مدیرکل بهزیستی همدان گفت: 225 نفر در مرکز ماده 16 بهزیستی پذیرش می شوند و اداره کل بهزیستی استان زمینه اشتغال 25 درصد بهبودیافتگان این مرکز را فراهم کرده است.
به گزارش ایسنا،منطقه همدان،حمیدرضا الوند پنج شنبه 27 در جمع خبرنگاران،با بیان اینکه شعار امسال هفته بهزیستی به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی انتخاب شده است، اظهار کرد: امسال ۳۶۰ برنامه در هفته بهزیستی کلید خورده و بیش از ۵۳ پروژه بهزیستی افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه در هفته بهزیستی خدمات پیشگیرانه ای مانند خدمات مشاوره،روانشناسی،غربالگری بینایی و شنوایی به صورت رایگان برای استفاده مردم انجام شده است، افزود:اولین مرکز روزانه توانبخشی ویژه مردان سالمند در همدان شروع به کار کرده است همچنین چند مهد کودک، کارگاه‌های تولید پوشاک و کارگاه تولید مبل و منبت، گلخانه‌ها، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، گروه‌های همیار سلامت روان و 38واحدمسکونی در روستا و شهر برای مددجویان زیر پوشش و خانواده‌های دارای دو یا سه معلول بهره برداری و آغاز به کار کردند.  
اجرای طرح لبخند مهربانی در همدان
مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه یک هزار سبد غذایی در هفته بهزیستی بین مددجویان توزیع شده است اضافه کرد:طرح لبخند مهربانی طی هفته آینده در استان همدان کلید خواهد خورد که با اجرای این طرح، مسئولان استانی و شهرستانی و مدیران دستگاه ها به تناسب مشکل مددجو در منزل آنها حضور یافته وبه فراخور مشکل مددجویان تصمیمات لازم گرفته خواهد شد که با این طرح مسئولان می توانند در راستای ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف استان نقش آفرینی کنند.
الوند با بیان اینکه طرح لبخند مهربانی پنج شنبه هر هفته در استان اجرا می شود و خدمت ارائه شده به مددجویان اطلاع رسانی خواهد شد ادامه داد: پایگاه معنوی ائمه جمعه در تربیون های مربوطه اعلام کنند که ارائه خدمات اجتماعی بدون کمک مردم امکان پذیر نیست.
وی برگزاری کارگاه آموزشی و پیشگیری در سطح استان، خودروهای اورژانس اجتماعی و ارائه خدمات به موقع به مردم، تجلیل از ایثارگان شاخص بهزیستی،نواختن زنگ بهزیستی در تمام مهدهای کودک،افتتاح مرکز اقامتی میان مدت یا کمپ ها،افتتاح گروه همیار زنان سرپرست خانوار در راستای ایجاد اشتغال،همایش نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده،افتتاح تولید پوشاک بیمارستان و اشتغال زایی برای 22 نفر از بهبودیافتگان مرکز ماده 16 را از برنامه های شاخص هفته بهزیستی برشمرد و گفت: با افتتاح ۵۳ پروژه در هفته بهزیستی ۲۰۰ فرصت شغلی در حوزه کارشناسی و کارشناسی ارشد ایجاد شد.
الوند با بیان اینکه تا زمانی که چرخه اقتصادی مناسبی برای بهبودیافتگان در استان فراهم نشود تلاش برای پاکی جسمانی و روانی آنها بدون فایده بوده و منجر به برگشت مجدد بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد خواهد شد عنوان کرد:همدان اولین استانی است که یک بسته توانمندسازی روانی،جسمانی،اجتماعی و اقتصادی را در مرکز ماده 16 کلید زده است و از مرکز ماده 16 فقط برای سم زدایی و پاکی استفاده نمی کند.
مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه 7 نفر از بهبودیافتگان در مرکز جوراب بافی و 20 نفر در کارگاه تولید لباس زیر مشغول به کار هستند افزود:225 نفر در مرکز ماده 16 بهزیستی پذیرش می شوند و اداره کل بهزیستی استان زمینه اشتغال 25 درصد بهبودیافتگان این مرکز را فراهم کرده است.
الوند با بیان اینکه توقف اولیه معتادان متجاهر در مراکز بهزیستی 3 ماهه است و آنها ظرف این مدت هویت خود را پیدا کرده و اعتماد به نفسشان افزایش می باید و بعد از خروج از مرکز با استفاده از تسهیلات می توانند خود و خانواده را مدیریت کنند عنوان کرد:غبارروبی از مزار شهدا،تجلیل از کارمندان بهزیستی در تمام شهرستان ها،برگزاری دوره آموزشی برقراری ارتباط موثر،همایش پیاده روی،برگزاری جلسات حمایتی با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی،برگزاری مسابقه آشپزی کارکندان بهزیستی با هدف توزیع غذا بین نیازمندان،بازدید از منزل مددجویان موفق،برگزاری مسابقه با موضوع ارتقای سلامت روان و پیشگیری از اعتیاد از دیگر برنامه های انجام شده در هفته بهزیستی است.
87 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی بد سرپرست هستند
وی با بیان اینکه ۸۷ درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی بد سرپرست هستند ادامه داد:عدم صلاحیت والدین به صورت یک مقطع زمانی بوده و بعد از اصلاح،بازسازی و بازگشت به جاده سلامت اجتماعی با حکم دادگاه کودک ترخیص شده و به کانون خانواده بازمی گردد.
الوند تشکیل شورای مشارکت های مردمی،بازدید از اشتغال مددجویان به شغل رسیده،آگاه سازی و برگزاری کارگاه های فرزندپروری و مدیریت خانواده،افتتاح مرکز مشاوره در برخی از شهرستان ها مانند مرکز ذهن زیبا در نهاوند،کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج در راستای کاهش طلاق در آینده و آموزش مهارت زندگی مشترک و ارائه خدمات جامع توانبخشی را جزئی از 360 عنوان برنامه هفته بهزیستی برشمرد.
افزایش 11 درصدی اعتبارات اداره کل بهزیستی استان همدان
مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه سازمان بهزیستی جز معدود دستگاه هایی است که باید تخصیص کامل اعتبارات در آن صورت گیرد ولی با توجه به شرایط خاص کشور که ناشی از تحریم های اقتصادی و شرایط خاص 5 استان درگیر، در سیل سال گذشته به طور میانگین ۷۶ درصد اعتبارات سازمان بهزیستی محقق شد عنوان کرد:با توجه به کاهش اعتبارات تخصیص یافته باید سازمان بهزیستی با 17 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود اما میزان جذب اعتبارات سال ۹۷ تا ۹۸ در مجموع ۱۱درصد  نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
الوند با بیان اینکه کاهش اعتبار تاثیری در میزان خدمات نداشت افزود: خوشبختانه استان همدان با کسری اعتبار مواجه نشد و با پیگیری‌های انجام شده و نگاه مثبت مسئولان استانی  بیش از 109 درصد اعتبارات به بهزیستی اختصاص یافت همچنین سال گذشته 1 میلیارد و 80میلیون تومان در حوزه ارتباطات مردمی بخاطر شرایط سخت مردم همدان توزیع شد.
کسب رتبه اول بهزیستی همدان در حوزه ارائه خدمات اجتماعی
وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی،پیشگیری و اجتماعی منابع اعتباری بیش از 100 درصد محقق شد اضافه کرد:بهزیستی همدان در سال گذشته در حوزه ارائه خدمات اجتماعی در حوزه کودکان و نوجوان،شبه خانواده،آسیب دیدگان اجتماعی وخانواده های تحت پوشش رتبه اول را در کشور کسب کرده است همچنین این سازمان سال گذشته در حوزه اشتغال جز چهار استان برتر کشور بود و تنها ۱۳۴ درصد تعهد ازخود را اجرا کرد و در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب اعتیاد رتبه سوم، درحوزه خدمات توانبخشی و مناسب سازی رتبه عالی و در حوزه مشارکت‌های مردمی رتبه برتر کشور را به دست آورده است.
 همدان چهارمین استان پیر کشور
الوند با بیان اینکه همدان جز 5 استان گران کشور از لحاظ مسکن به شمار می رود که این موضوع فشار بسیار بالایی را به تمام جامعه هدف دهک های پایین وارد می کند گفت:10.8 درصد جمعیت استان جز سالمندان هستند و187 هزار و 700 سالمند در اینن استان زندگی می کنند که چهارمین استان پیر کشور به شمار می آِید.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه رویکرد بهزیستی در راستای توسعه و گسترش خدمات در منزل و خدمات روزانه است عنوان کرد:در استان همدان 6 مرکز روزانه و شبانه به سالمندان خدمات دهی می کنند که مراکز شبانه برای سالمندان مجهول الهویه است.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در مرکز روزانه پذیرش سالمندان، خدمات درمانی و پزشکی، کار درمانی، فیزیوتراپی، امور ورزشی، فرهنگی و آموزشی به افراد ارائه می‌شود گفت: با توجه به شاغل بودن فرزندان، افراد همانند قدیم وقت رسیدگی به والدین خود را ندارند بنابراین برای اینکه آنها با آرامش به فعالیت خود برسند، برای حفظ حرمت سالمندان، جلوگیری از پیشروی بیماری آلزایمر و پارکینسون و افزایش امید به زندگی، این مراکز روزانه تشکیل می شوند.
الوند با بیان اینکه ۳۳۰ فرد مجهول الهویه در مراکز توانبخشی بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند که مشخصات آنها در سامانه ملی ثبت شده است افزود:بالا بودن شمار سالمندان در همدان نشان دهنده امید بالای همدانی ها به زندگی است و تشکیل مراکز روزانه به کیفیت بخشی زندگی سالمندان کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه در سال 95 اعتبارات سازمان بهزیستی 34 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته به 99میلیارد تومان با 300 درصد افزایش رسیده است عنوان کرد: سال گذشته ۲۳۹نفر از مددجویان بخاطر ازدواج و اشتغال از چرخه حمایتی مستمری بگیران بهزیستی این استان خارج شدند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تاکنون موضوعی به نام باندکودک کار در همدان وجود نداشته است اضافه کرد: ۱۵ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست در همدان فعال است یکی از این مراکز شیرخوارگاه و دولتی بوده که ۲۰ بچه زیر سه سال در آن حضور دارند و در ۱۴ مرکز مابقی ۲۵۴ کودک در گروه‌های سنی سه تا ۱۸ سال به تفکیک دختر و پسر خدمت می گیرند.
الوند با بیان اینکه در سه ماهه امسال 2 میلیارد و 373 میلیون تومان و 860 میلیون تومان فطریه جمع‌آوری شده است ادامه داد: میزان مشارکت‌های مردمی بیش از 23میلیارد تومان بوده است همچنین سال گذشته 2 هزار و 132 اشتغال ایجاد شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.