به گزارش ایرنا معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز شنبه در این آیین اظهار داشت: در حال حاضر بستر برای ایجاد کشت گلخانه ای در این شهرستان مهیا است و در شرایطی که با کمبود آب مواجه ایم، باید به سمت توسعه کشت های گلخانه ای حرکت کنیم.
باب الله فتحی توسعه و تجهیز کشت گلخانه ای با هدف صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال بالا و استفاده از دانش آموختگان حوزه کشاورزی را ضروری دانست و بیان کرد: ما به دنبال حل مسایل و مشکلات کشت گلخانه ای و توسعه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این شهرستان هستیم.
وی همچنین رفع موانع و مشکلات شهرک گلخانه ای ملایر را از دیگر ضرورت ها برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه کشت گلخانه ای و تنوع در این نوع کشت میزان اشتغال بالایی دارد و در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود؛ حرکت در توسعه این نوع کشت یک اولویت در حوزه کشاورزی این شهرستان است.
فتحی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اثرگذار است، خواستار همکاری بیشتر جهاد کشاورزی و امور منابع آب شهرستان در حل موانع و مشکلات متقاضیان کشت گلخانه ای و توسعه آن شد.
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز بیان کرد: در حال حاضر بیش از 102 هکتار گلخانه در سطح استان همدان با ظرفیت بیش از 36 هزار تن تولید در سال فعال است که به طور متوسط در هر هکتار 12 اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
حجت الله شهبازی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار محصولات گلخانه ای به میزان بیش از 2 هزار تن از استان همدان به صورت مستقیم به کشور عراق صادر شد.
وی ایجاد تنوع در کشت های گلخانه ای را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر انواع کشت گلخانه ای همچون گوجه فرهنگی، خیار، توت فرهنگی، فلفل دلمه ای رنگی، بادمجان، سبزی و انواع نهال گل و گیاه در استان همدان تولید می شود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز گفت: شهرک گلخانه ای ملایر دارای 10 هکتار مساحت است که برای 15 واحد گلخانه ای با 35 هزار مترمربع پروانه صادر شده و تمامی این واحدها مشغول به تولید هستند.
علی مروت امیری افزود: خارج از شهرک گلخانه ای ملایر، 22 هزار مترمربع نیز برای کشت گلخانه ای پروانه صادر شده است که در مجموع سطح کشت گلخانه ای موجود این شهرستان 55 هزار مترمربع است.
وی ادامه داد: در برنامه امسال نیز 60 هزار مترمربع پروانه کشت گلخانه ای صادر شده و در این زمینه 180 میلیارد ریال تسهیلات در حال پرداخت است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: علاوه بر این سه واحد کشت گلخانه ای با میزان پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد داریم که پیش بینی می شود تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.
امیری بیان کرد: همچنین گلخانه 20 هکتاری نیز در شهرک کرتیل آباد ملایر در دست احداث است که علاوه بر چاه موجود 2 میلیون مترمکعب آب برای آن صادر شده است.
وی درباره افتتاح یک واحد کشت گلخانه ای تولید سبزی و صیفی «وحید ترکزبان» نیز ادامه داد: این واحد با میزان تسهیلات سه میلیارد و 409 میلیون ریال در زمینی به مساحت سه هزارو 855 مترمربع در شهرک گلخانه ای ملایر احداث شده است.
امیری میزان ظرفیت تولید این گلخانه را 98 تن در سال عنوان کرد و گفت: این واحد برای چهار تن به صورت مستقیم و 11 تن به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، پنج طرح کشاورزی با اعتباری بیش از 30 میلیارد ریال همزمان با ایام دهه فجر در این شهرستان به بهره برداری می رسد.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.