مهدی صفی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مطالعات اولیه انتقال «کل» به منطقه لشگردر توسط اساتید دانشگاه دولتی اراک انجام داده و گزارش نهایی ارائه شده است.
وی اضافه کرد: نکات مثبت این جابجایی و پیش بینی ها برای جابجایی از خانگرمز به منطقه لشگردر ملایر در نظر گرفته است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: اصول و نحوه جابجایی و حمل این گونه جانوری به صورت علمی بررسی شده است.
صفی خانی ادامه داد: جابجایی بین دو منطقه و معرفی گونه به منطقه جدید برای نخستین بار در کشور در گونه «کل» در همدان صورت می گیرد.
وی گفت: با توجه به دریافت گزارش نهایی، مجوزهای لازم برای انجام این جابجایی از دفاتر مختلف سازمان از جمله دفتر شکار و صید، موزه ژنتیک سازمان و دفتر حیات وحش دریافت شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح نیز پیش بینی شده است، اضافه کرد: در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و با فراهم شدن شرایط جوی این انتقال صورت می گیرد.
صفی خانی تاکید کرد: نباید در شرایط جوی اوج گرما یا سرما نسبت به جابجایی گونه اقدام کرد تا حیوان براحتی بتواند خود را با محیط تطبیق دهد.
وی ادامه داد: برای اینکه از ابزارهای غیرطبیعی نظیر بیهوشی برای جابجایی گونه «کل»استفاده نشود بهترین فصل برای این کار انتخاب شد تا بتوان حیوان را در نزدیکترین محل و بی حاشیه زنده گیری کرده و انتقال را انجام داد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: کارشناسان این سازمان بر نحوه حمل گونه «کل» نظارت دارند تا هیچگونه آسیبی بر حیوان وارد نشود.
صفی خانی گفت: حداقل خطر و آسیب هم نباید برای گونه هنگام جابجایی و در طول مسیر پیش بیاید و تمامی شرایط حمل به همراه اصول اولیه رهاسازی باید رعایت شود.
وی تاکید کرد: مهمتر از آسان سازی فرایند جابجایی گونه، فراهم کردن زمینه ای برای حراست از این حیوان و سازگاری آن با مکان جدید است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: منطقه حفاظت شده لشگردر به عنوان مقصد انتقال گونه کل با دقت و حساسیت بالایی پایش شده تا بعد از معرفی گونه با مشکل مواجه نشویم.
صفی خانی بیان کرد: انتقال گونه «کل» به منطقه لشگردر با توجه به وجود کل و بز به نوعی شارژ منطقه تلقی می شود.
وی اظهار داشت: منطقه ملوسان نهاوند نیز قابلیت و زیستگاه قدیمی کل و بز بوده اما به علت وجود نداشتن این گونه در منطقه یاد شده، هم اینک امکان انتقال «کل» به آن وجود ندارد.
پازن (جنس نر آن در گفتار مردم، کل و ماده آن بز وحشی نامیده می شود) جانوری بسیار زیبا، تنومند، چابک و پر صلابت باعضلاتی پر توان است.
این حیوان در بیشتر مناطق آسیایی، اروپا و شمال افریقا و هر جایی که دارای آب ، مرتع، جنگل، صخره و محیط زیستگاهی امن است به چشم می خورد.
مناطق تحت مدیریت محیط زیست در ملایر زیستگاه گونه ‌های مختلف جانوری است از جمله در منطقه «لشگردر» این شهرستان علاوه بر وحوش، شمار زیادی از پرندگان چه به صورت فصلی و چه به صورت بومی وجود دارند که از مهمترین آنها می‌توان به عقاب‌ طلایی، دلیجه، کبک نوک سرخ، تیهو، جغد، کمرکولی، سسک، فاخته، زرد پره، دارکوب و پری شاهرخ اشاره کرد.
وجود وحوشی همچون کل و بز، قوج و میش و گوشت خوارانی نظیر گرگ، روباه، شغال، کفتار، تشی و گورکن همچنین زیست پرندگان بومی و فصلی از جمله عقاب‌طلایی، جاذبه‌های جانوری منطقه لشگر را دو چندان کرده است.
این منطقه دارای گیاهان متنوعی از تیپ گیاهان کوهستانی است و گیاهان دارویی همچون کلاه‌میرحسن، گون، گل‌گندم، بروموس، علف بادبزنی، نخود وحشی، پیچک صحرایی، خاکشیر، میخک، کنگر، علف چای، زنبق وحشی، کاکوتی، اسپند، چوبک یا گلکه، شکر تیغال، آلوچه وحشی، زالزالک وحشی و دیگر گونه‌های گیاهی از نوع گندمیان و تیره نعناعیان در آن فراوان دیده می‌شود.
همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده و 11منطقه شکار ممنوع است؛ همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، 40 گونه پستاندار، 181گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39 گونه ماهی و چهارگونه 2 زیست در این استان شناسایی شده است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.