به گزارش ایرنا مسئول تیم مدیریت بحران بیمارستان آتیه و فرماندهی این مانور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تیم مدیریت بحران بیمارستان آتیه به عنوان معین بیمارستان غرضی برای کنترل، رفع مشکلات، بررسی وضعیت، ارایه خدمات درمانی و تامین نیروهای مورد نیاز در این بیمارستان مستقر شد.
عبادالله فدایی اطهر بیان کرد: با توجه به زلزله فرضی 6 ریشتری که برای ملایر تعریف کردیم، از سوی بیمارستان دکتر غرضی اعلام نیاز شد و تیم مدیریت بحران بیمارستان آتیه به طور کامل در اختیار این بیمارستان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تمامی اعضای تیم مدیریت بحران همچون تیم درمانی، امنیتی، پرستاری، پشتیبانی، اطلاع رسانی و تیم ارزیابی کننده مجموعه در این تمرین حضور داشتند افزود: برای نخستین بار در این مانور تجربه های بسیار خوبی کسب کردیم.
سرپرست بیمارستان آتیه همدان ادامه داد: از زمان اعلام بحران تا زمان رسیدن به محل حدود 2 ساعت طول کشید که از نظر میانگین استاندارد زمان خوبی است.
فدایی اطهر بیان کرد: با وجود اینکه نیروهای مستقر در بیمارستان غرضی اطلاعی از این بحران نداشتند، اما هماهنگی اولیه بسیار خوب بود و بر اساس فرضیه های اتفاق افتاده تا قبل از اینکه تیم مدیریت بحران به محل برسد، مدیریت اولیه خوبی انجام شده بود.
وی ارایه خدمات برای بهره مندی از توان نیروهای موجود، استفاده از نیروهای مجرب برای بازبینی تجهیزات، امکانات و ساختار بیمارستان از نظر آسیب های وارد شده در زمان بحران و بررسی نوع آسیب به ساختارهای فیزیکی را از جمله اهداف این تمرین عنوان کرد.
مسئول تیم مدیریت بحران بیمارستان آتیه همدان گفت: تدارکات خوبی از نظر تامین سوخت، برق، آب، ارتباط تلفنی و هماهنگی با سایر بخش های مرتبط همچون دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی موجود در شهرستان به منظور ارایه خدمات هماهنگ و جلوگیری از پراکنده کاری انجام شد.
فدایی اطهر سردرگمی را یکی از عمده ترین معضلات در بروز بحران ها و حوادث غیرمترقبه عنوان و اظهار داشت: در اینگونه بحران ها اولویت اصلی ارایه خدمات به مراجعان و ترک نکردن محل خدمت است.
وی روند اجرای «مانور بیمارستان معین» را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: یک سوله بسیار مجهز و خوب برای ارایه خدمات به حدود 20 بیمار در زمان بحران در بیمارستان دکتر غرضی احداث شده است که برای شرایط بحران بسیار کاربردی است.
فدایی اطهر با بیان اینکه بیمارستان دکتر غرضی ملایر تجهیزات و امکانات بسیار خوبی دارد و اجرای این مانور برای نخستین امتیاز قابل قبولی را کسب کرد ادامه داد: با اجرای این مانور یاد گرفتیم که در شرایط بحران واقعی با آرامش بیشتری خدمات ارایه دهیم.
وی در عین حال ترک محل خدمت، هماهنگی برای کنترل سیستم های خارج از بخشی، سردرگمی و ضعف ساختار فیزیکی را از جمله نقاط ضعف در این مانور برشمرد و گفت: در زمان بحران به ویژه در حوزه خدمات درمانی هیچکس نباید صحنه را ترک کند، حتی اگر آسیب جدی به خانواده اش وارد شده باشد.
سرپرست بیمارستان آتیه همدان تاکید کرد: باید هماهنگی بیشتری برای کنترل سیستم های خارج از بخشی انجام شود و بتوانیم در زمان بحران از نیروهای ارایه دهنده خدمات که از بیرون وارد می شوند، با سرعت بیشتری خدمات بگیریم تا دچار معضل سرپل ذهاب نشویم.

**مانور بیمارستان معین نمره قبولی گرفت
رئیس و کارشناس ارشد پرستاری مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان نیز با بیان اینکه «مانور بیمارستان معین» توسط بیمارستان آتیه در بیمارستان دکتر غرضی ملایر نمره قبولی گرفت گفت: توان عملیاتی 2 بیمارستان در این مانور محک زده شد و به تمامی اهدافمان از اجرای این مانور رسیدیم.
ناصر نوین مهر بیان کرد: با اجرای این مانور به نقاط قوت و ضعف زیادی پی بردیم و ایده ها و مصوبه های خوبی داشتیم تا بر مبنای آن بتوانیم سیستم مدیریت بحران هر 2 بیمارستان تامین اجتماعی استان را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه در سیستم های مدیریت بحران استان های کشور معین یکدیگر هستند، بیمارستان های آتیه و غرضی نیز در زمان بحران معین یکدیگر هستند افزود: ممکن است در زمان بحران سیستم فرماندهی حادثه بیمارستان کارایی لازم را نداشته باشند و دسترسی به تمامی نیروها نباشد که در این شرایط مدیریت بحران بیمارستان معین به سرعت در محل مستقر می شود.
رئیس و کارشناس ارشد پرستاری مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان ادامه داد: در این مانور که به صورت فرضی زلزله 6 ریشتری برای ملایر پیش بینی شده بود، تیم فرماندهی حادثه بیمارستان آتیه با یک دستگاه آمبولانس و تجهیزات و امکانات لازم در بیمارستان غرضی مستقر شد و به 10 مصدوم فرضی خدمات ارایه داد.
نوین مهر اظهار داشت: مانور در 2 مرحله دور میزی شامل جمع آوری اطلاعات لازم بیمارستان دکتر غرضی در زمان وقوع بحران و مرحله عملیاتی اجرا شد.
وی اضافه کرد: بیمارستان غرضی ملایر یک فضای پشتیبانی بحران یا اورژانس صحرایی خارج از ساختمان اصلی بیمارستان طراحی کرده بود که در شرایط بحران و برای ارایه خدمات بهتر به بیماران به ویژه بیماران هسته ای و شیمیایی بسیار مناسب است.
نوین مهر بیان کرد: در تلاش هستیم مانند این مانور را در مقیاس بزرگتر با همکاری سایر سازمان هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت، هلال احمر، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط در شهرهای همدان و ملایر اجرا کنیم.
به گزارش ایرنا، در مانور «بیمارستان معین» که به همت مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان اجرا شد، 15 تن از اعضای تیم مدیریت بحران بیمارستان آتیه همدان در این مانور حضور داشتند.
این نخستین مانور کشوری بیمارستان معین تامین اجتماعی بود که از نیروهای شهرهای دیگر برای کنترل بیمارستان در زمان بحران به محل حادثه فرضی اعزام شدند.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.