به گزارش ایرنا صدای محرم در کوچه‌ و پس کوچه های شهر طنین انداز شده و مردم در تکاپوی بهره بردن هرچه بیشتر از لحظه‌های این ماه هستند و در این ماه بازار برخی از کسب و کارها داغ شده است.
صدای تکاپوی هیات های عزاداری در شهر به گوش می‌رسد و در هر نوع کسب و کاری عطر محرم جاری است به هر یک از صاحبان این مشاغل که نگاه کنی شور حسینی را در آنان می‌بینی، انگار که در این ماه به گونه‌ ای متفاوت کار می‌کنند.
ماه محرم از جمله ماههایی است که کسب و کارهای بسیاری در آن رونق می‌گیرد، یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه زمان جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش به اصطلاح به رونق بیشتری می‌افتد قصابی است؛ قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.
در ماه محرم بازار آشپزخانه‌ها گرم است آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را بر عهده دارند حتی بسیاری از رستوارن‌ها و کافی شاپ‌ها نیز در این ایام با تغییر سبک آشپزی سرگرم پخت و تهیه و توزیع غذای نذری می‌شوند.
بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف هم در این روزها حسابی داغ می شود، از لیوان چای، قاشق و چنگال گرفته تا کاسه‌های آش و ظرف غذا را برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌دهند.
از طرف دیگر بازار کسب و کار خیاطان و بزازان نیز در این ایام رونق خاصی می‌گیرد، بزازان هم با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.
و صد البته شغل‌های دیگری هم هستند که در ایام محرم نمایان می شوند، خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج، رشته آشی و قند و شکر، سبزی فروشان با تامین سبزی آش و خورش، سراجان با عرضه چراغ و فانوس و پارچه نویسان با بنرها و پارچه نوشت ها بازار کارشان گرم و گرمتر می‌شود گویی تمام بازار غرق در محرم است و محرم به اقتصاد آنها رونق بخشیده است.
سازندگان و فروشندگان ابزار و وسایل عزاداری، علم و کتل، طبل و سنج و زنجیر و پرچم،‌ امانت سراها و ... هم این روزها به دنبال کسب روزی حلال هستند.
گذشته از همه اینها بازار مداحان و نوحه خوانان، مبلغان و نقالان و شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه و نوحه در این ایام حال و هوای دیگری پیدا می‌کند.
ایام محرم به دلیل اهمیتی که همواره برای ایرانیان داشته و دارد مورد استقبال اقشار مختلف جامعه، مردم، کسبه و بازاریان قرار دارد و همه ساله مساجد و حسینیه‌ها به استقبال سوگواری سالار شهیدان می‌روند و همراه با تکایا و هیات‌های عزاداری، مردم و کسبه نیز با جنب و جوش خاصی ماه محرم را اغاز کرده اند.
محرم ماهی است که مورد احترام مسلمانان است چراکه در این ماه حق بر باطل پیروز شد و صدای مظلومیت انسان‌های آزاده در دل تاریخ پیچید، باید گفت در این ایام هیچ کس بیکار نیست و همه از طریقی به دنبال راهی برای به دست آوردن ثواب الهی هستند.
9896/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.