به گزارش ایرنا، از جمعیت 75 هزار ورزشکار استان همدان 25 هزار تن را بانوان تشکیل می دهند که در قالب 40 رشته ورزشی فعالیت مستمر دارند.
پیشرفت بانوان همدانی در مدال آوری اگر چه در دهه گذشته رشد قابل توجهی نداشت و تنها در یکی دو رشته خلاصه می شد، اما امروزه با صید مدال های متنوع ورزشی همراه شده است.
مه لقا جام بزرگ در تیراندازی و آرزو حکیمی در قایقرانی جزو نخستین ورزشکاران همدانی بودند که توانستند به المپیک راه یابند؛ هر چند این دو بانوی همدانی موفق به کسب مدال نشدند، اما نامشان در تاریخ مسابقات ثبت شد.
در این بین آرزو حکیمی نخستین بانوی ایرانی بود که توانست در رشته قایقرانی به المپیک راه پیدا کند.
جام بزرگ نیز نخستین بانوی ورزشکار استان همدان بود که موفق به حضور در المپیک شد هر چند پیش از وی منیژه کاظمی در المپیک سیدنی به صورت نمادین در رشته تیراندازی شرکت کرد.

** قایقرانی گل سرسبد ورزش بانوان همدان
اگر چه استان همدان از امکانات دریایی برای فعالیت در رشته قایقرانی برخوردار نیست، اما همین چند سد آبی و خاکی موجود در سطح استان توانسته شمار پرتعدادی از استعدادهای رشته قایقرانی به ویژه در بخش بانوان را پرورش دهد.
قایقرانی همدان کمتر از یک دهه فعالیت رسمی خود را در استان همدان آغاز کرده اما در همین مدت کوتاه با توجه به استعدادهای نخبه استان، تبدیل به یکی از قطب های اصلی کشور شده است.
این رشته ورزشی به ویژه در بخش بانوان اکنون در سطح کشور یکه تازی می کند و همدان جزو سهمیه های اصلی اعزام به مسابقات برون مرزی به شمار می رود.
قایقرانی همدان امروزه با وجود بضاعت در امکانات و تجهیزات، نتایج درخشانی را در عرصه های ملی و بین المللی رقم می زند و کسب مدال های رنگارنگ در بازی های آسیاییی 2018 اندونزی گواه این ادعا است.

** پنج مدال رنگارنگ سوغات آسیایی
بانوان همدانی در بازی های آسیایی درخشش تحسین برانگیزی را برجای گذاشتند و پنج مدال رنگارنگ را نصیب کاروان ورزش کشورمان کردند.
اگر چه در این رقابت ها آرزو حکیمی قایقران پرآوازه و قدیمی این استان بنا به دلایلی نتوانست به مدال برسد و مبینا عزیزی و آذر کولیوند در رشته جودو مقابل حریفان سرسخت و باتجربه آسیایی حرفی برای گفتن نداشتند، اما سه بانوی این استان در رشته های قایقرانی و تیراندازی پنج نشان رنگارنگ به دست آوردند.
مریم کرمی و مریم امیدی پارسا تنها ورزشکاران کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی جاکارتا بودند که موفق شدند هر کدام 2 مدال از این مسابقات کسب کنند.
این 2 بانوی قایقران همدانی در رشته های رویئنگ مدال های ارزشمند آسیایی را صید کردند.
مه لقا جام بزرگ دیگر بانوی همدانی نیز در رشته تیراندازی صاحب مدال ارزشمند برنز دست یافت.

** ثبت یک رکورد تاریخی برای همدان
مدیرکل ورزش و جوانان همدان معتقد است عملکرد ورزشکاران همدانی در بازی های آسیایی 2018 اندونزی منجر به ثبت رکورد تاریخی برای ورزش این استان شد.
رسول منعم در این باره می گوید: کسب هفت مدال انفرادی و تیمی توسط ورزشکاران این استان در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا، رکوردی تاریخی برای ورزش استان محسوب می شود و نسبت به دوره گذشته شاهد رشد 120درصدی مدال آوری ورزشکاران همدانی در بازی های آسیایی بوده ایم.
وی با اشاره به درخشش بانوان همدانی در این رقابت ها افزود: بانوان کشورمان در این رقابت ها در مجموع 18 مدال کسب کردند که سهم بانوان همدانی پنج مدال بود که در مجموع 28 درصد از سهم مدال آوری بانوان ایران در این رقابت ها متعلق به بانوان همدانی بود.
منعم خاطرنشان کرد: در مسابقات بازی‌های آسیایی 2018 که به میزبانی کشور اندونزی برگزار شد از استان همدان هشت ورزشکار، 2 مربی و سه داور در کاروان اعزامی ایران حضور داشتند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.