به گزارش ایرنا سیاه پوش کردن خیابان ها، کوچه ها و بازارچه ها خبر از رسیدن ماه محرم دارد و مردم با نصب پرچم عزای امام حسین (ع) بر سر درب منازل به استقبال از ماه بصیرت می روند.
حال که به جانگدازترین واقعیت حیات بشری نزدیک می شویم برگزاری مراسم سوگواری خردمندانه و به دور از هر گونه انحراف و بدعت شرعی برای ادامه راه سیدالشهدا(ع) ضروری است.
بروز برخی بدعت ها نظیر استفاده از وسایل موسیقی، علم کشی و قمه زنی موجب وهن مکتب مبین اسلام و تشییع شده است.
امام جمعه همدان در این باره معتقد است: کیفیت آیین های عزاداری فدای جنجال و سر و صداهای بیهوده شده است.
به گفته آیت الله غیاث الدین طه محمدی، عزاداری واقعی می تواند حتی مشرکان را جذب کند اما وضعیت فعلی عزاداری ها دستاویزی برای توهین به مکتب شیعه و تمسخر این مذهب توسط وهابیون شده است.
وی مثال زد: فلسفه قیام اباعبدالله الحسین (ع) برپایی فریضه نماز بود اما برخی از هیات های مذهبی نه تنها در صفوف نمازگزاران ظهر عاشورا نمی پیوندند بلکه هنگام نماز صدای طبل را هم خاموش نمی کنند.
عضو خبرگان رهبری معتقد است: در جنگ امام حسین با دشمن، اردوگاه دشمن اقدام به نواختن صدای طبل کردند اما هم اینک این وسایل در هیات های عزاداری امام حسین (ع) استفاده می شود.
آیت الله محمدی تاکید کرد: ابتدا از طبل برای آگاه کردن و گرد هم جمع کردن عزاداران حسینی استفاده می شد اما هم اینک در یک هیات عزاداری 21 طبل استفاده می شود که این اقدام بسیار زشت و تمسخر آمیز است.
وی بیان کرد: در مکتب درس امام حسین (ع) معرفت، بصیرت و اخلاص خریدار دارد بنابراین نباید ریا و خود محوری در عزاداری ها جا خوش کند.
فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این باره به ایرنا گفت: پرهیز از انحرافات، خرافات دینی، بدعت های شرعی نظیر قمه زنی، راه اندازی کاروان علامت کشی و استفاده از تصاویر منتسب به ائمه معصومین (ع) ممنوع است.
سردار بخشعلی کامرانی صالح بر جلوگیری از ایجاد راه بندان و اختلال در عبور و مرور در هنگام عزاداری و حرکت هیات ها و ضرورت همکاری با پلیس یاران محرم حاضر در هیات ‌های سوگواری تاکید کرد.
وی خواستار رعایت زمان معین برای فعالیت هیات ها و حسینیه ها حداکثر تا ساعت 24 شد و افزود: در صورت ادامه عزاداری پس از این ساعت باید بلندگوی این هیات ها قطع شود.
فرمانده انتظامی استان همدان گفت: به منظور جلوگیری از حوادث ناخوشایندی از قبیل سرقت، آتش سوزی، اتصال برق، نشت گاز و ضرورت استفاده از تجهیزات و امکانات ایمنی مانند کپسول اطفای حریق مورد توجه قرار گیرد.
سردار کامرانی صالح بر ضرورت رعایت ارزش ها و معیارهای گران بهای مکتب اسلام و حماسه عاشورا از جمله امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: نماز ظهر عاشورا و روز سوم در میدان امام خمینی (ره) با استقبال پرشور عزاداران برگزار شود و در این هنگام هیات های مذهبی از نواختن طبل، سنج و مدیحه سرایی خودداری کنند.
مقام ارشد انتظامی همدان بیان کرد: ذبح احشام و نذورات در مسیرهای اصلی احتمال بروز بیماری ها و آلوده کردن معابر را افزایش می دهد بنابراین می طلبد در این زمینه اصول بهداشتی رعایت شود.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.