به گزارش ایرنا، از حمل و نقل هوایی می توان به عنوان شاه کلید توسعه در حوزه گردشگری و اقتصادی نام برد چراکه استفاده مناسب از زمان برای بسیاری از گردشگران از اهمیت زیادی برخوردار است چون بسیاری از آنها معتقد هستند نباید طلایی ترین لحظات زندگی خود را در بین مسیر مبدا تا مقصد تلف کنند.
استان همدان نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار همه ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود کشانده است و از سوی دیگر وجود فرودگاه و راه آهن که از زیر ساخت های اصلی است می تواند موجب رشد و توسعه صنعت توریسم در این استان شود.
ورود قطار به همدان شرایط اقتصادی و گردشگری را به طور حتم بهتر کرده اما در این بین حمل و نقل هوایی جایگاه خود را دارد چراکه این استان همه ساله میزبانی برنامه های ملی و بین المللی را دارد و همچنین انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 موجب شده تا حمل و نقل هوایی از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردار باشد.
و اما مسئولان استانی با اختصاص اعتبار برای فرودگاه همدان در سال های اخیر امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر را فراهم کردند و اکنون این فرودگاه با توجه به جایگاه منحصر به فرد خود یکی از مهمترین فرودگاههای غرب کشور بشمار می رود و با هشت دهه قدمت یکی از قدیمی ترین فرودگاههای ایران محسوب می شود.
در سال 1345 شمسی طرح ساخت فرودگاه جدید، در کنار فرودگاه قدیم، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال 1351 بهره برداری شد این فرودگاه در فاصله پنج کیلومتری ضلع شمال شرقی شهر همدان و در کنار جاده اصلی تهران در زمینی به مساحت 250 هکتار واقع شده است و مجهز به سیستم های کمک ناوبری است.
برنامه هایی برای برگزاری پروازهای خارجی از جمله پروازهای عتبات عالیات از این فرودگاه وجود دارد و طبق آمار در سال 2016 میلادی 284 نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و 30تن بار و 282 هزار و 983 نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.
اما حالا با این اوصاف و اولویت استان برای جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم ماه گذشته شاهد لغو 2 پرواز فرودگاه همدان به شهرهای کیش و مشهد بودیم.
مدیر فرودگاه همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پروازهای همدان - کیش و همدان - مشهد به دلیل لغو چارتر کننده تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
سهراب کلوندی افزود: علت لغو پرواز از سوی شرکت های چارتر کننده نوسان قیمت و نبود توجیه اقتصادی عنوان شده است.
وی با بیان اینکه در حال رایزنی با شرکت های هواپیمایی برای برقراری مجدد این 2 پرواز هستیم افزود: برای برقراری مجدد پروازها، آژانس های گردشگری همدان اقدام به عقد قرارداد با شرکت های هواپیمایی کرده اند اما به دلیل بالا بودن قیمت ها تاکنون به نتیجه نرسیده اند.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه همدان در چند سال گذشته با انجام پرواز کیش و مشهد رونق گرفته و از حالت تعطیلی خارج شده بود اضافه کرد: استقبال شهروندان همدانی از پرواز همدان - مشهد بسیار مطلوب و پرواز همدان - کیش نیز رضایت بخش بود.
کلوندی در خصوص پرواز همدان - تهران نیز گفت: متوسط پرواز همدان - تهران حدود 20 نفر است که برای ادامه فعالیت این پرواز میانگین استقبال باید به 35 نفر برسد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز گفت: اگر خطوط هوایی استان فعال باشد و برنامه هدف دار داشته باشیم، گردشگران بیشتری به همدان می آیند.
علی خاکسار با اشاره به اینکه بسیاری از گردشگران به دلیل نبود پرواز، سفر به همدان را به عقب می اندازند افزود: در بسیاری از همایش هایی که به میزبانی همدان برگزار می شود، داشتن پرواز، اولین سوالی است که مهمانان حاضر در همایش می پرسند.
وی ادامه داد: اگر پرواز برقرار باشد کیفیت حضور مهمانان و همایش ها نیز ارتقا می یابد.
خاکسار با اشاره به ارتباط پرواز ها به رویداد 2018 گفت: این رویداد یکسال در همدان برگزار می شود و ما باید کاری کنیم پروازها به صورت دائمی در همدان دایر باشد.
وی با اشاره به لغو پروازهای همدان - مشهد و همدان - کیش اظهار داشت: افزایش نرخ هواپیما اصلی ترین عامل لغو پروازها است چرا که عامل اقتصادی برای مسافران بسیار مهم است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: برنامه ای داریم تا با تشکیل کمیته ای افزایش نرخ پرواز را بررسی و برنامه ای برای کاهش قیمت بلیت تنظیم کنیم.
محمد محب خدایی گفت: سازمان هواپیمایی متولی ایرلاین‌ها است اما ما به واسطه اثرگذاری که نرخ پروازها در سفر مردم دارد، این دغدغه را به سازمان هواپیمایی ابلاغ می‌کنیم، و با برگزاری نشست های مشترک امیدواریم به تصمیم ‌گیری خوبی برسیم.
با توجه به اینکه استان همدان در سال 2018 میلادی به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده است لذا می طلبد برای جذب بیشتر گردشگر و توسعه این صنعت که به عنوان اولویت استان مورد توجه مسئولان است نگاهی ویژه به پروازهای فرودگاه همدان صورت گیرد تا با برقراری دوباره پروازهای کیش و مشهد و افزایش پروازها بتوانیم استانی موفق در جذب گردشگر باشیم.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.