به گزارش ایرنا محمدرضا پورابراهیمی جمعه شب در همایش توسعه اقتصادی در کیش افزود: در زمینه وضعیت کلان کشور با شرایطی مواجه هستیم که التهاب هایی را در مجموعه اقتصاد داخلی ایجاد کرده که ریشه اصلی آن به سیاست های ارزی کشور بر می گردد.
وی اظهار داشت: درماههای پایانی سال 96 ما شاهد اتفاقاتی در وضعیت ارز کشور بودیم که به طور طبیعی متناسب با این شرایط و وضعیت انتظار می رفت که دولت تصمیم هایی را در حوزه سیاست های ارزی اتخاذ کند تا با تجربه سنوات گذشته به نحوی عمل کنیم که خروجی آن کمترین هزینه برای کشور و بیشترین انتفاع برای فعالیت اقتصادی باشد.
این نماینده مجلس گفت: در 4 دهه پس از پیروزی انقلاب تا کنون چندین بار با شوک ارزی مواجه شدیم و اولین بار نیست که در اقتصاد کشور شوک ارزی در اقتصاد، خود را نشان دهد.
پور ابراهیمی تصریح کرد: شاید سنگین ترین شوک ارزی در اقتصاد ایران به دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برمی گردد که در آن دوره تغییرات نرخ ارز شرایط خاصی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد تا سیاست ها و تدابیر اتخاذ شده در آن زمان به ویژه با تصمیمات بسیار مهم توسط بانک مرکزی، یک فضای اطمینان را در دوره زمانی گذار برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: اما در سال 80 تا 90 این اتفاق نیفتاد و در سال 90 که مواجه شدیم با جریان تحریم ها این فنر آزاد شد و ارزش پول ملی ما به یک سوم کاهش پیدا کرد.
پور ابراهیمی گفت: اغلب تغییرات ارزش پول ملی و شوک ارزی در دوره های دوم دولت ها اتفاق می افتاد که این بار در سال اول دوره دوم دکتر روحانی رخ داد و شرایط را کمی متفاوت کرد.
وی تصریح کرد: طولانی شدن تصمیم های که دولت باید در این حوزه اتخاذ می کرد اثرات منفی در بخش های مختلف اقتصادی کشور گذاشت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته های پایانی سال 96 پیشنهاد طرح 2 فوریتی ساماندهی بازار ارز را به دولت ارایه کردیم و در ابتدای سال 97 این طرح ارایه شد و در جلسه مشترک بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی به توافق رسید.
پور ابراهیمی اضافه کرد: محور های اصلی، سیاست های مشخصی بود که هم براساس تجارب قبل و هم براساس رویکردهای متناسب با شرایط کنونی کشور بایستی اتخاذ می شد.
وی اظهار داشت: اما ناگهان با تصمیمی مواجه شدیم تحت عنوان نرخ ثابت و عدد اعلامی به عنوان عددی که تامین کننده تمامی نیازهای جامعه است آنهم با عدد 42 هزار ریال که تقریبا 20 فروردین تصمیم گیری شد و روز بعد هم قرار بر اجرایی شدن آن بود.
وی افزود: شاید غیر تخصصی ترین تصمیمی که در تاریخ اقتصاد ایران در حوزه سیاست های ارزی می توانست اتخاذ شود این تصمیم نرخ ثابت بود، چیزی که چالش های بعد از آن را در طول ماههای اخیر شاهد بودیم و پیش بینی می کردیم.
پور ابراهیمی گفت: بسیار تاکید و به دولت اصرار کردیم که سیاست های اتخاذی اشتباه است و کشور را با چالش مواجه می کند و مشخص نیست مسیر اقتصاد کشور به چه سمت و سویی هدایت شود.
وی افزود: هر کشوری که با محدودیت های ارزی مواجه می شود اگر تقاضا و مدیریت عرضه را در دستور کار قرار ندهد و سیاست های متفاوتی را در بخش های مختلف اقتصادی کشور تعریف نکند این محدویت ها اثرات خود را در بخش های سیاست های ارزی خواهد گذاشت.
وی اظهار داشت: حدود سه ماه و نیم از این سیاست ارزی گذشت و پیامدهای اشتباهی را بر اقتصاد کشور گذاشت.
پور ابراهیمی گفت: سیاست نرخ واحد با وجود اینکه با کاهش ارزش پولی، موجب افزایش فشار بر توده ها شد، به دلیل آثار تورم و کاهش قدرت خرید را در جامعه شاهد هستیم.
وی افزود: نرخ ارز ثابت نه تنها انتفاعی نداشت بلکه موضوع را برعکس رقم زد و می بینیم در سه ماه بیش از 30 میلیون دلار منابع ارزی برای واردات کشور در نظر گرفته شد و تقاضا برای واردات بیشتر و از طرفی صادرات کشور متوقف شد.
وی گفت: اگر چه حدود 3 ماه هزینه سنگین غیر منطقی سیاست نرخ ارز واحد، لطمه هایی را بر اقتصاد کشور وارد کرد اما با اعمال تغییرات مدیریتی دولت در بانک مرکزی، سیاست‌های جدید ارزی هم مبنا قرار گرفت.
پور ابراهیمی افزود: بر این اساس پیش ‌بینی می‌کنیم ظرف 2 ماه آینده بازار ثانویه ارز که مبنای اصلی تصمیم ها بود، تعادل به بازار برگردد.
وی تاکید کرد: نگاه ما در حوزه بازار سرمایه این است که تمام ارز ناشی از صادرات غیرنفتی کشور که حدود 45 میلیارد دلار متوسط پنج سال گذشته است در بازار سرمایه تزریق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان تقاضایی ارز در بازار ثانویه حدود 30 میلیارد دلار می باشد.
وی پیش‌ بینی کرد: در سال 97 در صورت اعمال نشدن تحریم‌ها مجموع کل صادرات ما در بخش نفت بیش از 50 میلیارد دلار ارز آوری خواهد داشت و با افزایش قیمتی که در آینده در حوزه نفت اتفاق خواهد افتاد میزان درآمدهای ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها، تغییر جزیی پیدا کند.
پور ابراهیمی اظهار داشت: پیشنهاد ما و مصوبه سیاست ارزی جدید دولت نیز این است که میزان 15 تا 17 و در نهایت 20 میلیارد دلار سهم کالای اساسی را افزایش دهند.
وی گفت: اگر سقف ارز تخصیصی برای کالاهای اساسی را حداکثر 20 میلیارد دلار و میزان حداقل دسترسی به منابع ارزی ناشی از فروش نفت را 35 تا 40 میلیارد دلار در نظر بگیریم، دولت می تواند مابه تفاوت آن را در بازار ثانویه اعمال کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بدون تردید بازار ثانویه به خوبی مدیریت خواهد شد و عرضه منابع در این بخش بیش از 2 برابر میزان تقاضا خواهد بود.
پورابراهیمی تصریح کرد: انتظار این است از هفته آینده بازار ارز بهتر خواهد شد و با رسیدن به ثبات نسبی ارزی به تناسب شرایط تغییر خواهد کرد.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در طول این 4 ماه گذشته در سیاست ارزی داشتیم این بود که کالاهایی که با نرخ ارز 42هزار ریال وارد شده در گمرکات کشور معطل ماندند و خطوط تولید متوقف شد.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اما تاثیری که بعد از سیاست ارزی جدید توسط دولت اعمال شد این بود که ما به تفاوت برای این کالاها اعمال و سریع این کالاها با تامین ارز آزاد شود.

**ثبات نسبی ارز در راه است
وی اظهار داشت: شرایط جدید را با همه مشکلات مثبت ارزیابی می‌کنیم و از این سیاست جدید ارزی دولت حمایت می کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: توقع می‌ رود که دولت به صورت جامع این سیاست ارزی جدید را اجرا و عملیاتی کند.
ابراهیمی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که بازار ارز در هفته ‌های آینده به ثبات نسبی خواهد رسید و وضعیت توقف بخش‌های اقتصادی برطرف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که نرخ ارز در بازار ثانوی به مراتب کمتر از بازارهای غیررسمی خواهد بود و دغدغه فعالان اقتصادی مرتفع خواهد شد.
**ظرفیت مناطق آزاد را جدی بگیریم
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطالبی درباره نحوه کارکرد مناطق آزاد مطرح می‌شود و در این موضوع نیز افرادی افراطی نگاه می‌ کنند، افزود: اعتقاد داریم که مناطق آزاد یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است.
پورابراهیمی گفت: هدف شکل گیری مناطق آزاد کمک به اقتصاد کشور بوده و در سال‌های اخیر نیز به عنوان یکی از 24 محور سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است.
وی افزود: برخی مناطق آزاد به دلیل موقعیت جغرافیایی دچار مشکلاتی بودند که البته کیش معایب سایر مناطق آزاد را ندارد.
وی اظهار داشت: ما در مصوبه جدید کمیسیون اقتصادی که به صحن علنی مجلس رفته و به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت دولت را ملزم کردیم که تا زمانی که گمرک در محدوده مناطق آزاد استقرار پیدا نکرده باشد منطقه آزاد جدیدی راه اندازی نگردد.
وی گفت: اینکه موضوعاتی مثل فرار مالیاتی، قاچاق کالا و جذب نشدن سرمایه گذاری در مناطق آزاد مطرح می‌شود واقعیتی است که به دلیل عدم اشراف و تسلط بر این مناطق ایجاد شده است اما در قانون جدید به حداقل رسیده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مناطق آزاد در زمان تحریم ها باید فضایی فراهم کنند که به کمک اقتصاد ملی بیایند و باید ظرفیت آنها را جدی بگیریم.
**خوابی که تعبیر نخواهد شد
پورابراهیمی گفت: امروز هیچ نهاد بین المللی ایران را تحریم نکرده است و تنها یک کشور استکباری با رییس‌ جمهوری نادان در آمریکا با ادبیات منسوخ در مقابل ایران ایستاده و دیگران را با تهدید ترغیب به تحریم علیه ما می کند.
وی یاد آور شد: خوشبختانه واکنش ها به آمریکا شروع شده به طوری که در ترکیه، روسیه و چین در موضوع تحریم مواضع قاطعی را شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: مطمئن هستیم آمریکایی ‌ها خواب پریشانشان علیه ایران تعبیر نخواهد کرد و ایران با تخصص، رویکرد علمی، ادبیات حرفه ای و توان اجرایی از این جریان و فضای سخت تحریم ها عبور خواهد کرد.
6993 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.