به گزارش ایرنا، پیش از طرح آسیب های اجتماعی، سه نفر از اعضای شورای شهر، در نطق های پیش از دستور در مواردی به شهردار تذکر داده و خواستار اقدام سریع شهرداری شدند.

** اقدام ضربتی برای جمع آوری آب کولرهای گازی
یکی از اعضای شورا در اولین تذکر به شهردار خواستار اقدام ضربتی برای جمع آوری آب کولرهای گازی در شهرداری و همچنین الزام ساختمان سازان به پیش بینی فرآیند هدایت و جمع آوری آب کولرهای گازی هنگام صدور پروانه ساختمانی شد.
پرویز سالاری با اشاره به چالش کمبود آب در استان خواستار ورود استاندار به این موضوع و تشکیل کمیته بهینه سازی مصرف آب شد.

**دومین تذکر برای بیلبوردهای شهری
سالاری هم چنین در تذکری دیگر به شهردار خواستار جمع آوری تبلیغ کالاهای خارجی از بیلبوردها و فضاهای تبلیغات شهری بندرعباس شد.

** دیوان محاسبات با مفسدان مالی احتمالی در شهرداری برخورد کند
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در این نشست با اشاره به ورود و استقرار نمایندگان و کارشناسان دیوان محاسبات در ساختمان شهرداری، خواستار برخورد با مفسدان مالی احتمالی در شهرداری بندرعباس شد.
اسماعیل بواشه تصریح کرد: انتظار می رود دیوان محاسبات بدون ترس از برخی فشارها به مباحث مالی شهرداری ورود کند و شهرداری و سازمان های تابعه آن نیز موظف هستند اسناد مالی لازم را در اختیار دیوان محاسبات قرار دهند.

** لزوم رفع شائبه از هزینه های انتخاباتی در شهرداری
بواشه هم چنین اضافه کرد: شائبه هایی وجود دارد که شهرداری بندرعباس و برخی سازمان ها و زیرمجموعه های آن در هر دوره از انتخابات های مختلف، هزینه هایی برای برخی افراد خاص می کنند.
به گفته بواشه لازم است دیوان محاسبات این موضوع را نیز مورد بررسی دقیق و جدی قرار دهدتا اگر تخلفی در این زمینه رخ داده ، کشف و با عاملان آن برخورد شود و اگر هم تخلفی صورت نگرفته به صورت شفاف رفع شائبه کند.

** شهرداری بندرعباس عوارض غیرقانونی دریافت می کند
نایب رییس شورای شهر بندرعباس نیز در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: شهرداری بندرعباس در روزهای اخیر با شدت در حال دریافت عوارض تابلو از مردم و اصناف است و رسید ها و اسناد این موضوع موجود است.
فیصل دانش ادامه داد: شهرداری بندرعباس در شرایطی چنین عوارضی دریافت می کند که هیات عمومی دیوان عدالت اداری به صراحت دریافت عوارض در این بخش را ممنوع کرده است.
عضو هیات رییسه شورای شهر بندرعباس گفت: به شهردار در این باره تذکر جدی می دهم و خواستار توقف دریافت عوارض و بازگرداندن پول های غیرقانونی دریافت شده از مردم هستم.
پس از سخنان دانش، شورا وارد دستور کار اصلی خود شد و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گزارشی از وضعیت آسیب های اجتماعی استان هرمزگان و شهر بندرعباس در برخی شاخص ها ارائه داد.
منصور اخلاقی پور اظهار داشت: شهر بندرعباس حال خوبی ندارد و از نمای ساختمان ها گرفته تا وضعیت داخلی ساختمان ها دچار مشکل است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر فاصله اجتماعی افزایش یافته است و بر اساس یک پژوهش دانشگاهی، در خوش بینانه ترین حالت بین یک پنجم تا یک هفتم جمعیت ساکنان مرکز استان در محیط های محصور و جدا از دیگران زندگی می کنند که از جمله آنها می توان به ساکنان شهرک های نظامی و اداری اشاره کرد.
اخلاقی پور یادآور شد: این وضعیت موجب شده مراودات اجتماعی در بندرعباس کاهش یابد و شاخص هایی که به عنوان سرمایه اجتماعی شناخته می شود مانند اعتماد و همبستگی نسبت به مراکز سایر استان ها کمتر باشد.
دستیار ویژه استاندار هرمزگان در امور حقوق شهروندی هم چنین تفاوت قیمت کالا، مسکن و خدمات در شهر بندرعباس با سایر شهرها را مساله ای مهم توصیف و اضافه کرد: در بهترین نقاط شیراز که از نظر امکانات رفاهی و خدماتی و زیرساخت ها از بندرعباس با فاصله زیاد جلوتر است ، قیمت مسکن ارزان تر از بندرعباس است.
وی با اشاره به پژوهشی دیگر که بین معتادان بندرعباس انجام شده اظهار داشت: 55درصد افراد معتاد در این پژوهش علت گرایش خود به مواد مخدر را نداشتن سرگرمی مناسب در اوقات فراغت اعلام کرده اند.
اخلاقی پور رنگ و نور را از دیگر مشکلات شهر بندرعباس و از دلایل کاهش نشاط اجتماعی معرفی کرد.
وی خواستار اقدام شورا و شهرداری بندرعباس برای ساماندهی ورودی های شهر بندرعباس و همچنین ممنوعیت تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر و جایگزین شدن موتورهای شارژی برای رفت و آمد در این مناطق شد.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان ادامه داد: ممکن است وضعیت بازار جدید ماهی تا سال ها نامشخص بماند اما باید به وضعیت بازار فعلی که موجب شرمندگی است رسیدگی شود.
وی پنکه های زنگ زده، سطل های مستهلک و نازیبا و تبدیل شدن بازار ماهی به محل تجمع مگس ها را از جمله مشکلات این مرکز صنفی دانست.

** امر به معروف و نهی از منکر باید رسانه ای باشد
به گفته اخلاقی پور رسانه ها باید تمام این مسائل را طرح و تا حل شدن آنها دنبال کنند و باید آگاه باشیم که امر به معروف و نهی نوعی تذکر و پیگیری رسانه ای است.

** آمار 34درصدی طلاق در بندرعباس
این مسئول فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال های گذشته طلاق در شهر بندرعباس رشد صعودی داشته و در سال 96 ، از هر صد ازدواج در شهر بندرعباس 34 مورد منجر به طلاق منجر شده که پیش بینی می شود این آمار در سال جاری به 35درصد برسد.
اخلاقی پور تصریح کرد: براساس پژوهش های انجام شده که در سند ازدواج استان نیز به صورت رسمی تایید و ثبت شده، نداشتن مهارت های زناشویی و روابط خارج از عرف در خانواده ها از دلایل اصلی و جدید طلاق در بندرعباس است.

** هفت هزار شهروند با اختلال روانی در بندرعباس زندگی می کنند
اخلاقی پور در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه حاضر در این نشست از وجود هفت هزار تا 7500شهروند دارای اختلال روانی در شهر بندرعباس خبر داد که بسیاری از آنها خود را سالم می دانند.

** آسیب های اجتماعی دانش آموزان بندرعباس
اخلاقی پور یادآور شد: درباره آسیب های اجتماعی رایج بین دانش آموزان و در مواردی مانند استعمال مواد مخدر صنعتی ، توهم زا و روانگردان ها آمارهایی وجود دارد که قابل اعلام نیست.
رییس گروه سازمان های مردم نهاد در اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز اظهار داشت:در برخی حوزه های اجتماعی وضعیت از آمارهای اعلام شده نیز بدتر است و بسیاری از آمارها بیان نشد.
محسن بختیار با اشاره به فعالیت 225سازمان مردم نهاد در استان خواستار استفاده از این ظرفیت برای حل چالش های اجتماعی و فرهنگی شد.
واگذاری طرح های مشاوره ای و اجرایی به شورا و شهرداری به سازمان های مردم نهاد و راه اندازی مجدد خانه شهریاران جوان و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی از دیگر پیشنهادهای بختیار در این نشست بود.
رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز به عنوان یکی دیگر از مهمانان نشست علنی شورای شهر، ضمن تایید گفته های سخنرانان پیش از خود، کم کاری و نداشتن برنامه در چند دهه گذشته را عامل بحرانی شدن آسیب ها دانست.
انوشیروان پیشدار خواستار افزایش نشست های شورا با متولیان امور فرهنگی و اجتماعی استان برای یافتن راهکارهای عملی شد.
اعضای شورای شهر نیز پس از شنیدن این گزارش ها، دیدگاه های خود را در این حوزه ها اعلام کردند.
از گفته های قابل تامل اعضای شورا می توان به سخنان کیانوش جهانبخش رییس کمیسیون عمران شورای شهر و عضو شورای عالی استان های کشور اشاره کرد که گفت: مردم بندرعباس هزینه زندگی در نیویورک را پرداخت می کنند ولی در شرایطی مشابه ساکنان شعب ابیطالب ( محلی که گروهی از مسلمانان در صدر اسلام مورد محاصره اقتصادی قرار گرفته و در شرایط سخت در آن به به سر می بردند) زندگی می کنند.
2094/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.