سردار سرتیپ علی عظمایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در تشریح عملیات نبرد با آمریکا در 29 اسفند 1367 افزود: این عملیات که به دنبال انهدام سکوهای نفتی نصر و سلمان از سوی آمریکایی ها با گلوله و موشک صورت گرفت، در راستای شناسایی هدف ثابت و متحرک و اجرای عملیات مقابله به مثل و وارد کردن ضربه محکم به آمریکا و متحدانش در منطقه خلیج فارس انجام شد.
وی ابراز کرد: در این عملیات، شهیدان اسحاق دارا و اسدالله رییسی به سمت سکوها حرکت کردند اما با ظاهر شدن دو جنگنده آمریکایی و با احتمال قوی که این هواپیما قصد شناسایی و انهدام قایق تندرو را دارد دستور دادم که قایق‌ ها آرایش بگیرند و در مواضع پدافندی وظایف خود را انجام دهند.

**دستور متفرق شدن قایق ها را دادم
فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادامه داد: حجم سنگین آتش قایق ‌های سپاه به حدی بود که لحظاتی بعد یک هلی‌ کوپتر آمریکایی سقوط کرد و پس از انفجار، جنگنده‌ های آمریکایی به ما نزدیک شدند و من دستور متفرق شدن قایق ها را صادر کردم.
سردار سرتیپ عظمایی افزود: بعد از آن یک هواپیما شروع به بمباران قایق ‌های سپاه کرد و قایق های براتی، مسوول عملیات سپاه ابوموسی در سال 67 و شهیدان دارا و رییسی با بمب لیزری مورد هدف قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: سرانجام شهید دارا به صورت مستقیم مورد هدف جنگنده های آمریکایی قرار گرفت و به دریا پرت شد و شهید رییسی نیز به شهادت رسید.
به گفته فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه، جستجو برای پیدا کردن جنازه شهید دارا بعد از دو روز در خلیج فارس بی فایده بود و پیکر این شهید برای همیشه در دریای خلیج فارس باقی ماند.
** اجازه تکرار اشتباهات آمریکایی ها در خلیج فارس را نمی دهیم
فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بخش پایانی سخنانش، قدرت آمریکایی ها را ناشی از قدرت زور، سلطه خواهی و جنگ طلبی دانست و یادآور شد: دشمنی آمریکایی ها با انقلاب اسلامی ایران از سال های 42 تا به امروز نشان می دهد که آن ها هیچ گاه به دنبال ثبات، صلح و آرامش در کشورهای منطقه نیستند.
سردار عظمایی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران امروز مقتدرتر شده و قدرت های پوشالی هم چون آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و اجازه نمی دهد آمریکایی ها به هر بهانه ای خطاهای گذشته خود را در خلیج فارس تکرار کنند.
29 فروردین مصادف است با سالروز رویارویی مستقیم و نابرابر ناوجوشن و ناوشکن‌ های سهند و سبلان در برابر ناوگان استکبار جهانی که در 29 فروردین سال 1367 با رشادت شهیدانی چون رییسی و دارا هیمنه دشمنان شکسته شد.
در این نبرد ناوچه ‌های جوشن و سهند در درگیری با ناوگان آمریکا توسط بمب‌ های لیزری از راه دور هدف قرار گرفته، منهدم و غرق شدند، در این عملیات به ناوچه سبلان و یک فروند هواپیمای اف 14 خساراتی وارد شد یک فروند هلی ‌کوپتر آمریکایی در این درگیری سقوط کرد.
شهید اسدالله رییسی متولد سال 1324 که در 29 فروردین سال 67 پس از چند ساعت نبرد مستقیم با آمریکایی‌ها در خلیج فارس، به شهادت رسیدند.
شهید اسحق دارا نیز متولد 1345 روستای گیشان از توابع بندرعباس است که در کنار شهید رییسی در مقابل آمریکایی ها ایستادگی کرد و پیکرش در خلیج فارس ماند.
وی در عملیات والفجر 4 در دوران دفاع مقدس نیز به درجه جانبازی رسیده بود.
9887 /2094

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.