در این سرمقاله به قلم علی زارعی خبرنگار این نشریه آمده است: در حالی که در تمام جوامع، روستاییان که بیشتر شغل شان کشاورزی و دامداری است، نقش مهمی را در اقتصاد بازی می کنند و به عنوان تولید کننده و کارآفرین مطرح می باشند، اما کم مهری به کشاورزان ایرانی و بویژه هرمزگانی باعث شده که روستاییان تولید کننده به حاشیه نشینان مصرف کننده تبدیل شوند.
متاسفانه در چند ساله اخیر بسیاری از روستاییان راهی حاشیه شهرها شده اند و کسانی هم که مانده اند و به شغل کشاورزی مشغول هستند، هر ساله با مشکلات فراوانی از جمله کاهش قیمت خرید محصولات کشاورزی در زمان برداشت مواجه می شوند و مجبورند که محصول خود را روی زمین کشاورزی رها کنند.
از طرفی دیگر این مهم در حالی رخ می دهد که تولید محصولات کشاورزی متضمن هزینه هایی برای خرید بذر، کود، دستمزد، سبد، حمل و غیره است که در بسیاری مواقع قیمت تولید محصول از فروش بیشتر خواهد شد و این وضعیت باعث شده است که کشاورزان نتوانند به بازپرداخت تسهیلات بانکی خود اقدام نمایند و متحمل سودهای وام و جرایم دیرکرد بانکی شده اند که بر روی هم انباشته شده و دولت به وعده خود برای بخشش آن هم عمل نکرد.
موضوع دیگری که در این بخش همواره مورد غفلت قرار گرفته است، بحث میزان مصرف آب با وجود شرایط خشکسالی دو دهه در استان هرمزگان است که محصولات کشاورزی بدون مشتری با مصرف بالای آب، تولید شده و در زمین رها می شوند.
محصولاتی که هر کدام چند برابر وزن خود آب مصرف می کنند و پس از تولید، در زمین کشاورزی به علت نبود مشتری از بین می روند.
از یک طرف می گوییم بحران آب در استان هرمزگان وجود دارد و باید با صرف هزینه ده ها میلیاردی، آبشیرین کن در ساحل دریا نصب و پسابش را وارد دریا نمود و محیط زیست دریایی را از بین برد و از طرفی میلیاردها لیتر آب فقط در بخش کشاورزی صرف تولید محصولات بی مشتری شده و هدر می روند که بایستی در این بخش نیز چاره اندیشی کرد.
از آن طرف نیز کشاورز با وضعیت بسیار بد معیشتی مواجه می شود و برخی با قطع درختان و تولید ذغال امرار معاش می کنند و درختان چندین ساله را با اره در عرض چند دقیقه قطع کرده و در کوره های ذغال می ریزند که می طلبد برای جلوگیری از تداوم این رویه برای درآمد زایی و معیشت روستائیان هم دولت برنامه های حمایتی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت مناسب، راه اندازی صنایع تبدیلی و غیره اقدام نماید تا کشاورزان تولید کننده و کارآفرین به مصرف کننده حاشیه نشین تبدیل نشوند.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.