به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز شنبه در نشست مشترک با مدیران ارشد دریایی قطر با اشاره به ظرفیت ها و زیر ساخت های ایجاد شده در بندرهای هرمزگان افزود: این آمادگی در تمام حوزه ها وجود دارد تا با بررسی همکاری های مشترک در مسیر تسهیل مراودات تجاری، حضور سرمایه گذاران و بهره گیری از بسترهای ایجاد شده در خشکی و دریا گام برداریم.
وی بیان داشت: وابستگی های فرهنگی و میراث های مشترک بین ایران و قطر وجود دارد و آن چه از گذشته بین دو کشور وجود داشته پیوستگی ها و وابستگی های دینی و اخلاقی بوده که مظاهر آن در ارتباط و تعلقات دو ملت تجلی یافته است.

**اولویت اتاق بازرگانی بندرعباس افزایش حجم تجاری با کشور قطر است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس نیز در این نشست گفت: افزایش حجم مبادلات تجاری با کشور قطر، استفاده از ظرفیت های مشترک بندر شهید رجایی و بندر حمد قطر در توسعه روابط اقتصادی، ایجاد خطوط گردشگری ایران و قطر و هم چنین برگزاری نشست های مشترک تاجران و صاحبان کالا به شکل دوره ای در 2 کشور از مهم ترین برنامه های اتاق بازرگانی است.
محمد امین صباغی زاده افزود: برگزاری نشست تخصصی و دعوت از تولید کنندگان و صادر کنندگان و هم چنین بحث در رفع مسائل بانکی تاجران به گسترش مراودات تجاری دو کشور کمک می کند.
وی به ایجاد خط گردشگری سلامت ایران و قطر اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه های پزشکی بسیار پیش رفته است و در این راستا گفت و گویی هایی به منظور ایجاد خط گردشگری سلامت با هدف ارائه خدمات پزشکی صورت گرفته که به زودی شاهد راه اندازی این خط خواهیم بود.
وی لحاظ کردن تخفیف ویژه در بندرهای قطر را به عنوان یکی از مهم ترین خواسته های تاجران مطرح کرد و گفت: هرمزگان در بحث تولید مرکبات کشاورزی و مواد معدنی در این استان، غنی است و بازنگری در تعرفه های بندری کمک شایانی در تسهیل تجارت دریایی برای طرفین به همراه خواهد داشت.
رییس سازمان بنادر قطر نیز در این نشست گفت: بندر شهید رجایی چه به لحاظ موقعیت راهبردی و چه از نظر ظرفیت و زیرساخت های ایجاد شده یکی از مهم ترین بندرهای منطقه است.
کاپیتان عبدالله الخنجی افزود: به طور قطع در آینده نزدیک تفاهم نامه های مشترک بندری بین بندر شهید رجایی و بندر حمد قطر در راستای توسعه روابط بندری منعقد خواهد شد.
وی بیان داشت: این همکاری های مشترک بندری پس از یک مطالعه کلی در بندرهای دیگر ایران نیز صورت می گیرد و در گام نخست با توجه به ظرفیت های دریایی و بندری ایران با احصای مشکلات مطرح شده ازسوی طرف ایرانی برای رفع موانع و تنگناها اقدام می کنیم.
مقام ارشد دریایی و بندری قطر در پاسخ به تخفیف های بندری برای تاجران ایرانی گفت: با توجه به ظرفیت های دریایی جمهوری اسلامی ایران و توسعه مبادلات در نظر است با تدوین ساز و کاری جدید تعرفه ها به گونه ای باشد که به نفع دو طرف بوده تا تاجران و صاحبان کالا با خاطری آسوده و بدون دغدغه در بنادر حضور یابند.
پنج نفر از مقام های عالی رتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی کشور قطر که از چند روز پیش سفر خود را به بندرهای جنوبی کشور آغاز کرده بودند با حضور در استان هرمزگان از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین بندر بازرگانی ایران بازدید کردند.
کاپیتان الخنجی رئیس سازمان بنادر قطر، حسن الهیل مشاور ارشد وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر، کاپیتان الیافعی مدیر بندر حمد، خالد النعیمی مدیر بندر الرویس و حمد الانصاری مدیر امور بین الملل وزارت حمل و نقل و ارتباطات کشور قطر از پایانه ها و اسکله های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و اراضی سرمایه گذاری در این بندر بازدید کرده و طی نشست مشترک با مدیران این بندر به گفت و گو نشستند.
بندر شهید رجایی بزرگ ترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری بیش از 80 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
این بندر در سال های اخیر شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.
اول دی ماه سال 96 «محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی معاون امور بندری این سازمان و تعدادی از مدیران شرکت های مختلف دولتی، خصوصی، کشتیرانی و صنایع تولیدی کشور، با سفر به پایتخت کشور قطر با وزیر حمل و نقل و ارتباطات و مدیران ارشد دولتی و خصوصی بنادر و دریانوردی این کشور دیدار و گفت و گو کردند.
در سفر مدیر عامل سازمان بنادر ایران به قطر، علاوه بر بحث و گفت و گو در خصوص توسعه مناسبات و همکاری‌ های تخصصی بندری و دریایی میان دو کشور، رفع موانع و مشکلات احتمالی موجود در جهت توسعه صادرات و ترانزیت کالا از بندرهای جنوبی ایران به بندرهای قطر مورد تاکید قرار گرفت.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.