پوشش گیاهی
درخت زارهــای جزیره از گونـــه های بومـــی و خودروی جزیـره شامــل کهـــــــــور ایرانــــی، ‌کُنار، گز، انجیــر بنگالی و کَرَت هستند که همه آنها از گونه های حمایت شده هستند.
در سال هـــای گذشتـــه مناطقی از جزیـره با گونـــه کهور پاکستانی جنگل کاری شده است.
*آهوان
سال 1363، تعداد 30 راس آهو برای حمایت از تکثیر آهوی ایرانی و افزودن بر جذابیت های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل شد و اکنون در بیشتر مناطق جزیره به صورت گله های پراکنده دیده می شوند.
در حال حاضر بیش از 700 راس آهو در جزیره کیش زندگی می کنند و سازمان منطقه آزاد کیش جهت افزایش جذابیت های گردشگری جزیره کیش و همچنین به منظور حفاظت هرچه بهتر از آهوان، نسبت به تاسیس پارک آهوان به مساحت تقریبی 200 هکتار اقدام کرده که در آینده افزون بر آهوان، زیستگاه سایر حیات وحش منطقه نیز خواهد بود.
*پرندگان
جزیره کیش تنها با مساحت 92 کیلومتر مربع، زیستگاه حدود 180 گونه پرنده است که بسیاری از آنها مانند بوجانگا خاکستری، گلاریول بال سیاه، زرد پره رخ زرد و کوکوی ابلق، بعد از سال ها در جزیره کیش مشاهده شدند.
حواصیل سبز و پرندگان شکاری از قبیل سارگپه جنگلی تاجدار، عقاب ماهیگیر، لیل، شاهین و دلیجه کوچک در سطح منطقه و حتی جهان کمیاب بوده و هر یک جدا از ارزش های زیبایی شناختی، دارای ارزش های اکولوژیکی منحصر به فردی نیز هستند.
فلامینگوها، حواصیل ها، کاکایی و پرستوهای دریایی از دیگر پرندگان موجود در جزیره اند و در سراسر جزیره کیش پرندگانی مانند انواع سبزقبا، زنبورخور، سنگ چشم، بلبل خرما، مینا، دم جنبانک و شهدخوار مشاهده می شود.
با گذر از خیابان ها و میادین جزیره می توان پرندگانی مانند مینا، گاوچرانک و دیدومک ها را در میان چمن های سطح شهر مشاهده کرد.
توصیه های زیست محیطی
از قطع کردن و شکستن شاخه درختان خودداری کنیم.
از روشن کردن آتش در مجاورت درختان خودداری کنیم.
هرگز آهوان را تعقیب نکنیم.
از دست زدن به بره آهوان و جابجایی آنها جدا خودداری کنیم.
از دست زدن به لانه پرندگان و برداشتن جوجه آنها جدا خودداری کنیم.
از ریختن هرگونه ضایعات در طبیعت خودداری کنیم.
حمل هرگونه سلاح اعم از شکاری، ساچمه زنی و بادی در جزیره کیش ممنوع است.
*مرجان ها و ماهی ها
جزیره کیش یکی از مناطق مرجانی بسیار مهم در آب های دریایی ایران به شمار می رود و به علت وجود مرجان ها، آب های کیش زیستگاه بسیاری از موجودات دریایی هستند.
طبق آخرین بررسی به عمل آمده، 200 گونه ماهی مرجانی در سواحل جزیره کیش مشاهده شده که حدود 85 گونه از آنها ماهیان زینتی هستند.
خانواده های ماهیان زینتی که در جزیره کیش دارای فراوانی بیشتری هستند شامل: پروانه ماهیان ، طوطی ماهیان، جراح ماهیان، دلقک ماهیان، سنگ رووک ماهیان و خفاش ماهیان هستند.
با توجه به عوامل زیاد تهدید کننده مرجان ها ،به خصوص فعالیت های وابسته به گردشگری، اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش به منظور افزایش سایت های غواصی جزیره کیش و کاهش فشار بر اکوسیستم های مرجانی و در نهایت حفاظت از محیط زیست دریایی جزیره کیش، اقدام به ساخت و استقرار تعدادی مجسمه در ناحیه شرقی جزیره و در عمق 10 متری دریا کرده است.
در همین راستا ایجاد زیستگاه با استفاده بیش از یکهزار تن مصالح سنگی در سواحل شرقی جزیره یکی دیگر از کارهای صورت گرفته است.
علاقمندان جهت بازدید از زیستگاه های مورد نظر می توانند به باشگاه های های غواصی مراجعه کنند.
*لاک پشت های دریایی
لاک پشت های دریایی از گونه های تحت حمایت کشور هستند که در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض (CITES) و عهدنامه گونه های مهاجر (CMS)‌ بوده و به لحاظ درجه بندی حساسیت محیط زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.
لاک پشت های دریایی کیش (لاک پشت های پوزه عقابی) در فصل تخمگذاری (اواخر اسفند تا خرداد ماه) شب هنگام به سواحل ماسه ای می آیند و به کمک باله های عقبی، لانه ای به عمق تقریبی 40 سانتی متر حفر می کنند و پس از تخم گذاری، روی آن را با ماسه های موجود در ساحل می پوشانند.
لاک پشت های عقابی حدود 50 تا 60 روز بعد، سر از تخم بیرون می آورند و به کمک نور منعکس شده از سطح دریا، راه را پیدا کرده و به سمت دریا می روند.
سازمان منطقه آزاد کیش از سال 1386 تاکنون با اجرای طرح حفاظت و پایش لاک پشت های دریایی کیش در سواحل جنوبی جزیره (سایت لاک پشت ها) نسبت به حفاظت از لاک پشت های دریایی اقدام کرده است.
در حال حاضر سایت یاد شده یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری جزیره کیش است.
*توصیه های زیست محیطی
از دست زدن به مرجان ها اجتناب کنیم.
از شکستن یا تخریب مرجان ها خودداری کنیم .
از قایقرانی و انداختن لنگر در مناطق مرجانی خودداری کنیم.
در مناطق مرجانی ماهیگیری نکنیم.
قبل از غواصی در مناطق مرجانی، مهارت خود را در مناطق ماسه ای آزمایش کنیم.
هنگام غواصی از برخورد تجهیزات با مرجان ها جلوگیری کنیم.
تخریب های ایجاد شده در مرجان ها را به کارشناسان و گروه های حفاظتی گزارش کنیم.
از خرید هدایای ساخته شده از مرجان ها و سایر موجودات دریایی اجتناب کنیم.
محدوده مرجانی سیمرغ (بیگ کورال) فقط جهت فعالیت های غواصی است و از تردد با جت اسکی و قایق های تندرو در این محدوده و همچنین هرگونه فعالیت ماهیگیری در آن خودداری کنیم.
از ریختن هرگونه زباله در دریا و ساحل خودداری کنیم.
از غذا دادن به ماهی ها خودداری کنیم.
از نزدیک شدن و دست زدن به لاک پشت ها خودداری کنیم.
هرگز ماسه های ساحل را برای پیدا کردن تخم لاک پشت ها کاوش نکنیم.
از تردد با خودرو در سواحل ماسه ای خودداری کنیم.
از عکاسی با فلاش از لاک پشت های در حال تخمگذاری خودداری کنیم .
رعایت این توصیه ها بخشی از گردشگری مسئولانه و متعهدانه است که مسافران نوروزی با عمل به آنها ضمن ادای دِین به طبیعت جزیره کیش می توانند خاطره و تصویرهایی زیبا را با خود سوغات ببرند.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی، تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.
2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.