به گزارش ایرنا، امید ذاکری روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشست با خبرنگاران افزود: این نهال ها بومی استان و مقاوم به شرایط آب و هوایی هرمزگان از جمله کُنار، کرت محلی، کهور ایرانی، چوج، چریش و مغیر است.
وی بیان داشت: همزمان با نخستین روز از هفته منابع طبیعی و جشن ملی درختکاری، با حضور مسئولان استان هرمزگان چندین هزار نهال در میدان میوه و تره بار جدید بندرعباس غرس می شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: شب شعر طبیعت، توزیع نهال رایگان بین مردم در اداره ها و منابع طبیعی سراسر استان و افتتاح 10 سازه آبخیزداری از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی است.
ذاکری گفت: ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده از مشارکت های مردمی و نهادهای دولتی و غیر دولتی، دخالت مردم در حفظ و احیای عرصه های ملی از برنامه های هفته منابع طبیعی است.
از 15 تا 21 اسفند ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که شعار امسال این هفته «منابع طبیعی با مردم برای مردم» است.

*1704هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی هرمزگان رفع تصرف شد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: هزار و 704 هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی این استان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، پیشگیری و رفع تصرف شد.
امید ذاکری در ادامه نشست خود با خبرنگاران افزود: یک هزار و 340 هکتار از اراضی یاد شده در مرحله های اولیه و قبل از تصرف پیشگیری شد و 364 هکتار نیز در قالب اجرای احکام زمین ‌های تصرفی سنواتی‌ رفع تصرف شده است.
ذاکری بیان داشت: فرهنگ سازی و آموزش مهم ترین عامل در حفاظت و پاسداشت عرصه های منابع طبیعی توسط مردم است و با توجه به سیاست سازمان منابع طبیعی مبنی بر حفاظت مشارکتی، مردم نقش مهمی در حفظ عرصه ها و منابع طبیعی دارند.
مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان اظهار کرد: یگان حفاظت از منابع طبیعی در راستای کاهش تصرف زمین های ملی، اتکای عملیاتی خود را بر مبنای پیشگیری و جلوگیری بنا نهاده است.
ذاکری گفت: منابع طبیعی هرمزگان هرگونه تخریب و تصرف زمین های ملی را از طریق کارشناسان یگان حفاظت خود پیگیری و با این موارد از طریق قانون به صورت جدی برخورد می کند.
وی بیان داشت: اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان های هرمزگان به صورت شبانه روزی آماده دریافت هرگونه خبر مبنی بر تخریب، تصرف و آتش سوزی از طریق شماره تلفن 1504 هستند.

*2 میلیون هکتار از مراتع هرمزگان توسط مردم حفاظت می شود
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: تاکنون از مجموع چهار میلیون و 93 هزار هکتار عرصه مرتعی در استان، 2 میلیون هکتار مرتع معادل 50 درصد آن توسط مرتع داران خود استان در قالب «طرح حفاظت مشارکتی»، حفاظت می شود.
ذاکری افزود: مهم ترین هدف این طرح، اصلاح و احیای مراتع، مشارکت بهره برداران و نگه داری، حفاظت و توسعه مشارکت مرتع داران برای حفظ منابع طبیعی و آبخیز داری است.
وی گفت: سعی داریم با همکاری مردم و مرتع داران پوشش مرتعی را در هرمزگان به 100 درصد برسانیم.
طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، 12 فقره طرح مرتع داری، به مساحت بیش از 77 هزار هکتار در سال زراعی (95-96) تحت پوشش بیمه حمایت از محصول های کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفت و تا پایان تیرماه امسال 108 بهره بردار در هرمزگان بیمه شدند.
طرح های مرتع داری به مدت 6 ماه در مقابل خطر نشانی از بلایای طبیعی شامل خشکسالی، سیل و تگرگ زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.

*مشارکت 20 هزار دانش آموز هرمزگان در طرح همیار طبیعت
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به نهادینه سازی حفاظت و حراست منابع طبیعی از سنین پایه گفت: هم اکنون 20 هزار دانش آموز در مقطع مختلف تحصیلی در قالب همیار طبیعت در این استان جذب شدند.
ذاکری افزود: 10 هزار نفر از دانش آموزان در سال گذشته و 10 هزار نفر نیز در سال جاری در قالب طرح همیار طبیعت ساماندهی شدند و آموزش های لازم را در این زمینه فرا گرفتند.
این مسئول اظهار کرد: همیار طبیعت مروج دانش آموز شامل تمام سطح دانش‌ آموزی (ابتدائی، راهنمائی و دبیرستان) که علاقه مند به طبیعت بوده و در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی فعالیت می‌ کنند.
وی گفت: به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌ های مرتعی، جنگلی و بیابانی، دولت به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه ها نیست و از همین رو بهره مندی از توان و مشارکت مردم و دانش آموزان در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.

*عملیات آبخیزداری در 12 هزار هکتار از حوزه های آبخیز هرمزگان اجرا شد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سطح 12 هزار هکتار از حوزه های آبخیز این استان اجرا شد.
ذاکری اضافه کرد: هدف اجرای این طرح احیای حوزه آبخیز سدهای مخزنی به منظور تقویت پوشش گیاهی در جهت حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب است.
وی بیان داشت: توسعه طرح های بیومکانیک (ایجاد سازه) آبخیزداری از سال ها پیش در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان قرار دارد و از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، 42 سازه آبخیزداری در هرمزگان اجرا شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: با اجرای این سازه های آبخیزداری، هشت میلیون متر مکعب به استحصال روان آب های سحطی هرمزگان اضافه شد.

*110 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابان زایی در هرمزگان اختصاص یافت
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: امسال 110 میلیارد ریال اعتبار به این استان در قالب اجرای طرح های جامع مقابله با بیابان زایی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که از این میزان 40 میلیارد ریال اعتبار مالچ پاشی بوده است.
ذاکری افزود: هم اکنون 33 روستا در هرمزگان در معرض هجوم شن های روان قرار دارند که بیشترین این روستاها در شرق استان و در منطقه جاسک است.
وی بیان داشت: امسال 800 هزار هکتار مالچ پاشی، 800 هکتار نهال کاری، احداث 57 کیلومتر باد شکن زنده و مدیریت هرز آب در سطح هزار و 100 هکتار از زمین های هرمزگان در مقابل ماسه های روان انجام شده است.
این مسئول اظهار کرد: در سال های گذشته نیز در منطقه گشمی و کیدر پائین در حوزه شرق شهرستان جاسک اقدام های موثری برای تثبیت ماسه های روان منطقه صورت گرفته و شرایط زیستی را برای ساکنان نسبت به قبل بسیار بهبود بخشیده است.
هم اکنون 28 کانون بحران فرسایش بادی با وسعت 318 هزار هکتار در بخش هایی از شهرستان های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندر خمیر قرار دارد.
نزدیک به 2 دهه خشکسالی، افت شدید آب ‌های زیرزمینی، پائین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌ های بیابان ‌زدایی از مهم‌ ترین تنگناها در زمینه بیابان‌ زدایی است.
از مساحت هفت میلیون و 200 هزار هکتاری استان هرمزگان، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.