به گزارش ایرنا، داوود صمصام پور روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: این همایش با حضور شخصیت های علمی و سیاسی ملی و استانی در سالن فجر پالایشگاه گازسرخون و قشم برگزار می شود.
وی ادامه داد: «شمس الدین محمد بن احمد کیشی» از پزشکان، فلاسفه و ادبای نامدار متولد جزیره کیش و مدرس دانشگاه ها، حوزه ها و مدارس اصفهان و شیراز و نیز مدرسه نظامیه بغداد در قرن هفتم هجری بوده است.
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان افزود: از میان نگاشته ابن فوطی در الحوادث الجامعه» در می یابیم که این دانشمند بزرگ در سال 665 به بغداد رفته و مدرس نظامیة آن شده است و پس از اندکی توقف در بغداد دوباره به اصفهان بازگشته و از این قرار وی ساکن اصفهان بوده است و شاید تا پایان عمر در آن شهر مانده باشد.
صمصام پور تصریح کرد: از آنجا که قطب الدین شیرازی بین سال های 648 تا 658 در شیراز به تحصیل اشتغال داشته این نتیجه به دست می آید که در این زمان محمد بن احمد کیشی دانشمندی بنام بوده و در شیراز به تدریس کتاب قانون» ابن سینا شهرت بسیار داشته و طبق نوشته جنید شیرازی در کتاب «شدالازار» شمس الدین محمد بن احمد کیشی در عرفان و تصوف دارای مقام شامخی بود.
وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: یکی از ماموریت های بنیاد ملی نخبگان معرفی و نکوداشت از چهره های ماندگار با هدف شناسایی این شخصت ها و زمینه سازی برای حضور موثر و اثرگذار در چرخه خدمت به مردم در جامعه نخبگان امروزی است.
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان ادامه داد: در این استان مشاهیر به خوبی معرفی نشده اند و یکی از برنامه های ما در بنیاد نخبگان شناساندن مشاهیر به جامعه است زیرا اعتقاد داریم این روند اعتماد بنفس، خودباوری و اشتیاق را در بین نسل جوان تقویت می کند و سبب الگوسازی صحیح می شود.
صممصام پور در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در کنار تجلیل از مقام این شخصیت علمی که متعلق به استان هرمزگان است، از دکتر جوکار مولف گردآوری آثار شمس الدین محمدبن احمد کیشی تجلیل خواهد شد.
به گفته وی، در این همایش ملی همچنین از جوانان مستعد و برتر جشنواره های علمی استان نیز در جهت ایجاد نشاط علمی در بین جوانان تجلیل خواهد شد.
رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور رئیس جمهور در استان هرمزگان و همزمانی این سفر با همایش ملی نکوداشت «شمس الدین محمدبن احمد کیشی» ابراز امیدواری کرد اگر از زبان رئیس جمهوری از شخصیت شمس الدین جمله ای بیان شود منشا هویت ساز و تقویت تعلق ملی این شخصیت در بین مردم خواهد بود.
صممصام پور در خصوص حضور سایر مهمانان در این همایش ملی بیان کرد: علاوه براینکه در این مراسم جوکار مولف آثار شمس الدین محمدبن احمد کیشی معرفی و تجلیل می شود، از سخنرانی خیراندیش از مورخان و عضو هیات علمی دانشگاه های کشور نیز در این همایش استفاده می شود.
این مسئول اضافه کرد: اگر وزیر ارشاد نیز در این همایش حضور پیدا کنند موجب خوشحالی ما خواهد بود چرا که نیت ما شناسایی چهره های ماندگار این استان به مسئولان کشور و استان و زدودن غبار مهجوریت فرهیختگان و اندیشمندان در بین مسئولان و مردم می باشد.
9887/6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.