به گزارش ایرنا، فرزاد افشاری نژاد روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: با توجه به تراکم جمعیتی و در خواست های زیاد متقاضیان، 10 ایستگاه سیار کارت هوشمند ملی در بندرعباس و 10 ایستگاه سیار نیز در سایر بخش ها و روستاهای استان هرمزگان راه اندازی شده است.
وی بیان داشت: ایستگاه سیار ثبت احوال در سرای سالمندان لقمان حکیم تازیان بندرعباس، مجموعه ضایعه نخاعی هرمزگان و در جهاد دانشگاهی هرمزگان مستقر شد و یک دفتر نیز روز جمعه در محل مسجد جامع (مصلی قدس) استقرار می یابد.
این مسئول اضافه کرد: هم اکنون 30 دفتر پیشخوان خدمات ثبت احوال و 20 دفتر پستی در هرمزگان در راستای برون سپاری خدمات به بخش خصوصی و تحقق سیاست های دولت تدبیر و امید، به فعالیت های حوزه ثبت احوال بویژه کارت هوشمند ملی مشغول هستند.
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان اظهار کرد: برای درخواست و دریافت کارت هوشمند ملی در مجموع 310 هزار ریال شامل 90 هزار ریال به عنوان حق سهم، 200 هزار ریال به خزانه دولت و 20 هزار ریال برای تحویل کارت از افراد دریافت می شود.
افشاری نژاد یاد آورشد: در روز پنجشنبه 19 بهمن ماه جاری نیز به تمامی دفترهای ثبت احوال در سطح استان هرمزگان اعلام شده که هزینه حق سهم به صورت رایگان به متقاضیان ارائه شود.

**کارت هوشمند ملی از سال 97 در هرمزگان عملیاتی می شود
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان یاد آورشد: درخواست و صدور کارت هوشمند ملی از سال 91 در این استان آغاز شده و از سال 97 عملیاتی می شود که می طلبد بنا بر ضرورت استفاده از این کارت، همه افراد واجد شرایط نسبت دریافت آن اقدام کنند.
افشاری نژاد اظهار کرد: در مجموع یک میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت بالای 15سال در هرمزگان واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که تاکنون 700 هزار نفر درخواست داده و برای 700 هزار نفر کارت صادر و تحویل شده است.
افشاری نژاد با اشاره به این که هرمزگان رتبه چهارم کشوری در گرفتن درخواست و صدور کارت هوشمند ملی را دارد، گفت: 32 هزار کارت هوشمند ملی هنوز در دفترهای پیشخوان ثبت احوال باقی مانده و 450 هزار نفر نیز هیچ اقدامی برای دریافت کارت نکرده اند.
این مسئول خاطرنشان کرد: ثبت احوال هرمزگان این آمادگی را دارد که در تمامی اداره ها، دستگاه ها، کارخانه ها و شرکت ها که کارکنان آن امکان حضور در دفترهای پیشخوان دولت برای درخواست کارت هوشمند ملی را ندارد، ایستگاه های سیار ایجاد و از آنان ثبت نام کنند.
وی اضافه کرد: هم چنین برای حذف سفرهای درون استانی و بین بخشی، در دهه فجر امسال 5 دفتر نمایندگی ثبت احوال در بخش احمدی و فارغان شهرستان حاجی آباد، مهران و شیبکوه بندرلنگه و رویدر بندرخمیر راه اندازی شد و چهار دفتر نمایندگی نیز در بخش تخت بندرعباس، لیردف جاسک و توکهور و هشتبندی میناب در دستور کار است.
افشاری نژاد گفت: بهره برداری از اداره ثبت احوال سیریک، غبارروبی گلزار شهیدان، دیدار با سه خانواده شهید در هرمزگان، برگزاری مراسم جشن ویژه دهه فجر، برگزاری نشست با خبرنگاران، دیدار کارکنان ثبت احوال با امام جمعه بندرعباس، حضور در راهپیمایی 22 بهمن، ارائه خدمات رفاهی تفریحی به کارکنان، برگزاری مسابقه و تجلیل از کارکنان ثبت احوال و بازدید از منطقه های محروم هرمزگان در حوزه شرق (بشاگرد و جاسک) از دیگر برنامه های دهه فجر است.
وی بیان داشت: هم چنین در دهه فجر در روزهای 15 و 16 بهمن ماه، برای 23 نفر (نوزاد تا بزرگسال) از افرادی که در برخی نقاط شرقی جاسک بنا به دسترسی نداشتن به مرکز شهر و سایر مشکلات، از داشتن شناسنامه محروم بودند، با هماهنگی شورای تامین جاسک و تیمی از ثبت احوال شناسنامه صادر می شود.

**کاهش چهار واقعه حیاتی هرمزگان در 10 ماه نخست امسال
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان گفت: چهار واقعه حیاتی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق در این استان در 10 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 4 و 2 دهم درصد، 3 و 3 دهم درصد، 11 و 9 دهم درصد و 7 و 1 دهم درصد کاهش نشان می دهد.
افشاری نژاد یادآور شد: در این مدت 34 هزار و 725 واقعه ولادت، 5 هزار و 341 واقعه وفات، 11هزار و 637 واقعه ازدواج و 2 هزار و 395 واقعه طلاق در هرمزگان به ثبت رسیده است.
وی بیان داشت: طبق سرشماری سال 95، جمعیت استان هرمزگان یک میلیون و 776 هزار و 415 نفر با نرخ رشد جمعیت 2 و 39 صدم درصد بوده است.
این مسئول اظهار کرد: شهرستان های ابوموسی با 7 و 1 دهم درصد، قشم 4 و 8 دهم درصد و بندرلنگه و پارسیان با 3 و 4 دهم درصد بیشترین نرخ رشد و شهرستان های بشاگرد با 2 و 6 دهم درصد و بستک و رودان با 1 دهم درصد کمترین نرخ رشد را داشتند.

**هرمزگان دومین استان جوان کشور است
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان اظهار کرد: این استان در بحث واقعه ولادت، بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان جوان کشور است.
افشاری نژاد افزود: در 10 ماه امسال 34 هزار و 725 نفر در هرمزگان متولد شدند که نرخ ولادت در این استان 23 و 3 دهم به ازای هر هزار نفر است.
وی یاد آورشد: در این مدت شهرستان های بندرخمیر با 30 و 5 دهم و میناب با 22 و 6 دهم در هزار نفر بیشترین و شهرستان های ابوموسی با 15 و 1 دهم و حاجی آباد با 5 و 5 دهم در هزار نفر کمترین نرخ ولادت را داشتند.

**بیماری های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر در هرمزگان است
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: بیماری های قلبی و عروقی با 31 و 5 دهم درصد در 10 ماه نخست امسال، بیشترین علت مرگ و میر در این استان را داشته است.
افشاری نژاد یاد آورشد: در این مدت 5 هزار و 341 واقعه فوت در هرمزگان به ثبت رسید که شاخص نرخ فوت به ازای هر هزار نفر در این استان 3 و 6 دهم است.
وی بیان داشت: شهرستان های بشاگرد و میناب به ترتیب با 5 و 5 دهم و 4 و 1 دهم در هزار نفر بیشترین و قشم و پارسیان به ترتیب با 2 و 7 دهم و 2 و 8 دهم در هزار نفر کمترین نرخ فوتی را در 10 ماه ابتدایی امسال داشتند.

** ثبت بیشترین آمار ازدواج در شهرستان های جاسک و رودان
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان گفت: در 10 ماه نخست امسال، 11 هزار و 637 واقعه ازدواج در این استان رخ داد که شهرستان های جاسک با 15 و 1 دهم درصد و رودان با 10 و 7 دهم درصد بیشترین ازدواج ثبتی را داشتند.
افشاری نژاد گفت: کمترین ازدواج نیز در این مدت مربوط به شهرستان های بشاگرد با 3 و 1 دهم درصد و بندرخمیر با 4 و 2 دهم درصد بوده است.
وی بیان داشت: میانگین سن ازدواج در استان هرمزگان برای مردان 26 سال و 9 ماه و زنان 23 سال و 1 ماه است.

** ثبت کمترین آمار طلاق در شهرستان های سیریک، پارسیان و جاسک
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان اظهار کرد: آمار طلاق در 10 ماه نخست امسال با 2 هزار و 395 واقعه به 7 و 1 دهم درصد کاهش یافته که شهرستان های سیریک با 3 دهم، پارسیان 5 دهم و جاسک 6 دهم کمترین آمار را داشتند.
افشاری نژاد ادامه داد: بیشترین طلاق ها نیز در 10 ماه ابتدایی سال جاری در شهرستان های بندرعباس با 2 و 1 دهم درصد، بندرلنگه و بستک هر کدام 1 و 8 دهم درصد و رودان با 1 و 7 دهم درصد ثبت شده است.
وی بیان داشت: میانگین سن طلاق برای مردان 35 سال و 6 ماه و زنان 31 سال و میانگین طول مدت زندگی مشترک نیز 8 سال و 7 ماه است که در نقاط شهری 9 سال و روستایی 7 سال و 9 ماه می باشد.
این مسئول اظهار کرد: 15 و 5 درصد از زوج های ثبت شده، دوام زندگی کمتر از 2 سال داشتند و در مجموع 40 و 4 دهم درصد طلاق ها مربوط به 5 سال اول زندگی مشترک بوده است.
استان هرمزگان یک میلیون و 776 هزار و 415 نفر جمعیت دارد.
7195/7408
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.