به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، فریدون همتی در نشست بررسی روند پیشرفت احداث پروژه سد سرنی در شهرستان میناب که با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: خشکسالی و بحران کمبود آب خسارت ‌های زیست محیطی بزرگی به دشت میناب وارد کرده که امید می رود با مهار سیلاب ها در پشت سد سرنی بتوان از افزایش خسارت ‌ها جلوگیری کرد و آسیب های پیرامون آن را التیام‌ بخشید.
وی ادامه داد: باید روند پیشرفت پروژه سد سرنی با ضرب آهنگ کنونی ادامه یابد تا براساس زمان بندی در سه ماه اول سال آینده آبگیری آن آغاز شود.
وی اضافه کرد: مطالبات عقب مانده پیمانکار طرح سد سرنی پیگیری می شود و از توان خود برای به نتیجه رسیدن این پروژه استفاده خواهم کرد.
به گفته استاندار هرمزگان، باید به گونه ‌ای در طرح های احداث سدها برنامه ‌ریزی شود تا بتوان از آب آنها برای بخش کشاورزی استفاده کرد.
همتی یادآور شد: به دلیل کمبود آب مردم و کشاورزان میناب متحمل خسارت‌ های زیادی شده اند که با تکمیل سد سرنی امید می رود بتوان از تکرار خسارت های کشاورزان در آینده جلوگیری کرد.
احداث زیرساخت های سد سرنی در شرق شهرستان مینابِ هرمزگان با 700 میلیارد ریال اعتبار دی ماه سال 94 به پایان رسید و عملیات اجرایی سد و نیروگاه سرنی و همچنین سامانه انتقال و تصفیه خانه آن، واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان، 17 دی ماه سال 94 با حضور معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو آغاز شد.
سد سرنی در 34 کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان، روی رودخانه سرنی احداث می شود که از قلل رشته کوه «بشاگرد» سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزد.
78 میلیون یورو برای اجرای سد ، خط انتقال و تصفیه خانه که قرار است جایگزین تصفیه خانه کنونی میناب شود توسط بانک توسعه اسلامی به این پروژه اختصاص یابد.
طول رودخانه ای که سد سرنی بر فراز آن ساخته می شود حدود 90 کیلومتر، تونل انحراف آب 270 متر و خط انتقال آب حدود 36 کیلومتر خواهد بود.
بحشی از آب سد سرنی برای شرب مردم بندرعباس و بندر خمیر اختصاص می یابد که نحوه توزیع آن با شرکت آب منطقه ای است.
ظرفیت انتقال خط لوله 36 کیلومتری سد سرنی یک هزار و 100 لیتر درثانیه را دارا خواهد شد.
حجم مخزن این سد 62 میلیون متر مکعب خواهد شد که سالانه 46 میلیون متر مکعب آب وارد آن می شود و حوزه آبریز سد سرنی 706 کیلومتر مربع بر ثانیه و به طول هفت کیلومتر خواهد شد.
این سد در32کیلومتری جنوب شرق میناب ودر120کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
3219/7408
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.