دکتر محمد جانباز عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز اجرای این طرح در بندرعباس، اظهار داشت: براساس تفاهم نامه منعقد شده با بسیج، این طرح در طول مدت شش ماه در 15 روستای بخش تخت بندرعباس اجرا می شود.
وی بیان داشت: اجرای این طرح رایگان بوده و با انجام آن بیش از 16 هزار رأس دام سبک و سنگین در برابر تب برفکی ایمن می شوند.
دکتر جانباز خاطرنشان کرد: در این طرح از واکسن‌های روغنی مرغوب با ماندگاری شش ماه که به صورت عضلانی به دام‌ها تزریق می‌شود، استفاده می‌شود در حالیکه ماندگاری واکسن‌های پیشین چهار ماه بود و به صورت زیر جلدی تزریق می‌شد.
این مقام مسئول گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی با واگیری بالا و علائم تاول درمحوطه دهانی، بین سم و سایر مخاطت بدن دام است که باعث بروز خسارت های اقتصادی زیاد و گاهی جبران ناپذیر از قبیل کاهش تولیدات شیر و گوشت و همچنین سقط جنین در دام و مرگ و میر به ویژه در دام های نابالغ می شود.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به نقش موثر واکسیناسیون در مقابله با بیماری تب برفکی اظهار کرد: دامداران برای جلوگیری از انتقال این نوع بیماری لازم است در کنار واکسیناسیون به اصول بهداشتی، قرنطینه ای و کنترل تردد دام ها توجه ویژه داشته باشند.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات می‌شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می ‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌ شود.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.