به گزارش ایرنا از روابط عمومی منطقه آزاد قشم ، حمیدرضا مومنی روز شنبه به هنگام امضای تفاهم نامه ، هدف از امضای این تفاهم نامه را کاهش اثرات نامطلوب ناشی از فعالیت های توسعه ای و ایجاد بستر مناسب همکاری بیشتر جهت ارتقای وضعیت محیط زیست این جزیره عنوان کرد.
وی استقرار بخش ویژه محیط زیست در ساختار منطقه آزاد، مشارکت در تدوین طرح پایش محیط زیست، همکاری در ترویج فرهنگ دریاسالاری ، تدوین برنامه تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی به سامانه پایش برخط مولفه های زیست محیطی، شناسایی ظرفیت ها و ترغیب سرمایه گذاری های زیست محیطی داخلی و خارجی، مشارکت در ارتقای کیفیت زیست محیطی و بازسازی زیستگاه ها در قشم را بخشی از هدف های این تفاهم نامه عنوان کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: کمک در تهیه ضوابط و مقررات استقرار صنایع، نظارت بر صنایع مستقر و حسن اجرای قوانین زیست محیطی، قطعه بندی مناطق و کمک به پهنه بندی جنگل های حرا از دیگر اقدام هایی است که در قالب این تفاهم نامه اجرا می شود.
او اضافه کرد: منطقه آزاد قشم بر اساس این تفاهم نامه ملزم به ایجاد بخش ویژه محیط زیست منطبق با استانداردها و شاخص های سازمان حفاظت محیط زیست در بدنه این سازمان ، نظارت بر اجرا و استقرار سامانه های برخط در بندرها جهت پایش آلودگی آب ، اجرای مدیریت پسماند در منطقه آزاد بر اساس شیوه نامه های ابلاغی و نظارت بر تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه به سامانه پایش لحظه ای می باشد.
مومنی با اشاره به فعالیت پنج پتروشیمی و چهار پالایشگاه در قشم بیان کرد : منطقه آزاد برای هیچ اقدام تخریبی یا آلوده کننده محیط زیست جزیره در هیچ حوزه ای مجوز فعالیت صادر نخواهد کرد.
وی در ادامه عنوان کرد : جای خالی نگاه جدی به سایر مزیت های جزیره به ویژه حوزه گردشگری در کنار ظرفیت های حوزه انرژی احساس می شد و در این راستا تلاش 2 ساله ای برای بازگرداندن مجوز ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو صورت گرفت.
وی با تاکید بر اقتصاد دریا محور گفت : برنامه ریزی ها جهت افزایش ظرفیت تولید در صنعت پرورش ماهی در قفس به 86 هزار تن و اختصاص 2 هزار هکتار زمین برای پرورش میگو در راستای ریشه کنی فقر در بخش غربی جزیره از جمله گام هایی می باشد که در این زمینه برداشته شده است.
قشم (به عنوان مرکز شهرستان شامل جزیره های هرمز، هنگام و لارک) با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 120 هزار تن جمعیت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.
8123/6048
خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.