به گزارش ایرنا ، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز بندرعباس روز چهارشنبه در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: طرح جایگزینی مجازات حبس درهرمزگان با کاشت درخت و گسترش فضای سبز از سوی مسئولان دادگستری استان مطرح شد و با توجه به اینکه کمک زیادی به توسعه فضای سبز شهر بندرعباس می کند، از آن استقبال شد.
مصطفی خادم افزود: این تفاهم نامه به منظور توسعه کمربند سبز شهر بندرعباس اجرا می شود تا ساختار و قالب شهر را تامین نماید و امیدواریم پیشنهاد دهندگان این طرح ترغیب شوند مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این طرح قرار است در 10 مرحله اجرا شود ، اظهارکرد: در مرحله نخست، بیش از 10 هکتار زمین برای کاشت درخت در شمال شهر بندرعباس و در بلوار شهدا (راه آهن) در نظر گرفته شد که کمربند سبز شهر و یکی از ورودی های شهر بندرعباس را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: درختان چریش، گل ابریشم، لور، انجیر معابد ، گارومزنگی ، دلونیکس و کَهور از گونه هایی سازگار با شهر بندرعباس است که تا 10 روز آینده در این مسیر کاشته می شود.
خادم گفت: موضوع آبیاری و تجهیز آن یکی از مشکلاتی است که در سر راه توسعه فضای سبز قرار دارد که در این تفاهم نامه دیده شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان هرمزگان نیز اظهارداشت: به منظور بهره گیری از توانمندی های 2 نهاد (دادگستری و فضای سبز) در زمینه پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و گسترش فضای سبز با اجرای کمربند سبز به دور شهر بندرعباس این تفاهم نامه تنظیم و اجرا می شود که اجرای آن در جلوگیری از تصرف بیت المال تاثیرگذار است.
علیرضا احمدی منش با اشاره به اینکه بحث جلوگیری از حاشیه نشینی از 2 سال پیش مطرح است، افزود: یکی از مشکلات اساسی شهر بندرعباس که زمینه ساز بسیاری از جرائم بوده ، بافت فرسوده و حاشیه نشینی است که اجرای کمربند سبز می تواند به کاهش این معضل کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و انفال ، کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان هرمزگان ، نهادینه کردن تاسیسات نوین حقوقی به ویژه جایگزین های مجازات حبس و گسترش سرانه فضای سبز شهر بندرعباس از مهم ترین اهداف این طرح است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگسترش استان هرمزگان ادامه داد: ارتقای سلامت روحی و روانی ساکنان و مسافران به شهر بندرعباس با ایجاد محیط های مناسب طبیعی و گردشگری، کمک به بهینه سازی محیط زیست و هوای پاک بندرعباس، باز اجتماعی نمودن محکومان و ایجاد حس مسئولیت پذیری در آنها نسبت به وظایف اجتماعی و ایجاد اشتغال از دیگر اهداف این تفاهم نامه می باشد.
احمدی یادآورشد: با اجرای این تفاهم نامه به جای حبس از آرای جایگزین استفاده می شود که این امر برای محکومان، خانواده های آنها و جامعه می تواند مفید واقع شود.
معاون دادستان بندرعباس نیز در این مراسم گفت: ایده انجام این کار توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان مطرح شد و پس از مطابقت با قوانین، توانستیم آنرا اجرایی کنیم.
مجتبی قهرمانی افزود: مجازات ها در گذشته جنبه تنبیهی داشت اما با پیشرفت جامعه، در حوزه مجازات ها هم تغییراتی اعمال شد که مجازات ها، مسئولیت اجتماعی برای محکومان ایجاد نماید.
وی اظهارداشت: این طرح شامل برای محکومانی اجرا می شود که سابقه قبلی نداشته و در جرائم عمد تا یک سال حبس و جرائم غیرعمد تا 2 سال حبس محکوم شده باشند، قابل اجراست.
معاون دادستان بندرعباس اذعان داشت: برای استفاده از آرای جایگزین، رضایت متهم هم موضوعی است که در نظر گرفته می شود و اگر متهم رضایت نداشته باشد حکم جایگزین برای آنها داده نمی شود.
قهرمانی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه به گونه ای تنظیم شده که اگر تهیه نهال برای اجرای طرح کامل شد می توان حکم دیگری از جمله آبیاری و نگهداری از فضای سبز را برای متهمان در نظر گرفت تا از به زندان رفتن این افراد جلوگیری کرد.
هم اکنون 137 نفر به علت جرائم غیرعمد با مجموع مبلغ بدهی 190 میلیارد ریال در زندان های استان هرمزگان هستند.
7195/ 6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.