محمدرضا زارعی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار افزود: این طرح از روز شنبه دهم تیرماه آغاز شده و به صورت پیوسته ادامه خواهد داشت و سایر عرضه کنندگان قلیان نیز که در برنامه بازرسی مرکز بهداشت قرار می گیرند به دادگاه معرفی می شوند.
وی با اشاره به تاثیر استفاده از دخانیات در بهداشت و سلامت مردم اظهار داشت: براساس آمارها سالانه50 هزار مرگ در ایران ریشه در استعمال مواد دخانی دارد .
به گفته زارعی یک وعده مصرف قلیان معادل مصرف 50 تا 100 نخ سیگار است و با هر پک قلیان، حجم زیادی از دود که ماده اصلی آن نیکوتین است، وارد سیستم تنفسی فرد می شود.
این مسئول فرهنگ سازی را در کاهش مصرف قلیان و دخانیات مهم دانست و افزود: گاهی مشاهده می شود که خانواده‌ها در کنار فرزندان خود، دخانیات و قلیان مصرف می‌کنند که اثرات منفی در رفتار فرزندان خواهد داشت.
سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات را ( 31 می) «دخانیات تهدیدی برای توسعه» اعلام کرده است.
امسال هفته ملی بدون دخانیات در ایران به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به 10 تا 16 تیرماه موکول شده است.
براساس آمارها ، در ایران حدود 7 میلیون و 700هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال کشور به واسطه مصرف دخانیات ثبت می‌شود.
یکی از معضلات بندرعباس،عرضه قلیان در مراکز تفریحی، سفره خانه ها، رستوان ها و در نوار ساحلی این شهر است که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای برخورد با این مساله با همکاری دیگر ارگان های مرتبط از جمله شهرداری و نیروی انتظامی تاکید دارد.
7198/2094
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.