رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان روز سه شنبه در یک نشست خبری آنلاین افزود: هدف گذاری دانشگاه علوم پزشکی، رسیدن به  ۴۰۰تست در هر شبانه روز تا پایان فروردین است.

دکتر حسین فرشیدی ادامه داد: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۷۰۰هزار نفری استان می توان گفت: هم اکنون به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۱۲۲۰ انجام شده که این رقم باید در کوتاه ترین زمان به ۴هزار تست به ازای هر یک میلیون نفر برسد.

وی  اضافه کرد: نیروی انسانی کافی برای تحقق این هدف وجود دارد و موافقت های لازم برای تامین کیت و مواد آزمایشگاهی نیز گرفته شده و مهمترین مشکل تامین تجهیزات سنگین آزمایشگاهی است.

عضو ستاد مقابله با کرونای هرمزگان یادآور شد: تاکنون پس از درمان یک فرد مبتلا و قرنطینه ۱۴روزه و در صورت منفی بودن تست نهایی شخص می توانست به زندگی و کار روزانه و معمول خود بازگردد اما در راهبرد جدید، تست آنتی بادی نیز از شخص گرفته می شود و چنانچه بدن بیمار، پس از بهبودی آنتی بادی لازم را تولید کرده باشد می تواند فعلیت ها و ارتباط های گذشته خود را آغاز کند.

تعداد مبتلایان واقعی چند برابر آمار رسمی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بسیاری از ناقلان و عاملان کرونا بدون هیچ علامت بالینی در اجتماع حضور دارند که می توانند دیگران را آلوده کنند و به همین دلیل می توان گفت: تعداد مبتلایان واقعی چند برابر آمار رسمی است اما نمی توان با قطعیت گفت که این رقم چهار یا پنج برابر آمار اعلام شده است.

همه ناقل هستند مگر آن که خلافش ثابت شود

این مقام مسول اجرایی درمانی  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگانتاکید کرد:همه گیری این بیماری زیاد است اما نمی توان رقم دقیقی برای آن داد و باید فرض را بر این بگذاریم که همه ناقل و آلوده هستند مگر آن که خلافش ثابت شود.

وی اظهار داشت : به عنوان مثال در یکی از جدیدترین موارد غربالگری و تست، بین افرادی که نتیجه آزمایش آنان مثبت بود، نزدیک به ۷۳درصد، هیچ گونه علائم بالینی ازاین بیماری در استان نداشتند.

به آمار شک نکنید

فرشیدی خاطرنشان شد: برخی در گفت و گوها یا ارتباط های روزانه خود، آمار رسمی را زیر سوال برده و مدعی می شوند که که دانشگاه علوم پزشکی رقم صحیح افرادی که تست آنها مثبت شده را اعلام نمی کند در حالی جای هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد و دلیلی برای پنهانکاری نداریم.

وی گفت : وزارت بهداشت بر تمامی آمارهای استانی نظارت دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز وضعیت آماری تمام کشورها را رصد می کند و آنچه به عنوان تعداد افراد کرونا مثبت اعلام می شود بر اساس فرآیندهای تعریف شده جهانی است.

وی در عین حال متذکر شد: ممکن است افرادی در زمان آزمایش به کرونا مبتلا نشده باشند و جواب تست آنها منفی باشد اما بعد از چند روز مبتلا شوند و یا ممکن است تعدادی بر اساس علائم بالینی ابتلای آنان به ویروس کووید ۱۹تشخیص داده شود که باز هم همان پروتکل های درمانی برای آنان اجرا شده و در صورت فوت نیز با پروتکل بیماران کرونایی دفن می شوند.

مجوز پلاسما درمانی صادر شده است

وی درباره شیوه پلاسما درمانی (دادن پلاسمای مبتلایان بهبود یافته دارای آنتی بادی به بیماران) اظهار داشت: هم اکنون امکان اجرای این شیوه در بندرعباس وجود دارد و شرایط آزمایشگاهی مناسبی در این زمینه فراهم شده و مجوزهای لازم برای انجام آن به بخش عفونی داده‌شده است.

تعداد مبتلایان در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین اظهار داشت: نقطه اوج حداکثری ( پیک)  اول این بیماری در هرمزگان اوایل فروردین بود و نمودارها نشان می دهد به تدریج در حال حرکت به سمت پیک دوم بوده و در روند صعودی قرار داریم.

کیش و بندرعباس کانون کرونای هرمزگان

فرشیدی یادآور شد: به لحاظ نسبت تعداد بیمار به جمعیت کیش پرتراکم ترین نقطه بیماری از نظر فراوانی بندرعباس بیشترین تعداد بیمار را  در هرمزگان دارد.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تا به حال نزدیک به ۲ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است.

در ایران از ظهر دیروز یکهزار و ۵۷۴  بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و جمع تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس را به ۷۴ هزار و ۸۷۷  نفر رساند.

از این تعداد تا به حال چهار هزار و ۶۸۳ نفر فوت کرده و ۴۸ هزار و ۱۲۹  نفر بهبود یافته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.