بیماری ناشناخته کرونا که از دوم اسفندماه سال ۹۸ کشور ایران و از ششم اسفندماه هرمزگان را (با ثبت نخستین مورد مثبت درقشم) درگیر خود کرده است، اکنون سیرصعودی به خود گرفته و از مرز خواهش وتمنا از افراد برای درخانه ماندن جهت قطع این ویروس گذشته است.

از ششم اسفندماه تاکنون ۱۶۷نفر در استان هرمزگان به این ویروس عفونی مبتلا شده اند؛ یعنی روزی بیش از ۴ نفر گرفتار این بیماری شده اند.

البته دراین مدت اقدام‌های خوبی از سوی مسوولان و مردم هرمزگان درجهت مقابله با این ویروس صورت گرفته و از همان روزهای نخست تست کرونا، بستری ومداوای بیماران، ضدعفونی وگند زدایی فضای شهری ومکان ها، طرح کنترل ورودی وخروجی خودروها، ساخت بیمارستان صحرایی، استراحتگاهی برای دوران نقاهت تا تولید الکل، ژل، ماسک ودست کش، خانه نشینی مردم، کمک های مردمی و درنهایت کمک به بیماران وسالمندان آغازشده وهمچنان درحال اجراست.

 ولی باتوجه به رفت وآمدهای بی رویه وغیرضروری برخی از مردم ازدیگر استان ها  و شهرها به هرمزگان و همچنین سفرهای درون استانی موجب شده که نه تنها زنجیره این بیماری قطع نشده بلکه رو به گسترش است.

برای مقابله با این بیماری نیاز به برنامه ریزی اصولی داشت که خوشبختانه با تصمیم سازنده مسوولان ستادمقابله با کرونا و تایید رییس جمهوری، طرح فاصله گذاری اجتماعی آغازشده تا افراد برای امور غیرضروری ازخانه خارج نشوند و سفرهای درون و برون شهری هم متوقف شود تا این زنجیره بتدریج منحل شود.

همکاری وهمراهی مردم بویژه آن‌هایی که باورندارند و همچنان ناقل بیماری هستند بایستی بیشتر مد نظر قرار گیرد چرا که تاکنون این گروه از مردم به توصیه های بهداشتی مسوولان و کادر درمانی توجه نکرده و دایم درحال تردد درجاده ها وخیابان‌ها هستند.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ازامروزهشتم فروردین درهرمزگان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان گفت: با هدف قطع زجیره بیماری کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که به تایید رییس جمهوری رسیده، از بامداد امروز جمعه هشتم فروردین ماه در استان آغازشد.

سعید ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: حذف ترددهای غیرضروری، کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس با کاهش تماس‌ها، افزایش سرعت مدیریت و پیشگیری از گسترش این بیماری و تلاش برای صیانت از سلامت و امنیت مردم از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح از ورود افراد غیربومی و غیرساکن به داخل شهرها جلوگیری می شود، افزود: خروج افراد غیرساکن و مسافر از شهرهای محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود مشکلی ندارد اما باید از محورهای کمربندی خارج شده و در طول مسیرهم اجازه ورود به شهرهای دیگر را ندارند.

 جانشین ستاد مدیریت استانی بیماری کرونا درهرمزگان اظهارداشت: افرادی که درحال حاضر در مسافرت هستند باید در اسرع وقت به خانه های خود بازگردند و خانواده‌هایی هم که در محل سکونت خود هستند از محل اسکان خود خارج نشوند.

 وی، کد ملی، پلاک خودرو و بیمه افراد را ملاک شناسایی در این طرح ملی عنوان و تصریح کرد: تمام وسایل نقلیه باری، نیروهای درمانی، پلیس و آتش نشانی مشمول این طرح نیستند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: کسانی که این طرح را رعایت نکنند خودروهای آنها به مدت یک ماه با اخذ همه هزینه‌های جانبی متوقف شده و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی می‌شوند.

وی با اشاره به محدودیت فعالیت در اداره ها، گفت: طبق مصوبه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده، اداره ها باید حداکثر با یک سوم نیروهای خود و به صورت نوبت بندی فعالیت کنند.

محدودیت های شدید ترددها درهرمزگان با طرح فاصله گذاری اجتماعی

استاندار هرمزگان در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: در قالب این طرح، محدودیت های شدید در راستای جلوگیری از مسافرت و ترددهای غیرضروری با هدف کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا و تامین سلامت مردم، اعمال می شود.

فریدون همتی یادآورشد: تدابیر در نظر گرفته شده در این طرح با قاطعیت و با اعمال قانون برای متخلفان اجرا خواهد شد و افراد متخلف با جریمه و توقیف خودرو مواجه می شوند.

وی بیان داشت: همچنین در مدت زمان اجرای این طرح تمامی بازارها و اصناف غیرضروری تعطیل خواهند بود و محدودیت هایی برای حضور در پارک ها و بوستان ها نیز اعمال می شود.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: مراکز عرضه مایحتاج عمومی همچنان باز بوده و به ارائه خدمات می پردازند و تمامی کالاهای مورد نیاز مردم، تامین شده است.

وی اضافه کرد: هرمزگان با کنترل شدید ورودی‌های استان از اسفندماه تاکنون تجربه خوبی در این زمینه دارد و این مراقبت ها منجر به نتیجه خوبی همچون کاهش بیش از ۹۴ درصدی ورود مسافر به این استان و بازگشت بسیاری از مسافران از مبادی ورودی استان شده است.

همتی تاکیدکرد: در قالب این طرح افرادی که محل سکونت آنها در هرمزگان نیست، اجازه ورود به این استان را نخواهند داشت و علاوه بر آن کنترل و مراقبت ها درخصوص ترددهای درون استان و درون شهرها و روستاها نیز افزایش خواهدیافت.

وی ادامه داد: اعمال محدودیت‌های جدید درطرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف تامین سلامت مردم انجام می شود و از مردم می‌خواهیم تا همچنان با ماندن در خانه در این راستا همکاری لازم را داشته و به قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا کمک کنند.

ریشه کنی کرونا با کنترل بیشتر مبادی ورودی راه آهن وفرودگاه ها

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس دراین باره با قدردانی ازتلاش های کادر درمانی استان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: باید در مبادی ورودی راه آهن و فرودگاه ها کنترل بیشتری صورت گیرد تا هرچه سریع تر این ویروس ریشه کن گردد.

حجت الاسلام احمد عامری سیاهویی افزود: برخی مسافرت‌ها ورفت وآمدها هیچ ضرورتی دراین برهه از زمان که بیماری کرونا فراگیرشده ، ندارد لذا در خانه ماندن بهترین گزینه است.

وی ادامه داد: انجام کارهای عقب مانده درخانه، همکاری با اعضای خانواده بویژه همسر، گفت و شنود با فرزندان، تماس‌های تلفنی و از طریق شبکه‌های اجتماعی با اقوام وفامیل و دوستان، مطالعه کتاب، خواندن قران و ادعیه‌های مختلف می‌ تواند اوقات فراغت ما را تکمیل کند.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: کادر بهداشتی و درمانی و سایر عوامل درمانی وحتی کفن ودفن افراد  جانانه تلاش می کنند وما باید قدر دان زحمت های این افراد باشیم و کمتر به این عزیزان زحمت درست کنیم لذا بهترین راه درخانه ماندن است.

اسلام باوقار افزود: امسال دید وبازدید وعید دیدنی مناسب نیست و از راه دور هم می توان ارادت خودمان را به دوست واقوام اعلام کنیم؛ چرا که معلوم نیست خودمان ناقل بیماری باشیم ویا فرد یا مکانی که می رویم این بیماری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه متاسفانه شاهد سیر صعودی این بیماری در کشور و استان هرمزگان هستیم مردم با رعایت نکات بهداشتی و بیرون نرفتن از منازل خود این زنجیره ویروس را قطع کنند لذا دست از عادت های گذشته برداریم.

رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس هم گفت: به همت نیروی انتظامی، فرمانداری، بسیج، سپاه، هلال احمر و دیگر مسوولان مربوطه مبادی ورودی و راه های استان هرمزگان تحت کنترل و مراقبت برای جلوگیری از بیماری کرونا است.

 فاطمه جراره افزود: باید با یک برنامه ریزی و اتخاذ تدابیری، بازگشت افراد ساکن شهر بندرعباس که به خارج از شهر سفر کرده اند نیز تحت کنترل قرار گیرد تا از بوجودآمدن مشکلات برای شهروندان جلوگیری شود. 

ماشین های حامل میوه  به بندرعباس باید ضدعفونی شود

  رییس کمیسیون بهداشت،سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: باتوجه به شرایط خاص کشور و شهر بندرعباس، جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا نیازمند همکاری و همراهی دستگاه ها و مردم بوده و ضروریست که شهروندان نیز در این زمینه با مسوولان همکاری لازم داشته باشند

 رضا حیدری زاده با تاکید بر ضدعفونی کردن ماشین های حامل میوه گفت: ماشین های حامل میوه، بدون نظارت و کنترل بر ضدعفونی کردن آنها، میوه به شهر بندرعباس وارد می کنند و همچنین ماشین هایی که میوه و تره بار از شهر بندرعباس خارج می کنند نظارتی بر پایش و ضد عفونی مداوم آنها صورت نمی گیرد که می طلبد مسوولان مربوطه به این قضیه ورود نمایند.

وی تصریح کرد : محلات کم برخوردار شهر بندرعباس نیازمند توجه جدی و بیشتر مسوولان است و همچنین شهرداری بندرعباس با همکاری دستگاه‌های مربوطه باید خور ها را از معتادانی که گاهی در زیر پل های این خورها ساکن می شوند را به جهت توجه به قطع زنجیره انتقال ویروس در دستور کار قرار دهند.

وی یادآورشد: توجه به معضل ماشین های حامل میوه خارج از شبکه و مسافربرهای شخصی غیر ساکن بندرعباس و همچنین دستفروشانی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود از دیگر درخواست های ایشان از فرماندار بندرعباس بود.

۱۶۷ نفر مبتلا به کرونا درهرمزگان

 رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به ۱۶۷ نفر خبر داد و گفت: از روز گذشته تاکنون ۶ نفر به شمار مبتلایان در استان اضافه شده است.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: از مجموع مبتلایان به کرونا ۱۳ نفر فوت شدند که آمار فوتی ها با روز گذشته (ششم فروردین ماه) تفاوتی ندارد.

وی افزود: هم اکنون پنج نفر از افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی هرمزگان بستری هستند و مابقی مرخص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع خطر اپیدمی بیماری تنفسی تا روز هفتم فروردین ماه یک هزارو ۹۲ نفر به عنوان بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری شدند که از این شمار ۹۷۸ نفر ترخیص و ۵۶ نفرهمچنان بستری و تحت مراقبت هستند.

دکتر فرشیدی بیشترین آمار ابتلا به کرونا درهرمزگان را با ۸۰ نفر در شهرستان بندرعباس اعلام کرد و گفت: در کیش ۳۵، قشم ۱۹، میناب ۱۰، بندرلنگه هفت، حاجی آباد پنج، رودان چهار، پارسیان، بستک و خمیر هر کدام ۲ و جاسک یک نفر  مبتلا هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر پرهیز مردم از حضور در اماکن شلوغ و فضاهای بسته، گفت: طبق آخرین تحقیقات پزشکی صورت گرفته، امکان معلق ماندن ویروس کرونا تا ساعت ها در هوا وجود دارد و از همین رو مردم باید توصیه های پزشکی را بسیار جدی بگیرند.

 فرشیدی تاکید کرد: شهروندان باید علاوه بر توصیه هایی از جمله شستن و ضدعفونی کردن دست ها به طورحتم، رعایت فاصله دو متری را نیز مدنظر قرار دهند و اگر در برخی از مکان ها امکان رعایت این فاصله وجود ندارد از ماسک استفاده شود.

ویروس کرونا که رسما کووید - ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشور سرایت کرده است.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

این ویروس که از شهر ووهان چین شیوع یافته یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضرنشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند؛ در حالیکه حدود ۶ درصد آن ها دچارعلائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می یابد، می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.