به گزارش روز سه شنبه سازمان منطقه آزاد کیش، معاون گردشگری این سازمان افزود: سازه این چاه‌ها از عناصر منحصربه‌فرد معماری بومی جزیره کیش‌ هستند و به‌ صورت دستکند اجرا شده‌اند.

مجید ملانوروزی ادامه داد: این سازه‌ها در ضلع شمالی تاسیسات بندرگاهی شهر تاریخی حریره به شیوه دوخت‌ودوز در قالب یک نوع عملیات حفاظتی، تخصصی و بسیار خاص مرمت شده اند.

به گفته وی مرمت با استفاده از میلگردهای استاتیکال و بتن مخصوص که در آن الیاف نانو به کار رفته انجام شده  تا مانع از پیشرفت ترک‌های ایجاد شده گردد.

منابع مالی مقاوم سازی و مرمت این سازه توسط سازمان منطقه آزاد کیش و با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین شده و در این طرح از مشاوران بین المللی استفاده شده است.

شهر حریره مربوط به سدهٔ ۵ تا ۱۰ هجری قمری است و در شمال جزیره کیش واقع شده که در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

در شمال جزیره کیش در کنار مجموعه ورزشی المپیک آثاری و ویرانه‌هایی دیده می‌شود که یادگاری از شهر باستانی، حریره‌است.

زمان رونق یا دوران طلایی شهر حریره کیش از قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بوده‌است.

 وسعت این شهر باستانی ۱۲۰ هکتار است. محوطه باستانی حریره، براساس نتایج کاوشهای باستان‌شناسی انجام شده تا امروز، از مجموعه ساحلی و عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری و قنات‌های قدیمی تشکیل شده ‌است.

گفته می شود در میانه‌های سده چهارم (۳۵۶ ه. ق) بندر تجاری- اقتصادی سیراف ویران شد و بازرگانان سیرافی با توجه به موقعیت ویژه خود به دنبال محلی دیگر توانستند جای پای خود را در جزیره کیش محکم کنند، که این امر منجر به ایجاد شهر حریره شد.

 شهر باستانی حریره واقع در شمال جزیره کیش که در حال حاضراز جمله نقاط تاریخی و سیاحتی به‌شمار می‌رود، یادگار دوران شکوفایی و رونق اقتصادی و تجاری این جزیره است.

مسجدجامع، حمام، خانه اعیانی و تأسیسات آبی نشان از معماری زیبای این شهر دارد و  اشیاء باارزش تاریخی به دست آمده نشانه غنای فرهنگی و شکوفایی جزیره کیش پس از افول بندر تجاری سیراف است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.