پویش هرهفته الف ب ایران (که مخفف آب و برق ایران است) با ابداع وزارت نیرو برای اولین بار در کشور آغاز شد که در راستای آن ۲۲7 طرح بزرگ در 31 استان تا پایان سال جاری با اعتبار 330 هزار میلیارد ریال افتتاح می شود.

این پویش از شهریور ماه امسال با محوریت امیدآفرینی و رفع محرومیت از نقاط مختلف کشور آغاز شد و وزارت نیرو قصد دارد روند افتتاح پروژه‌های مهم آب و برق را به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در سال ۱۳۹۹ و تا پایان دوره دولت تدبیر و امید ادامه دهد.

از جمله برخی از مهم‌ترین دستاوردهای بهره‌برداری از طرح‌های پیش‌بینی شده در این پویش افتتاح ۱۷ سد در ۱۰ استان با آب قابل‌تنظیم سالانه ۴۹۳ میلیون مترمکعب،شروع آبگیری ۱۸ سد در ۱۷ استان با آب قابل‌تنظیم سالانه 2 هزارو۴۶۴ میلیون مترمکعب است.

از دیگر مزیت ها، اولویت‌بندی، ساخت و تکمیل طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی به‌ویژه در اراضی پایاب سدهای در دست بهره‌برداری ۱۵ استان به میزان ۵۰ هزار هکتار،تکمیل برنامه‌های تأمین آب درحوضه‌های آبریز مشترک با کشورهای همسایه با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی و مهار و تنظیم سالانه ۳۹۳ میلیون مترمکعب آب است.

 رضا اردکانیان روز شنبه پس از بهره‌برداری از سد سرنی  میناب هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۷۰ طرح باقیمانده تا پایان سال با سرمایه گذاری افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود.

طرح جامع سازگاری با کم آبی هرمزگان مصوب شده است

 وزیر نیرو درادامه اظهار داشت:بابهره برداری از سد سرنی به ارزش ۷۰۰میلیارد ریال و ذخیره ۴۰ میلیون متر مکعب مشکل کمبود آب شرب منطقه و شهرستان میناب را برطرف می‌کند.  

اردکانیان در خصوص فرونشست های زمین در شهرستان میناب هم یاد آور شد: هرمزگان سال‌های بسیار خشکی را پشت سر گذاشته و به طور طبیعی با توجه به اولویت تامین آب شرب مورد نیاز مردم، ناگزیر به حفر چاه بودیم ولی اگر خارج ازضوابط اقدام به حفر چاه برای مصارف غیر از شرب شود، برخورد می‌شود.
وی ‌اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح جامع سازگاری با کم آبی استان هرمزگان که به تصویب کارگروه ملی با کم آبی رسیده و همه ابعاد یک زندگی رو به جلو و توسعه پایدار در آن پیش بینی شده مشکل فرونشست میناب حل شود.  

همچنین در این روز خط انتقال آب به بندرعباس، یک مخزن بزرگ آب در بندرعباس و طرح آبرسانی به شهر تازیان و ۴۴ روستای اطراف آن با جمعیت افزون‌بر ۱۰۰ هزار نفر بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.