انتخاب روستای ایسین بندرعباس در این جشنواره با محوریت کتابخانه عمومی فرهیختگان این روستا صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان روز چهارشنبه در نشستی با مسوولان کتابخانه‌های عمومی این استان به مردم روستای ایسین و کتاب‌خوان‌های این روستا در  کتابخانه عمومی فرهیختگان تبریک گفت.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری اظهار داشت: ششمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی برگزار شد.

وی توجه به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز استفاده از فرصت‌های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب را از دیگر هدف‌گذاری‌های این جشنواره عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ضمن قدردانی از زهرا پورحسن، مسوول فعال و خلاق کتابخانه عمومی فرهیختگان ایسین بیان داشت: ارتباط و تعامل سازنده این کتابخانه با مردم روستا، دهیاری‌ها و بخش‌های فرهنگی و هم‌چنین اجرای برنامه‌های فرهنگی خلاقانه مانند طرح «شنبه‌ها و یکشنبه‌ها با کتاب»، «پنج شنبه‌های خلاق»، کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، نشست‌های مشاوره از عوامل اصلی برگزیده شدن این روستا در ششمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب است.

ذاکری از دیگر برنامه‌های تاثیرگذار روستا به کتاب‌خوانی، به حضور قشر زنان خانه‌دار و کودکان اشاره کرد.

وی گفت: کتابخانه عمومی فرهیختگان فرصت مناسبی را برای زنان فراهم می‌کند تا به شکلی فعال در امور فرهنگی و اجتماعی جامعه خود دخالت داشته باشند و در فرایندهای فرهنگی جامعه نقش مؤثری داشته و کودکان خود را نیز به کتابخوانی و مطالعه عادت دهند.

این مسوول یادآور شد: کتابخانه عمومی فرهیختگان ایسین به عنوان اصلی‌ترین پایگاه فرهنگی روستا از طریق ارائه خدمات ویژه کتاب‌خوانی، مطالعه را در روستای خود تشویق و ترغیب می‌کند و در واقع افراد بیگانه با کتاب را به افرادی مشتاق و کتابخوان تبدیل می‌کند.

ذاکری اضافه کرد: برنامه‌هایی که بر اساس نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی مردم روستا اجرا می‌شود مخاطبان را به سمت کتابخانه سوق می‌دهد.

با اعلام فراخوان ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران یک‌هزار و ۴۱۹ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند.

در این جشنواره ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای برگزیده، ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای تقدیری و یک روستا به‌عنوان برگزیده در بخش استمرار معرفی شد  که روستای ایسین به عنوان یکی از۱۰ روستای برگزیده مورد تقدیر قرار گرفت.

مردمی روستایی که چاره مشکلات‌شان را در کتاب‌ها می‌جویند

بسیاری مراجعان به کتابخانه،‌ ضمن این‌که کتابی به امانت می‌گیرند، با من از مشکلات خود می‌گویند، به این امید که چاره مشکل را در میان کتاب‌ها بیابند و این مسوولیت مرا به عنوان کتابدار سنگین تر می‌کند چراکه کتابخانه،‌ جدای از محلی برای امانت کتاب و ارائه خدمات فرهنگی، جایی برای گفتگو نیز هست.

این مقدمه شکل‌گیری کلاس‌های مشاوره در کتابخانه فرهیختگان روستای پشته ایسین از توابع بندرعباس شده است.

کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان روستای پشته ایسین گفت: من در این روستا متولد و بزرگ شده‌ام، لذا می‌دانم نوع ارتباطات مردم در روستا بسیار ساده و صمیمی است و مردم از مشکلات و نیازهای یکدیگر آگاه هستند.

زهرا پورحسن بیان داشت: بعد از هماهنگی با اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و همکاری بهزیستی، کلاس‌های مشاوره،‌ یک بار در ماه به صورت رایگان برگزار می‌شود که مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و همسرداری عمده ترین موضوعات این کلاس‌هاست.

وی افزود: در خلال برگزاری کلاس‌ها، نشست‌های کتابخوان نیز برگزار و شرکت‌کنندگان با مطالعه کتابی در زمینه موضوعی مورد نظر به درک و دریافت بهتری از موضوع می‌رسند.

این کتابدار گفت: این کلاس‌ها ضمن اینکه بسیار مورد علاقه و استقبال اهالی روستا به ویژه بانوان‌ قرار گرفته، منجر به تغییر تغییر رفتار مطالعاتی آنان نیز شده است زیرا بسیاری از مراجعانی که پیش از این تنها سراغ کتاب‌های داستان و رمان بودند مخاطب منابع روانشناسی نیز هستند.

کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان ایسین در ادامه طرح «شنبه‌ها و یکشنبه‌های با کتاب» را برنامه‌های موفق کتابخانه فرهیختگان نام برد و توضیح داد: این برنامه ویژه دختران و پسران دانش‌آموز برگزار می‌شود.

پورحسن گفت: تجربه این برنامه،‌ به من آموخت که نوجوانان از مسابقات کتابخوانی بسیار استقبال می کنند، به همین دلیل «شنبه‌ها و یکشنبه‌های با کتاب» به مسابقه کتابخوانی اختصاص می‌یابد و چون از هر منبع، تعداد محدودی در کتابخانه وجود دارد، ما ابتدا کتاب را جمع خوانی می‌کنیم و در نهایت پرسش‌هایی از آن طرح می‌شود تا ضمن افزایش تمرکز نوجوانان، مهارت خواندن در آنها نیز تقویت شود.

کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان روستای پشته دهستان ایسین برگزاری کلاس‌های خلاقیت را از دیگر برنامه‌های مورد استقبال کودکان نام برد.

وی بیان داشت: با توجه به حضور کودکان در طول هفته در مدرسه‌ها، کلاس‌های خلاقیت روزهای پنج شنبه با عنوان «پنج شنبه‌های خلاق» برای آنها تشکیل می‌شود که ساخت کاردستی به همراه داستانی خوانی از جمله این فعالیت‌هاست.  

پورحسن در پایان تعامل با بخش‌های فرهنگی روستا مانند کانون فرهنگی هنری مسجد، پایگاه بسیج، مدرسه‌ها و مهدهای کودک و نیز حمایت دهیاری و شورای روستا را از عوامل موثر در معرفی روستای پشته به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور اعلام کرد.

دهستان ایسین دارای ۲۸ روستا است و برای سال‌ها کتابخانه فرهیختگان روستای پشته،‌ تنها کتابخانه این دهستان بود تا اینکه امسال روستای غلات ایسین نیز صاحب کتابخانه شد.

روستای پشته ایسین حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که عده‌ای از ساکنان روستا به کشاورزی مشغول و تعداد زیادی از افراد نیز در بندرعباس شاغل هستند و به دلیل فاصله اندک روستا تا شهر، رفت و آمد می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.