مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: بر اساس زیر ساخت‌های موجود، ظرفیت‌ها و جذب مشارکت شهرداری‌ها پنج شهر بندرعباس، میناب، سیریک، تیرور و بندرکنگ به عنوان پایتخت کتاب ایران به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد که در مجموع از سراسر ایران ۱۶۳ شهر اعلام آمادگی کرده بودند.

رضا کمالی زرکانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پس از ارزیابی مستندات ۳۸ شهر به مرحله بعدی راه یافتند که از استان هرمزگان شهرهای بندرعباس، بندرکنگ و بندر سیریک جزو انتخاب شوندگان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: انتخاب مرحله نهایی شهر پایتخت کتاب در دهه فجر برگزار می‌شود که پایتخت کتاب ایران و چهار شهر خلاق در زمینه کتاب‌خوانی انتخاب خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ابرازداشت: این استان امسال از شانس و ظرفیت ویژه‌ای برای بدست آوردن این جایگاه برخوردار است .

کمالی زرکانی خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مسوولان این شهرها اقدامات مربوط به این موضوع سرعت بیشتری یافته است.

یونسکو برای ایجاد شوق مطالعه در مردم جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی طرح پایتخت کتاب جهان را مطرح کرد. در این طرح یونسکو شهری را که برای تقویت جایگاه کتاب و خواندن کوشش کرده است به عنوان پایتخت کتاب معرفی می کند.
هدف یونسکو این است که برنامه های فرهنگی مرتبط با کتاب در شهرهای مختلف دنیا تقویت و مردم به مطالعه بپردازند. این طرح هیچ جایزه‌ مالی را برای برگزیده‌ آن دربر ندارد بلکه تایید بهترین برنامه‌ اختصاص داده ‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.
در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران نیز به پیروی از یونسکو طرح پایتخت کتاب ایران را به اجرا در آورده است که در اجرای این طرح از سال ۱۳۹۴ شهری که بیشترین تلاش را در زمینه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی انجام داده باشد، به عنوان پایتخت کتاب معرفی می کند و این شهر به مدت یک سال برنامه های مختلف را در زمینه اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه به اجرا در می آورد که به عنوان طرح ملی در کشور ترویج می شود.

هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بندرعباس واقع در سه راه جهانبار برگزار می‌شود.

ششمین نمایشگاه مطبوعات منطقه‌ای خلیج‌فارس نیز همزمان با هفدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان با حضور استان‌های ساحلی و جنوبی کشور برگزار می‌شود.

در شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان و بخش مطبوعات که اسفندماه ۹۷ گشایش یافت، خبرگزاری ایرنا هرمزگان نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز بهمن‌۹۶ برگزار شد که در این نمایشگاه نیز خبرگزاری ایرنا هرمزگان حضور پررنگی از خود نشان داد.

خبرگزاری ایرنا در حالی فعالیت خود را در این نمایشگاه آغاز کرد که این نمایشگاه فضایی مناسب برای تعامل هر چه بیشتر ایرنا و مردم بود.

معرفی کانال‌ها و صفحات ایرنا هرمزگان در شبکه‌های مجازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این خبرگزاری در نمایشگاه مطبوعات استان هرمزگان طی دو دوره حضور در نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات این استان بود.

در این دو ساله در غرفه ایرنا هم چنین تصاویری از نمادها و ظرفیت‌های استان هرمزگان در زمینه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری به نمایش در آمد.

به مناسبت برگزاری هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان، پوستر هفدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان نیز با حضور حسن بردال طراح این پوستر رونمایی شد.

حسن بردال از طراحان مطرح و صاحب نام و خوش قریحه استان طراحی شده است به ادعان اهل فن از بهترین طرح های ادوار گذشته است.

استفاده از المان‌های بومی و رنگ‌های آرامبخش با هارمونی‌های چشم نواز جلوه ای خاص به این پوستر داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.