نویسنده هرمزگانی در این کتاب به موضوع‌هایی شامل، هفت‌خوان رستم، جنگ مازندران، سهراب، فرود پسر سیاوش، هفت‌خوان اسفندیار، آغاز سلسله ساسانیان، ماجرای رستم با شغاد، داستان خسرو پرویز و شیرین و برگزیده‌ای از منطق‌الطیر عطار نیشابوری پرداخته است.

قسمت‌هایی از کتاب

رستم با سرداران سپاه به نخجیر رفتند برای شکار، یک هفته‌ای چنین به خوشی گذراندند و آنها هفت نفر بودند و آن شکارگاه از آن افراسیاب بود.

خبر به افراسیاب رسید و او اندیشید اگر این هفت نفر را بگیرد جهان بر کاووس تنگ می‌شود و جنگی بین آن هفت نفر و سپاه افراسیاب در گرفت و آن هفت تن گفتند ما به تنهایی پیروز خواهیم شد.

پهلوانی از لشکر توران بنام پیلسم گفت من آنها را نابود می‌کنم و شروع کرد به جنگیدن و سرانجام مجبور شد از نزد رستم فرار کند این فرار باعث دلسردی افراسیاب شد.

بعد پهلوانی بنام الکوس آمد او نیز شکست خورد و رفت و آن هفت نفر از تورانیان آنقدر کشتند که از کشته‌ها پشته ساختند و سرانجام افراسیاب گریخت و به سوی مرز توران رفت.

رستم و بقیه او را تعقیب کردند و به شهر سمنگان در توران رسیدند و شاه سمنگان که از رستم و دلاوری او فراوان شنیده بود به استقبالش آمد و او را به کاخ ماهروی بود.

آغاز سلسله ساسانیان؛ پادشاهی اردشیر:

اردشیر در بغداد بر تخت نشست و چهل سال و دو ماه سلطنت کرد و او وقتی اردوان را کشت دو پسرش را در بند کرد و دخترش را به همسری گرفت.

پسر بزرگ اردوان که بهمن نام داشت در هندوستان در بند بود که به خواهر پیغام فرستاد که برادرانت اسیر هستند و تو دل از مهر ما کنده‌ای و اگر می‌خواهی بانوی ایران شوی این زهر هلاهل را که برایت می‌فرستیم به اردشیر بده تا بمیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.