یادگار محمد و نجیبه ۲۵ آذر ۱۳۳۸ در شهرستان بندرلنگه به دنیا آمد اما همان سال قبل از به دنیا آمدنش، پدرش از دنیا رفت و به یاد پدر نامش «محمد» انتخاب شد.

وی تا اول راهنمایی درس خواند و زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد او به عنوان سرباز ژاندارمری راهی جبهه‌های جنگ شد و ۲۶ بهمن سال ۶۰ در تنگه چزابه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

مزار این شهید دفاع مقدس در گلزار شهیدان بندرلنگه قرار دارد.

«چزابه»؛ تنگه‌ای است که هر گوشه و کنار آن به خون شهیدانی آغشته است که در روزهای آغازین جنگ با دست خالی به نبرد با دشمن رفتند و خونشان در این تنگه به زمین ریخت و جاودانه شدند.

تنگه چزابه راهی است در شمال غرب بستان و در نزدیکی مرز عراق به عرض یک تا ۳ کیلومتر که در بین «رمل‌ها» از شمال و «هور» در جنوب محدود شده است.

ارتش بعث عراق ۳۱ شهریور ۱۳۵۹به پاسگاه صفریه و سوبله در شمال تنگه چزابه حمله کرد و مقاومت مدافعان را در هم شکست. سپس ستون تانک‌ها را به سمت تنگه چزابه به راه انداخت. درگیری سختی در گرفت و مدافعان در برابر تانکها به مبارزه پرداختند اما عراق موفق شد تنگه جزابه را تصرف کند و به سمت بستان و سوسنگرد پیشروی کند.

۸ آذر ۱۳۶۰ عملیات طریق‌القدس برای آزادسازی منطق غربی دشت آزادگان آغاز شد. رزمندگان اسلام با عبور از رمل‌ها خود را به تنگه چزابه رساندن و موفق شدند تنگه را آزاد سازد.

در جریان عملیات خیبر، عملیات ایذایی والفجر ۶ در دوم اسفند سال ۶۲ در تنگه چزابه و دشت چیلات کار به درگیری تن به تن کشید و رزمندگان به اجبار به عقب نشستند و عملیات پایان یافت.  در این عملیات حدود ۴۰۰ صد نفر شهید و مفقود الاثر شدند.

شهید محمد دادی‌زاده در بخشی از وصیت‌نامه خود خطاب به مادرش آورده‌است: مادر جان دوست داشتم با شما بودم و همیشه در کنار شما زندگی کنم ولی وقت جهاد و دفاع از دین خداست.

وی افزوده‌است: این جهاد در راه خدا از همه واجب‌تر است، مادر همه انسان‌ها می‌میرند ولی چه بهتر که در راه خدا کشته شویم.

این سرباز شهید اضافه کرده‌است: مادر، همه انسان‌ها می‌میرند ولی‌چه بهتر که در راه خدا کـشته شوند، مادرجان من به وجود شما می‌بالم چنین فرزندی به اسلام هـدیه کرده‌اید.

شهید دادی‌زاده توصیه کرده‌است: مبادا ناراحت شوید بلکه باید افتخار کنید و بدانید من راه خود را آزادانه انتخاب کرده‌ام، از شما می‌خواهم برایم گریه نکنید و برشهید گریه کردن جایز نیست.

وی هم‌چنین خطاب به برادرش آورده است: از تو می‌خواهم که بدی‌های مرا ببخشی و از من راضی باشی و اگر شهید شدم غمگین و ناراحت نشوی از تو می‌خواهم همیشه به یاد روز قیامت باشی.

شهیدان محمد ملاح کنگی، سعدون سعدانی، خلیل نیکسیر، حیدر بارنیان، اسماعیل فرهادی، اسماعیل بحرپیما، عبدالله شکری، غلام آرمون و محمد دادیان از دیگر شهیدان شهرستان بندرلنگه هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.