ازویژه های ماه محرم در هرمزگان برپایی خیمه گاه های سوگواری از جای جای استان و سپاه پوش کردن حسینیه، مسجد ها،تکایای و همچنین نقاط مختلف ورودی شهرها و روستا بوده که نشان دهنده عمق ارادت مردم به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بویژه حضرت ابا اعبدالحسین(ع) است.  

البته حال و هوای محرم در هرمزگان از یکماه پیش با انجام کارهای اولیه از قبیل خرید پارچه و بیرق های سبزه و سیاه تا آماده کردن دیگ های امامی برای پخت پز و نسخه های تعزیه خوانی شروع شده و از شب گذشته مراسم دهه اول محرم ۱۴۴۰قمری شروع شد. 

مراسم عزاداری و سوگواری شنبه شب در مسجد وحسینیه های این استان ازجمله در آستانه امام زاده سید مظفر، شاه محمد تقی ، سید کامل ، سید سلطان محمد وحسینیه گلزار شهدای بندرعباس همراه با سخنرانی ومداحی باشکوه خاصی برگزار شد.

اعزام ۱۱۰۰ مبلغ در محرم به نقاط مختلف هرمزگان

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان دراین باره گفت: یکهزار و ۱۰۰مبلغ و مبلغه ازروز شنبه برای تبلیغ دین در ایام محرم به مناطق مختلف استان اعزام شدند که بخشی از مبلغان اعزامی از  استان های خراسان رضوی، اصفهان و یزد و مابقی نیز از روحانیان خود استان هستند.
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: تبلیغ دین مبین اسلام، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، اطلاع رسانی دینی ، بیان آسیب های اجتماعی و بیان احکام شرعی وبرپایی نماز جماعت از برنامه های مبلغان اعزامی است.
وی به هیات های مذهبی تاکیدکرد: در کنار شور به شعور حسینی نیز توجه شود و آگاهی های دینی مردم ارتقا یابد.

زدون آسیب‌های مذهبی با همت هیات‌ها عزاداری مقدور است

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: آسیب‌هایی درهیات‌های عزاداری وجود دارد که نیاز و ضرورت است آن‌ها را شناسایی کنیم و درصدد رفع و زودن آن‌ها برآییم.

حجت الاسلام انصاری راد در گفت و گوبا ایرنا افزود: زدودن آسیب‌های مذهبی نیز جز با همت هیات‌های عزاداری و مداحان امکان پذیر نخواهد بود.

وی بیان داشت: برای زدودن آسیب‌های عزاداری باید از وجود عالمان دینی و مبلغان اعزامی نیز در هیات‌ها استفاده کنیم و مردم آموزش خانواده و بیانیه گام دوم انقلاب را از عالمان دینی مطالبه کنند.

این مسوول ازهیات‌های عزاداری خواست از آلات لهو و لعب به جز طبل و سنج، آلودگی صوتی، اشعار غنایی، مسدود کردن خیابان‌ها، پرهیز از اسراف و تبذیر، از نصب تمثال‌های منتسب به امامان اطهار(ع) جلوگیری کنند و بر استفاده از جوانان ونوجوانان، احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، نماز جماعت اول وقت، نماز ظهر عاشورا و رعایت نکات ایمنی تاکید کرد.

انصاری راد گفت: محرم یک فرصت و ظرفیت بزرگی برای تبیین قیام امام حسین(ع) است؛ چرا که اباعبدالله حسین در راستای احقاق حقوق، ایجاد عدالت و شناساندن دین مبین اسلام و فرهنگ ناب محمدی و برای شناساند چهره کریحه یزید به جامعه، دست به قیام زده است.

وی ابرازداشت: جامعه ای موفق است که در مقابل شور حسینی به شعور حسینی نیز بپردازد و برقراری اقامه نماز اول وقت و امربه معروف ونهی از منکر جز مطالباتی است که باید هیات‌های عزاداری به آن بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان یادآورشد: هیات‌های عزاداری می‌توانند جهت دریافت موادغذایی برای نذر و نذورهای خود به شورای هیات‌های مذهبی شهر خود مراجعه کنند و شوراها نیز به سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست دهند.

انصاری راد ادامه داد: باتوجه به اعتبارات محدود بودجه ای اهدای پرچم و کتیبه به همه هزار و ۶۰۰ هیات مذهبی هرمزگان مقدور نیست اما برای برخی از هیات‌های فعالی که از قبل درخواست دادند می‌توانند از روز شنبه نهم شهریورماه برای گرفتن این هدایا اقدام کنند.

وی افزود: هیات‌های مذهبی وابسته به دولت نیستند بلکه خودجوش و مردمی بوده و رمز مانایی و ماندگاری آن‌ها نیز همین است.

یکهزار و ۶۰۰ هیات مذهبی در هرمزگان شناسایی و ساماندهی شده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.