مردم دیندار و ولایتمدار هرمزگان با آذین بندی خیابان ها و نورافشانی در مقابل مساجد و امامزاده ها، این عید بزرگ را جشن گرفتند و عاشقان ولایت و امامت گرد هم آمدند و مدیحه سرایی و مولودی خوانی در فضای شهرها طنین انداز شده است.

ایستگاه های صلواتی و شادمانی در نقاط مختلف این شهر بر پا شده و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) مشغول پخش شربت و شیرینی میان مردم به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم هستند.

به منظور گرامیداشت واقعه غدیرخم ،اجتماع بزرگ غدیریون تحت عنوان بیعت با ولایت با حضور ۱۰ هزار نفر از مردم استان هرمزگان نیز عصر امروز سه شنبه ۲۹ مردادماه در مسجد جامع شهر بندرعباس برگزار می‌شود.

همچنین ضیافت اطعام ۱۰ هزار نفری غدیر نیز شامگاه عیدغدیر بعد از نماز مغرب و عشا در این مسجد (جامع بندرعباس) برگزار می‌شود.

حضور در بقاع متبرکه ، امامزاده ها و زیارت اهل قبور به همراه دادن ولیمه و نذری های متنوع و دید و بازدیدهای مختلف از جمله رسم هایی است که مردم هرمزگان از گذشته تاکنون در روز عید سعید غدیر خم به جا می آورند.

از عید غدیرخم در میان هرمزگانی ها نیز همچون دیگر نقاط کشورمان به نام عید سیدها یاد می شود و مردم در این روز برای عرض تبریک به درب منزل سیدها رفته و برای تبرک عیدی و هدیه می گیرند و بنا بر اعتقاد آن را تا سال دیگر خرج نکرده و به عنوان برکت مال نگه می دارند.

به مناسبت عید غدیرخم ویزیت و درمان بیماران در درمانگاه حضرت زهرا(س) شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در این روز به صورت رایگان در حال انجام است.

در این درمانگاه خدمات پزشکی، درمان عمومی و تخصصی، دارویی، دندان پزشکی و قلب به بیماران ارایه می‌شود.

صدای بوق خودروهای عروس و دامادها نیز که این عید را برای آغاز زندگی مشترک انتخاب کرده اند، در گوشه و کنار شهر به گوش می رسد.

  زوج های جوان در این روز پرخیر و برکت با توکل به پروردگار عالمیان، در پناه قرآن و با توسل به ائمه اطهار (ع) آغاز زندگی مشترک خود را جشن گرفته و دلخوش و امیدوار راهی خانه بخت شدند.

غدیریر خم نام ناحیه‌ ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد (ص) ، پیامبر اسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و در آنجا علی بن ابیطالب (ع) را به‌ عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

۱۸ ذی‌الحجه، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.