در این راستا قرار است با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بزودی اعضای شورای راهبردی پایگاه بافت تاریخی لافت قشم معرفی و شرح وظایف آن‌ها نیز مشخص ‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: برای احیای بافت تاریخی لافت برنامه هایی در دست اقدام است که امیدواریم این امر مهم با همکاری منطقه آزادقشم و با مشارکت مردم اجرایی شود.
رضا برومند روز شنبه در نشست با فرماندار قشم و رییس شورای اسلامی و دهیار لافت در خصوص تشکیل شورای راهبردی این روستا افزود: امکانات میراث فرهنگی هرمزگان به‌عنوان یک نهاد متولی بسیار محدود است و برای بازسازی بافت‌های تاریخی از جمله لافت و رفع کمبودها بطور قطع به مشارکت و تعامل دیگر دستگاه‌ها نیاز است.
وی بیان داشت: نقش مردم نیز به عنوان ساکنان و بهره برداران بافت تاریخی (لافت) نمی‌توان نادیده گرفت و ضرورت دارد درکنار دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگه‌داری از این میراث ماندگار پس از مرمت مشارکت داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بندر تاریخی لافت وجود بادگیرها در بیشتر خانه‌های این منطقه است که درسال‌های گذشته مورد مرمت قرارگرفته است.
وی یادآورشد: تمایل گردشگران به سمت گردشگری تاریخی درحال افزایش است که باید با شناخت، حفظ، نگه‌داری و احیای آثار و نقاط بالقوه بتوانیم با تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم از صنعت گردشگری دربافت‌های تاریخی بهره مند شویم.
قسمت قدیمی روستای لافت شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازهای فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته‌است.
این بافت به صورت یکپارچه و به طول تقریبی یک کیلومتر وعرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است.
 در این بافت، چهارمحله به مرکزیت چهار مسجد شکل گرفته‌ است؛ تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند. 
هدف اصلی معماری لافت مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است. ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تاثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰هزار نفر جمعیت از توابع استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتردر میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.