روستا، دختر روستایی، مدرسه و خانم معلم، کتاب و دریا، خیابان‌های شلوغ و پسرک گل‌فروش سرچهارراه‌ها سوژه‎هایی است که فیلم‎سازان کشورمان فیلم‎های زیادی از دنیای کودکان و نوجوانان ساخته‌اند مانند (قصه‌های مجید) هوشنگ مرادی کرمانی به کارگردانی کیومرث پوراحمد، که از کاراکترهای اصلی این مجموعه، می‌توان به «مجید» و «بی‌بی» اشاره کرد؛ مجموعهٔ‌ای تلویزیونی که از محبوبیت خاصی در میان کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان برخوردار است یا داستان «بچه‎های آسمان» مجید مجیدی و «دنیای شیرین» بهروز بقایی.

اما خیال‌پردازی‌ها و آرزوهای کودکانی که خود این آرزوها سوژه فیلم نوجوانانی می‌شود که برای نخستین بار حتی به دنیای فیلم‎سازی قدم می‎گذارند نیاز به راهنمایی‌های فیلم‌سازان و کارشناسان آشنا به این حوزه دارد تا آرزوهای آن‌ها با نگاه خلاقانه‎تر به واقعیت تبدیل شود.

لزوما، هر سوژه‌ای قابلیت ساخت فیلم‌ را ندارد؛ همان‌طور که هر سوژه خوبی نمی‌تواند فیلم تاثیرگذار خوبی باشد، اما فضای کودکانه که رنگ نشاط و امید داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است. درواقع ساخت فیلم‌های کودکانه با نگاه یک نوجوان می‌تواند نوعی تمرین برای فیلم‌سازی بلند باشد، زیرا وقتی قاب‌های فکریشان در کادر دوربین قرار می‌گیرد نشاط را در آن‌ها دوچندان کرده و ایده‌های خود را به خلاقیت تبدیل می‌کنند اما باید تلاش کرد ایده‌های آن‌ها از تصویرسازی‌های سیاه زندگی دور کرده و به ایده‎هایشان رنگ امید داد.

سرزمین من»، «آرزوهای من»، «رویاهای کودکان و نوجوانان امروز»، «خانواده من»، «خلاقیت در زندگی»، «سرگرمی کودکان»، « نشاط و کودکی»، «سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان»، «امیدواری»، «بخشش» و «قصه‌های برگرفته از کتاب‌های کودک و نوجوان» (ترجیح نویسنده‌های ایرانی) محورهای پیشنهادی و دارای اولویت‌ «المپیاد سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران» را در ۲ بخش «ایده» و «فیلم» است.

این دوره از المیپاد را بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در استان اصفهان برگزار می‌کند.

این المپیاد با هدف‌گذاری ترویج فضائل اخلاقی و نگاه امیدوارانه به زندگی در بین نوجوانان از طریق ایده‌پردازی و مشارکت در تولید فیلم، یافتن ایده‌های نو در سینمای کودکان و نوجوانان، ایجاد شرایط مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای هنری نوجوانان در حوزه تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان و زمینه سازی برای گسترش فعالیت در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

«سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران» در 2 بخش ایده: (منظور از ایده، طرح اولیه‌ قصه‌ای است که پس از پذیرش توسط هیئت انتخاب المپیاد، با کمک استاد مشاور و گروه خلاق به طرح کلی فیلمنامه (دارای ابتدا، میانه و پایان داستان باشد) تبدیل خواهد شد.) و فیلم‌ کوتاه: (منظور فیلم‌هایی با زمان حداکثر ۳ دقیقه است که بعد از سال ۱۳۹۶ تولید شده باشند) برگزار خواهد شد.

دبیرخانه المپیاد پیش از برگزاری، برای نوجوانانی که آثارشان به مرحله نهایی راه پیدا کرده است در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران کارگاه‌های رایگان «آشنایی با سینما» برگزار کرده است که نمونه‌ آن در انجمن سینمای جوان استان هرمزگان است که با استقبال ۳۳ نفر برای حضور در این کارگاه آموزشی روبرو بوده است.

آمادگی ۱۳ نوجوانان در هرمزگان برای رقابت‌های در المپیاد فیلم‌سازی

رییس انجمن سینمای جوان دفتر هرمزگان روز یکشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا اظهارداشت: با اعلام فراخوان برگزاری «سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران»، در این استان ۳۳ نفر ثبت‌نام کردند که پس از انتخاب ۲۰ نفر به شکل مداوم کارگاه کارگاه آموزشی چند روزه با موضوع ایده‌یابی و کارگردانی آسان برگزار شد.

فروزان کهوری‌نژاد بندری افزود: انجمن سینمای جوان استان نیز با تمرکز بر ایده‌یابی و توانمندی ذهنی و تصویرسازی نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال که گروه هدف این دوره از المپیاد هستند، در کارگاه آموزشی گروه هدف آموختند که چگونه ایده‌های خود را به فیلم‌نامه و فیلم‌نامه هایشان را به فیلم  تبدیل کنند.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری یک دوره آموزشی ۴ روزه(۱۲ ساعته)، استعدادهای خوبی از بین شرکت‌کنندگان در کارگاه شناسایی شد که برخی از سوژه‌های  کاملا بکر و تازه بودند، لذا برای شرکت در المپیاد ۱۳ نفر از نوجوانان این کارگاه علاقه‌مندی خودشان را برای تولید فیلم با همکاری استاد راهنمایی که برای آنها در نظر گرفته بود در مرحله پیش تولید فیلم هایشان هستند.

رییس انجمن سینمای جوان دفتر هرمزگان گفت: هرچند که این دوره بسیار کوتاه و فشرده بود اما خوشبختانه ۱۳ نفر مراحل پایانی کار را انجام داده و تا دوشنبه ۷ مرداد آثار  به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

کهوری‌نژاد بندری با بیان این‌که در بخش ایده از استان هرمزگان ۶ ایده به دبیرخانه المپیاد ارسال شده است، گفت: از نهم مرداد نیز کار بررسی و داوری آثار نوجوانان آغاز می‌شود و امیدواریم در این دوره شاهد درخشش این نوجوانان که برای نخستین بار است فیلم می‎سازند، باشیم.

وی گفت: نوجوانان استان هرمزگان در نخستین و دومین المیپاد فیلم‌سازی توانستند در سطح جدول قرار بگیرند به عنوان مثال استان در سال گذشته رتبه سوم را به دست آورد.

رییس انجمن سینمای جوان دفتر هرمزگان با اشاره این مطلب که نوجوانان هرمزگان اگر پشتکار داشته باشند، یقین بدانید در سطح کشور می‌درخشند و هم‌چنانکه تا امروز رتبه‌های خوبی را در جشنواره‌های مختلف هنری شاهد بوده‌ایم.

رازهایم را روی شن‌های ساحل می‌نوشتم

یکی نوجوانانی که برای نخستین بار توانسته در این دوره از المپیاد شرکت کند و اثر را خود را تولید کند، 'نازنین زهرا دهقانی' کلاس پنجم مدرسه شاهد فاطمه نیک بندرعباس است.

وی که خود را فرزند موسی دهقانی و نوه شهید سردار محمد دهقانی معرفی کرد، گفت: موضوع فیلمم درباره حادثه هواپیمای مسافربری پرواز۶۵۵ و شهید اسحاق عامری یکی از شهیدان این پرواز است.

«نازنین زهرا» علت انتخاب سوژه شهیدان ایرباس را مظلومیت کودکان شهدای ایرباس اعلام کرد و ادامه داد: من همیشه کنار دریا که می‌رفتم رازهایم را روی شن‌های ساحل می‌نوشتم.

وی مشوق‌های خود را در این کار پدر و عمه‌اش (مرضیه دهقانی) که خود یک فیلم سازان جوان است، معرفی کرد و افزود: داستان من موضوع دختری است که پدربزرگش در هواپیمای ایرباس کار می‌کند و دشمنان پدربزرگش را شهید کرده‌اند و الان پیکر پدربزرگش در دریاست.

این فیلم‌ساز نوجوان گفت: این دختر هیمشه نقاشی‌هایی که می‌کشد را به دریا می‌دهد و با دریا دوست است.

نازنین زهرا با بیان این‌که کار تولید و تصویربرداری را تیرماه امسال آغاز کردم، عنوان کرد: هدفم از ساخت این فیلم، تولید فیلم‌های شاد و زیبا از دنیای کودکان است زیرا دوست دارم در کنار علاقه‌ام به پزشکی، فیلم‌ساز بزرگی شوم.

وی آرزو دارد در حوزه فیلم‌سازی مانند عمه اش راه پدربزرگ شهیدش را ادامه دهد.

حضور نوجوان مینابی با «دبه‌های خالی»

'زهرا ذاکری' دیگر فیلم‌سازی است که کلاس هفتم را به پایان رسانده و شاگرد مدرسه شاهد میناب و خود نیز ساکن شهرستان میناب است.

او نیز برای نخستین بار در این المپیاد فیلم‎سازی شرکت کرده و مشوق خود را خانواده‌ و به خصوص مادرش می‌داند.

این دختر نوجوان مینابی برای شرکت در این دوره از المپیاد فیلم‎سازی در کارگاه آموزشی ایده‌یابی قصه خود با فیلم «دبه‌های خالی» از یک‌ماه پیش آغاز کرده است.  

موضوع فیلم این زهرا نیز درباره بچه‌هایی است که با دبه‌های در دست روی قبرهای بهشت زهرا آب می‌ریزند و مردم به آن‌ها پول می دهند، در بخشی از سکانس نیز این بچه‌ها با شنیدن صدای دهل عروسی، با دبه‎های در دست شروع به دهل زدن می‎کنند.   

ذاکری گفت: به اعتقاد من ساخت فیلم‌های کوتاه خلاقیت بیشتری می‌خواهد و تولید آن‌ها سخت‌تر از گونه‌های دیگر فیلم‌سازی است.

در المپیاد سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله (متولدین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶)  که در دو بخش ایده و فیلم اثر تولید کرده‌اند باید تا دوشنبه هفتم مرداد آثار خود را به دبیرخانه المپیاد ارسال کنند.

در بخش ایده، طرح‌های کلی تولید شده در کارگاه‌های «ایده به فیلمنامه» مورد داوری قرار گرفته و آثار پذیرفته شده با حمایت دبیرخانه المپیاد به مرحله تولید می‌رسد.

در بخش فیلم نیز فیلم‌های تولید شده حداکثر تا ۳ دقیقه است و فیلم‌های ساخته شده می‌توانند توسط دوربین معمولی یا تلفن همراه، تصویربرداری شده باشند ضمن این‌که فیلم‌ها می‌توانند در قالب داستانی، مستند یا پویانمایی باشند.

اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه ۱۵ مرداد اعلام می‌شود.

فیلم‌های برگزیده در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان به نمایش در می‌آیند.

برگزیدگان بخش «ایده» و «فیلم» از طرف دبیرخانه المپیاد برای حضور در اردوی آموزشی استعدادهای المپیاد که از ۲۶ تا ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در اصفهان برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد.

«سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران» ۲۶ تا ۳۰ مردادجاری برگزار خواهد شد.

انجمن سینمای جوان دفتر هرمزگان از سال ۶۴ فعالیت خود را با تشکیل دوره فیلم‌سازی شروع کرد و با توجه به حضور هنرمندان فیلم‌سازی که در گذشته با سینمای آزاد همکاری داشتند، این دفتر توانست با جذب این فیلم‎سازان فعالیت خود را به‌صورت مستمر پیگیری کرده و از همان ابتدا توانست آثار بسیار خوبی را تولید کند.

نخستین جشنواره فیلم و عکس استانی انجمن سینمای جوان بندرعباس ۱۳ تا ۱۵ دی‌ماه سال ۶۵ در اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان برگزار شد.

این دفتر از ابتدای راه‌اندازی مسوولان و دلسوزانی را از جمله 'استاد منصور نعیمی، امیر سموات، علی دمادم، کورش گرمساری، خوبیار سالاری، عبدالله خداکریمی، محمود عسکری و فروزان کهوری نژاد بندری' به خود دیده است.

برگزاری هفته‌های فیلم و عکس؛ نمایشگاه‌های عکس با موضوع‌های مختلف در بندرعباس و دیگر شهرستان‌ها از سال‌های بدو تاسیس تاکنون، برگزاری هفته فیلم و عکس مسافر اردیبهشت درسال ۸۴، برگزاری ۹ دوره جشنواره عکس و فیلم و عکس اردیبهشت، تشکیل ۳۴ دوره فیلم‎سازی و تولید افزون بر ۵۰۰فیلم داستانی و مستند و تجربی توسط هنرجویان این انجمن تنها بخشی‌ از افتخارات انجمن سینمای جوان دفتر هرمزگان است.

از میان فیلم‌سازان و عکاسان شاخص استان هرمزگان می‌توان به مرحوم کورش گرمساری نام برد که با کسب افتخارات داخلی و خارجی باعث افتخار این استان بود.

گزارش از فرنگیس حمزه یی

 ۶۰۴۸/۹۸۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.