به گزارش ایرنا، خلیل قاسمی روز سه شنبه به مناسبت روز ملی خلیج فارس از اهمیت ثبت ملی محصولات جغرافیایی استان به نام خلیج فارس افزود: هم اکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اقدامات اولیه در راستای ثبت خاک سرخ هرمز را انجام داده است.
«معدن خاک سرخ هرمز از معروفیت جهانی برخوردار است و می توان از آن در حوزه ها و صنایع گوناگون استفاده کرد و جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می دانند؛ همین موقعیت آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.»
وی اظهارداشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در راستای حفظ نام خلیج فارس تاکنون سه محصول « مروارید خلیج فارس»، «خرمای پیارم حاجی آباد» و «نارنگی سیاهو» را ثبت جهانی کرده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهارداشت: در 2 سال اخیر از طریق این سازمان برای ثبت مروارید بندرلنگه با عنوان «مروارید خلیج فارس» اقداماتی انجام شد که سازمان جهانی مالکیت فکری (wipo) در30 مهرماه سال گذشته در اقدامی نام خلیج فارس را به مالکیت ایران با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رساند.
قاسمی گفت: با ثبت جهانی انجام شده دیگر هیچ دولت، کشور و سازمانی نمی تواند نام دیگری را پیوست خلیج فارس نماید.
وی ادامه داد: اظهارنامه ثبت نشان جغرافیایی که از لحاظ مرغوبیت، قابلیت تولید و صادرات، تنها در مناطق خاص دارند توسط متقاضی و کارشناسان حوزه آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به انضمام خلاصه‌ای از معرفی محصول و ویژگی‌های آن به دفتر مالکیت فکری و معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌گردد.
قاسمی افزود: پس از بررسی و ارزیابی دفتر مالکیت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهارنامه ثبت نشان جغرافیایی محصول، در قوه قضاییه ثبت می‌ گردد و پرونده این ثبت در نهایت براساس موافقت نامه لیسبون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال و با پرداخت هزینه توسط دولت، ثبت جهانی می ‌شود.
وی اظهار داشت: انحصار در صادرات این محصولات و کالای ثبت شده، افزایش ارزش افزوده محصول و حفظ حریم کالا به نام منطقه ثبت شده، از مهم ترین مزایای ثبت بین ‌المللی محصول است.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.