حمید دولتی روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:عملیات سم پاشی علیه این آفت خطرناک و ویران کننده با استفاده از ناوگان هوایی و سم پاش های وانتی و دستی از زمین و هوا ادامه دارد.
وی با اشاره به فرود دسته های ملخ در مناطق مختلف هرمزگان افزود: نزدیک به 500 نفر نیرو ( شامل کارشناس، ردیاب، راننده و سم پاش) با استفاده از دهها دستگاه وانت، تراکتور و موتورسیکلت بطور دائم برای نابودی بچه ملخ های تازه متولد شده و همچنین جلوگیری از حرکت دسته های میلیونی ملخ های بالغ به سمت مزارع کشاورزی و حتی باغها درحال فعالیت هستند.
دولتی یادآور شد: جدیدترین ریزش دسته های ملخ صحرایی بالدار از شرق بندرعباس، میناب، رودان و حاجی آباد گزارش شده که به مرور با خروج از هرمزگان وارد استانهای همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس می شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: هم اکنون عملیات مبارزه با ملخ های بالدار صحرایی در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، بوشهر، فارس و این استان درحال انجام است.
این مقام مسوول بیان داشت: بارندگی های اخیر وافزایش دمای پس از آن باعث شده تا تخم ملخ های بالدار2 هفته زودتراز موعد طبیعی (20روزه) به بچه ملخ تبدیل بشود و این روند موجب ازدیاد دسته های ملخ و در نتیجه حمله آنها به زمین های کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگل ها می شود.
در اطلاعات منتشره وزارت جهاد کشاورزی آمده است: با تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با ملخ های بالدار صحرایی در سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین استانهای مورد حمله این آفت شامل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس، از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون همه فعالیت ها به صورت متمرکز درحال انجام است.
تامین تجهیزات لازم سم پاشی شامل انواع سم پاش وانتی و انفرادی، تراکتور و وانت های شاسی بلند برای کار در تپه ماهورها و اطراف رودخانه ها، خرید و توزیع افزون بر 110تن انواع سموم، بکار گیری ناوگان هوایی برای سم پاشی آفت ملخ بالدار صحرایی در مناطق سخت گذر کوهستانی و سواحل و همچنین همکاری با سازمانهای بین المللی ازجمله فائو از مهم ترین وظایف ستاد مبارزه با ملخ صحرایی ذکر شده است.
در این اطلاعات از کمبود اعتبارات به عنوان مشکل اصلی برای پشتیبانی از گروه های دیده بانی و همچنین بکارگیری انواع ماشین آلات برای مبارزه با این آفت ویران کننده نام برده شده است.
ستاد مبارزه با ملخ بالدار صحرایی مستقر در سازمان حفظ نباتات کشور، عرصه مبارزه شده با این آفت را در سه ماهه گذشته تاکنون بیش از70 هزارهکتار اعلام کرده که نیمی از آن در هرمزگان انجام شده است.
بنا بر پیش بینی ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی بالدار، این رقم تا پایان خرداد ماه سال جاری به حدود 200 هزار هکتار افزایش می یابد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمین های کشاورزی این استان 156هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 340هزار تن محصول زراعی و باغی اعلام شده است.
در این اطلاعات با اشاره به ریزش دهها دسته چند صد میلیونی ملخ های بالدار صحرایی در شهرستان های هرمزگان آمده است: فعالیت هماهنگ، متمرکز و هم زمان کارشناسان مدیریت حفظ نباتات این سازمان با گروه های دیده بان و مبارزه تاکنون از ورود این آفت خطرناک به مزارع و باغ های این استان جلوگیری کرده است.
6149/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.