به گزارش ایرنا، امیرحسین تکیان عصر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این رویداد مهم بین ‌المللی که مراسم افتتاحیه آن روز دوشنبه نهم اردیبهشت است،181 سخنرانی توسط وزیران، مسوولان، اساتید علمی ایران و 40 کشور دنیا در قالب چهارplanery (نشست جامع) و 30 پنل، در پنج گروه شش ‌تایی انجام می شود.
وی ادامه داد: سلامت در جهان درحال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط نا ایمن و بحرانی و بهداشت محیط و آموزش سلامت و نقش فناوری در سلامت، 6 محور اصلی این برنامه است.
تکیان با تقدیر از حمایت و میزبانی این رویداد جهانی توسط سازمان منطقه آزاد کیش، هدف از برگزاری این اجلاس را جذب حمایت برای گسترش دسترسی مردم به خدمات بهتر سلامت اعلام کرد.
دبیر هفتمین نشست منطقه‌ ای مجمع جهانی سلامت دلیل انتخاب کیش برای برگزاری این نشست را، ظرفیت ها و ویژگی های ممتاز این جزیره و آسانی ورود مهمانان خارجی به دلیل مزیت بی نیاز بودن از گرفتن روادید دانست.
وی خاطرنشان شد: مراسم پایانی نیز همزمان با روز خلیج فارس است که این موضوع نیز حساب شده بود تا این مناسبت، در برنامه ای بین المللی مورد اشاره و توجه قرار گیرد.
به گفته تکیان، یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست، تبادل تجربه ها برای کشورهایی است که با درآمد متوسط ،
محدودیت منابع و افزایش تقاضا برای خدمات سلامت روبرو هستند تا خدمات سلامت ارزان، با کیفیت و عادلانه ارائه شود.
وی اضافه کرد: رونمایی از شماره مخصوص مجله lancet ویژه نامه ایرانِ در حال گذار، سند جهانی تصادف ( تروما) که مجمع فرهنگستان‌های جهانی آن را تدوین کرده و سند جهانی مبارزه با چاقی به‌عنوان سه سند جهانی در این حوزه از نقاط عطف برگزاری این نشست به میزبانی جزیره کیش است.
تکیان اظهار داشت: برپایی همایش دانشجویی با حضور بیش از 40 دانشجوی بین‌المللی از 21 کشور انگلستان، امریکا، گامبیا، آلمان، غنا، هند، سنگاپور، سودان، افغانستان، استرالیا، بحرین، نیجریه، پاکستان، عراق، پرتغال، کره، ترکیه، سوئیس، اوگاندا، زیمباوه و ایران و 150 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه‌های کشور از دیگر برنامه‌های هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت است که در این همایش، اساسنامه شبکه دانشجویی پیمان گروه هشت نیز مطرح و مفاد آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دبیر هفتمین نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت، سپس به برنامه‌های حاشیه این نشست اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاهی از محصولات 10 شرکت استارتاپی و اختراع های صادراتی دانشمندان ایرانی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه‌های کشوربخشی از برنامه های جنبی این مجمع است.
تکیان برگزاری مرحله نهایی ماراتن برنامه‌ نویسی پزشکی دانشگاه صنعتی شریف و میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجمع سالیانه پیمان گروه 8 در روز هشتم اردیبهشت را از برنامه‌های جنبی این نشست اعلام کرد.
به گفته وی حضور شرکت کنندگان در یک مسابقه دو نیمه مراتن به مسافت 2کیلومتر به یاد جان باختگان سیل اخیر ایران از دیگر برنامه های جنبعی این مجمع است.
تکیان با اشاره به دعوت از شخصیت های علمی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت یادآور شد: 2دانشمند از دانشگاه هاروارد آمریکا برای سخنرانی در این برنامه دعوت شده بودند که با وجود ابراز علاقه و آمادگی آنان، دولت آمریکا اجازه سفر آنان به ایران را صادر نکرد.
دبیر هفتمین نشست منطقه‌ ای مجمع جهانی سلامت تصریح کرد: این اقدام نشان دهنده تحریم علمی است که دولت آمریکا ادعا می کند در این زمینه اقدامی علیه ایران ندارد.
نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت، نهم و دهم اردیبهشت ( 29 و 30 آوریل 2019 ) در جزیره کیش برگزار می ‌شود.
2094 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.