حتی مسافران نوروزی این جزیره نیز که به اقتضای شرایط، دخل و خرج سفر را از قبل محاسبه کرده بودند، وقتی با اخبار و تصویرهای سیل زدگان در استان های مختلف روبرو شدند، به مصداق ضرب المثل 'حساب به دینار، بخشش به خروار' منتظر برگشت به شهر خود نشدند و راهی پایگاه های هلال احمر در جزیره شدند تا به قدر وسع، دِین اخلاقی و انسانی خود را ادا کنند.
سرپرست مرکز مستقل جمعیت هلال احمرکیش در این باره گفت: از ششم فروردین کار جمع آوری کمک های مردمی در جزیره کیش آغاز شده و هم اکنون 10پایگاه در این راستا فعالیت می کنند.
به گفته محمد شهاب الدین محمدی عراقی تاکنون مردم با مراجعه حضوری، 240میلیون ریال کمک نقدی به صندوق های هلال احمر ریخته اند و ارزش کمک های غیرنقدی شامل پتو و زیرانداز، لوازم بهداشتی، مواد غذایی و سایر کالاهای مورد نیاز، حدود یک میلیارد و 300میلیون ریال برآورد می شود.
مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش هم از آمادگی همکارانش برای هرگونه کمک به سیل زدگان می گوید.
رحمان سادات نجفی ادامه داد: این تشکل صنفی حتی اقدام به برگزاری کنسرت خیریه به نفع سیل زدگان کرده و درآمد آن را به این امر اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: بازرگانان و بازاریان کیش تاکنون چهار تریلی موادغذایی، آب معدنی، لوازم بهداشتی و دیگر کالاها را از طریق سرزمین اصلی روانه استان های سیل زده کرده اند و پارکینگ مجتمع تجاری رویال هم به عنوان انبار موقت برای جمع آوری کمک های بعدی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل جامعه هتلداران کیش نیز در این باره اظهار داشت: مالکان هتل ها و مراکز اقامتی کیش تاکنون دو میلیارد ریال کالا در قالب کمک های غیرنقدی به هلال احمر تحویل داده اند و 500میلیون ریال نیز کمک نقدی پرداخت کرده اند.
مسیح الله صفا ادامه داد: با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و در روزهای آینده که هتلداران فراغت بیشتری دارند، جذب و ارسال این کمک ها ادامه خواهد یافت.

*کمک 20میلیارد ریالی دو نیکوکار گمنام
افزون بر کمک های یاد شده، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از کمک 10میلیارد ریالی مالک یکی از هتل های جزیره کیش به سیل زدگان خبر داد.
غلامحسین مظفری در اولین نشست شورای اداری جزیره کیش اضافه کرد: یک فعال بخش خصوصی نیز که در این جزیره مشغول فعالیت است، 10میلیارد ریال برای کمک به سیل زدگان اهدا کرده است.
وی همچنین از تهیه و ارسال 3هزار و 500 تخته پتو توسط یکی دیگر از اهالی کیش خبر داد.

*اختصاص یک ماه حقوق به سیل زدگان
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش که یک ماه حقوق خود را به سیل زدگان اهدا کرده از سایر مدیران و کارکنان شاغل در جزیره نیز دعوت کرد به صورت داوطلبانه، بخشی از حقوق خود را به این امر اختصاص دهند.
مظفری ادامه داد: واقعیت این است که با وجود گذشته چند هفته از آغاز سیل، مردم مناطق سیل زده هنوز در شرایط نامناسبی به سر می برند.
به گفته وی باید به ابعاد مختلف این اتفاق توجه کنیم تا بتوانیم قدم های اساسی برای سیل زدگان برداریم.
مظفری اضافه کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی، مردم از کیشوندان و فعالان تجاری و اقتصادی این جزیره توقع و انتظار بیشتری دارند که این انتظار نیز به جا و درست است و باید به آن پاسخ شایسته داده شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یاد آور شد: نیازمندی های هموطنان سیل زده کوتاه مدت نیست و برای اثربخشی بهتر و بیشتر، باید یک بسیج عمومی شکل بگیرد و جمع آوری کمک ها در قالب یک ستادِ پایدار، ادامه یابد.
مجموعه شواهد نشان می دهد کیشوندان دستان پرسخاوت خود را برای کمک به سیل زدگان گشوده اند اما واقعیت اینست که باید در کنار روند معمول جمع آوری کمک ها، به ظرفیت های منطقه ای نیز توجه شود.

*ضرورت استفاده از ظرفیت های متفاوت کمک رسانی در کیش
گزارش های امدادگران حاضر در مناطق سیل زده حاکی از آن است که در کنار اقلام مصرفی روزانه ، کالاهای دیگری نیز در این مناطق مورد نیاز است که مناطق آزاد همچون کیش می توانند در تامین آنها نقش مهمی ایفا کنند.
هم اکنون تخلیه خانه ها از گل و لای به تجهیزات برقی و مکانیکی ویژه ای مانند دستگاه های مکنده، کارواش خانگی، پمپ تخلیه آب و لوازم کف شوی برقی نیاز دارد.
سخن آخر این که؛ تسهیلات قانونی و گمرکی و تفاوت قیمت این کالاها در منطقه آزاد کیش با سرزمین اصلی، می تواند این بار در خدمت تامین نیازهای یاد شده قرار گیرد.
حال که مسوولان کمک های کریمانه و متفاوت کیشوندان را دیده اند می توانند با دستورهای ویژه ای، امکان استفاده از این ظرفیت و تامین و ارسال این گونه کالاها را برای نیکوکاران کیش فراهم کنند تا عبور از این شرایط بحرانی برای هموطنان سیل زده تسهیل و تسریع شود.
گزارش: هومن محمدکرمی خبرنگار اعزامی به کیش
2094 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.