نویسنده در این گزارش آورده است: برهمگان روشن است که ایران کشوریست زلزله خیز، از شمال تا جنوب از شرق تا غرب، سراسر کشورمان از گذشته تاکنون از زلزله های کوچک و بزرگ در امان نبوده، بلاهایی که حتی پس از گذشت سالیان هنوز گریبان گیر مردم است و با آسیب های آن دست و پنجه نرم می کنند.
هرمزگان هم از این قاعده مستثنا نیست و هنوز زخم زلزله های چند سال پیش روی پیشانی بلندش باقی مانده است.
بستک در 12 دیماه سال 1392، 5/5 ریشتر لرزید، شهری که پر از معماری خاص و بناهای
تاریخی ارزشمندی در جنوب ایران بود و تا همین چند سال پیش تمدن چندین ساله ی آن باقی مانده بود اما امروز...
بستک از شهرهای تاریخی استان هرمزگان است که دارای 300 اثر تاریخی شناسایی‌ شده است.
از میان آثار شناسایی شده در شهرستان بستک 64 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند که 10اثر شاخص ثبت ملی شده از این میان در مرکز شهر بستک و در منطقه زلزله ‌زده قرار داشته‌ اند.
بستک در مسیر تاریخی تجارت در ایران قرار داشته و مسیر لار - بستک به‌ عنوان یک مسیر تجاری در دوره ‌های تاریخی ایران اهمیت داشته است. به همین دلیل است که بستک را شهر کاروانسراها نیز خوانده‌اند.
از سوی دیگر شهر فراموش ‌شده ساسانی در شهرستان بستک قرار دارد. باستان‌شناس‌ها از آن جهت، نام این شهر ساسانی را شهر فراموش‌ شده گذاشته‌اند که تنها یک فصل کاوش باستان‌شناسی در آن صورت گرفت.
شهر فراموش‌ شده ساسانی تنها شهر این منطقه است که نشان می‌دهد قدمت بستک به دوره ساسانی می‌رسد.
در فصل نخست کاوش ‌ها، سکه‌های ساسانی بسیاری از این شهر فراموش شده به‌ دست آمد که نشان داد بستک در عهد ساسانی از شهرهای مهم هرمزگان بود و در مسیر تجارت قرار داشت.
در این خصوص با یکی از فعالان اجتماعی هرمزگان گفت و گویی داشتم که در ادامه می خوانید: در زلزله ای که در سال 1392 در بستک رخ داد بسیاری از قسمت های شهر آسیب دید و تنها کسانی که بیمه بودند توانستند به بازسازی خانه هایشان بپردازند و مردم از سمت دولت بهره خاصی نبردند.
شهر اگر دوباره زنده شد به دلیل کمک های خود مردم به مردم بود نه دولت.
خیران و اقوام و خانواده هایی که می توانستند دست همنوعان خود را گرفتند تا شهر جانی بگیرد اما آن چه که از میان رفت آثار تاریخی بستک بود که نابود شد مانند خانه صولت که میراث فرهنگی نتوانست آن را نجات دهد و مردم هم نمی توانستند آن مکان را بازسازی کنند.
یکی از بناهایی که مانده خانه تاریخی کاظمی ست که طبقه بالای آن تخریب شد و میراث فرهنگی اخیرا آن را تا حدودی بازسازی کرده است.
متاسفانه از آن همه آثار باستانی و تاریخی به دلیل کم لطفی میراث فرهنگی چیز زیادی باقی نمانده است و ما مجبور شدیم بسیاری از خانه های تاریخی پدری مان که تخریب شدند را بریزیم چرا که نگه داشتن آن ها به آن شکل خطرناک بود و ممکن بود روی سر همشهریان مان آوار شود.
حالا دیگر نمودی از آثار تاریخی و معماری بستک باقی نمانده است که این مساله بسیار دردناک است.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.