دکتر حسین داودی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش قیمت و مالیات بر سیگار، ممنوعیت استفاده از مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت تبلیغات در محل های عرضه مواد دخانی و سایر اقدامات بازدارنده موجب کاهش مصرف و کنترل دخانیات و در نهایت کاهش بیماریها و مرگ میر در کشور خواهد شد.
وی تاکید کرد: یکی از شاخصه های اصلی جامعه سالم این است که در همه محیط ها، استعمال نشدن سیگار رعایت شود.
وی تصریح کرد: اگر من و شما در خانواده خودمان سیگار نمی کشیم، نباید تصور کنیم از تبعات سیگار در امان هستیم، بلکه فقط زمانی می توانیم تهدید سیگار را به صفر برسانیم که با احساس مسوولیت، آموزش و فرهنگ سازی کاری کنیم که در محل کار و اماکن عمومی هم سیگار استعمال نشود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی، سیگار کشیدن و حتی مصرف قلیان، پله اول در اعتیاد به مصرف مواد مخدر است و از همین رو جدا از بحث سلامت جسمی، روح و روان نیز با مصرف دخانیات دچار چالش و مشکلات می شود و تبعات اجتماعی بسیاری به دنبال دارد.
براساس آمارهای موجود، دخانیات یکی از چهار عامل اصلی بیماری های غیرواگیر از جمله انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، ریوی و دیابت است که هر کدام از این بیماری ها، علاوه بر جسم به دلیل دردهای ناشی از آنها، زمینه ساز مشکلات روحی بسیاری برای بیماران و اطرافیان آنها نیز است.
علاوه بر این سیگار کشیدن موجب فرسایش مغز می ‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می ‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌ شود.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.