به گفته این شهروندان، بوی نامطبوع ناشی از فعالیت این شرکت ها باعث شده که مردم دچار مشکلات تنفسی و زیستی شوند و زندگی عادی آنان مختل شود و همچنین در رونق گردشگری این منطقه نیز اثر بگذارد.
به گزارش ایرنا هم اکنون پنج کارخانه فرآوری ماهی در اطراف شهر هفت هزار نفری سوزا در 39 کیلومتری جنوب غربی شهرستان قشم احاطه کرده که بوی خونابه و تعفن ضایعات ماهی برای ساکنان این منطقه آزار دهنده شده است.

** سوزا در محاصره شرکت های فرآوری ماهی
یکی از مردم سوزای قشم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهر سوزا در محاصره شرکت های فرآوری ماهی قرار گرفته است و باد از هر طرف که بوزد، بوی نامطبوع را از شرکت ها به سمت شهر منتشر می کند.
منصور مهذب افزود: بوی نامطبوع باعث می شود زندگی عادی مردم با مشکل رو برو شود؛ تا آنجا که برای خرید نمی توان از خانه خارج شد.
وی، با اشاره به شدیدتر بودن بوی نامطبوع در هوای شرجی، ادامه داد: صبح ها بوی ماهی به قدری شدید است که مردم برای رفتن به مسجد و ادای نماز صبح با مشکل رو برو می شوند.
این شهروند سوزایی ادامه داد: گاهی کارشناسان محیط زیست برای بررسی اوضاع به این شهر می آیند، اما شرکت ها، دستگاه های خود را خاموش می کنند.
وی یاد آور شد: دیگر از مردم کاری برنمی آید و مسوولان دولتی باید به این مردم توجه کنند و برای این موضوع چاره ای بیاندیشند.
یک مغازه دار شهر سوزای قشم نیز گفت: بدلیل بوی نامطبوع وضعیت زندگی در این شهر گاهی زیر صفر می شود و مجبور می شویم فعالیت خود را تعطیل کنیم.
محمد مهذب افزود: بوی نامطبوع کارخانه های اطراف به قدری شدید است که کارگران شرکت ها نیز هنگام مراجعه برای خرید مایحتاج خود، به علت بوی بد لباس هایشان وارد مغازه نمی شوند و از بیرون نیازهای خود را بیان می کنند.
یک فروشنده لوازم یدکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بوی بد، ضایعات و خونابه ها به شدت مشمئز کننده است و سال های مدیدی است که مردم این شهر با تعفن دست و پنجه نرم می کنند.
عبدالقادر پشتاره افزود: مردم از وعده و وعیدهای کتبی و شفاهی مسوولان خسته شده اند و این در حالی است که در عمل اتفاق خاصی برای بهبود اوضاع انجام نشده است.
یکی دیگر از اهالی شهر سوزا گفت: مردم از وضعیت کنونی هوای شهر خسته شده اند و دیگر نمی توانند با این وضع ادامه دهند.
یوسف اسلامی افزود: مسوولان سوزا، از جمله شهردار، بخشدار و اعضای شوراهای شهر نیز در قشم مقیم شده اند و نمی توانند هوای این شهر را تحمل کنند.
وی ادامه داد: آن ها باید بیایند و در این شهر ساکن شوند تا بتوانند وضعیت مردم را حس کنند و برای آنان چاره جویی کنند.
اسلامی خاطر نشان کرد: با جمع اوری و جابجایی این شرکت ها به مکان هایی مناسب تر می توان این مشکل را حل کرد.

** فاصله قانونی حاشیه شهر رعایت نشده است
یکی دیگر از شهروندان سوزای قشم گفت: شرکت هایی که در حوزه فرآوری ماهی فعالیت می کنند، مشرف به شهر هستند و ضایعات این شرکت ها به سمت دریا هدایت می شود که باعث شده است ساحل برای شنا غیر قابل استفاده شود.
محمد دریانورد افزود: سوزا سواحل زیبایی دارد که مردم همواره از آن استفاده می کنند، اما اکنون با توجه به بوی نامطبوعی که در فضا پخش می شود، نمی توان از ساحل و پارک ساحلی استفاده کرد.
وی ادامه داد: از سال 81 که اولین کارخانه ایجاد شد، اعتراض های بسیاری در قالب تومارها و نامه های مختلف از طرف مردم به نهادهای مختلف نظارتی و اجرایی ارسال شد، اما نتیجه خاصی نداشت.
مسوول خدمات شهری شهرداری سوزا ادامه داد: شاید مسوولان هنگام صدور مجوز برای اولین کارخانه از مشکلات آن اطلاعات درستی نداشتند و این مساله قابل فهم است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این سوال بی پاسخ مانده است که پس از آشنایی مسوولان با معضلات این شرکت ها، چرا باز هم اداره محیط زیست و سازمان منطقه آزاد قشم به صدور مجوز برای ایجاد شرکت های بعدی اقدام کردند.
دریانورد افزود: معلوم نیست که کارخانه های مزبور در واقع به فرآوری ماهی مشغول هستند یا اقدام های دیگری انجام می دهند و نوع فعالیت این شرکت ها مبهم است.
وی خاطرنشان کرد: نوع فعالیت این شرکت ها شفاف نیست و به عنوان مثال یکی از کارخانه ها در حوزه تولید چیپس ماهی فعالیت می کند اما تا کنون هیچ گونه تولیدی از آنها مشاهده نشده است.

** بوی نامطبوع مشکل مردم سوزاست، نه تولید و اشتغالزایی
شهردار سوزا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مساله بوی نامطبوع ناشی از فعالیت شرکت های فرآوری ماهی در اطراف شهر سوزا یک مشکل و دغدغه قدیمی است
محمد ایرانی افزود: مردم سوزا مخالف پیشرفت، افزایش تولید، توسعه کارخانه ها و ایجاد اشتغال نیستند اما دغدغه آنان انتشار بوی آزار دهنده این کارخانه ها در شهر است.
وی ادامه داد: مردم سوزا بسیار بردبار هستند و همیشه نیز در صحنه حاضر بوده اند اما آزار این کارخانه ها بیش از حد است.
شهردار سوزا تصریح کرد: سه ماه از سال آب و هوای جزیره قشم مناسب است و مردم می خواهند از ساحل زیبای سوزا و هوای مطبوع آن استفاده کنند اما بوی نامطبوع ماهی آسایش آنان را گرفته است.
وی افزود: بارها با اداره های مربوطه مانند محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری، سازمان منطقه آزاد قشم و دیگر مسوولان نشست هایی برگزار و تعهدهایی از مدیران شرکت ها مبنی بر نصب فیلتر و تصفیه هوا اخذ شد، اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

** مدیران شرکت ها مازاد بر توان ماهی وارد نکنند
شهردار سوزای قشم در این باره گفت: مدیران شرکت ها نیز باید به حل مساله کمک کنند و مازاد بر توان خود ماهی وارد نکنند.
وی افزود: وقتی فیلتر و تصفیه هوای یک شرکت برای حداکثر 25 تن ماهی پیشبینی شده است نباید ماهی مازاد و یا ماهی فاسد و گندیده تحویل گرفته شود.
ایرانی ادامه داد: همچنین باید برای مصوبات نشست ها، یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد و مسوولان دولتی و قضایی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا مدیران شرکت ها وادار به اجرای مصوبات شوند و در صورت بی توجهی، با شرکت خاطی برخورد شود.
وی تصریح کرد: امروز به دلیل این بوی بد، مرض های مختلفی از جمله حساسیت ها، آسم و غیر آن در این شهر بروز می کند که شبکه بهداشت باید به این مساله ورود کند.

** فعالیت کارخانه های فرآوری سوزا غیر منطقی است
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم به خبرنگار ایرنا گفت: صدور مجوز ساخت و فعالیت کارخانه ها در نزدیکی شهر سوزا از نظر بهداشت حرفه ای منطقی نیست.
حمید رضا بهزادی افزود: کارخانه ها در محدوده مسکونی ساخته شده اند، در حالی که باید فاصله معقولی نسبت به شهر داشته باشند.
وی ادامه داد: در مورد کارایی فیلترها برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع، باید واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان نظر تخصصی اعلام کند.
رییس شبکه بهداشت قشم اظهار داشت: البته موضوع اعلام شده درباره شیوع سرطان و سقط جنین تایید نمی شود و هیچ ارتباطی بین بوی نامطبوع و مسایل ذکر شده وجود ندارد.
وی ادامه داد: در مورد بیماری آسم نیز بدون مطالعه نمی توان در تایید یا رد آن سخن گفت و نظر قطعی منوط به انجام تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی است.
بهزادی خاطرنشان کرد: بوی نامطبوع ممکن است منشا برخی مشکلات باشد که در این باره باید بر اساس نمونه سنجی های مختلف، بررسی و تحقیق تخصصی صورت بگیرد.

** فیلترها فقط بوی ماهی تازه را برطرف می کنند
یک عضو شورای شهر قشم نیز در این باره گفت: پیش از این کارشناسان با حضور در شهر سوزا این مشکل را مورد بررسی قرار داده اند و در نتیجه مطالعات خود اعلام کرده اند که بوی نامطبوع به صورت کامل قابل کنترل نیست.
محمد یزدان پناه افزود: فیلتر ها و دستگاه های تصفیه کننده فقط می تواند بوی ماهی تازه را برطرف کند و بوی ماهی های فاسد، خونابه، فاضلات و ماهی خشک از بین نمی رود.
وی ادامه داد: کارشناسان همچنین اذعان کرده اند که این شرکت ها باید حداقل 10 کیلومتر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشند و از این رو نباید مجوزها صادر می شد.
عضو شورای شهر قشم تصریح کرد: همچنین پیش از این مقرر شده بود که کامیون های حمل ماهی زیر نظر یک تعاونی کار کنند که بتوان بر آن ها نظارت داشت، اما تعاونی مذکور شکل نگرفت.
وی افزود: بر اثر ریختن خونابه از این کامیون ها، کف جاده ها لغزنده شده و از این رو خودروهای دیگر در این منطقه واژگون می شوند، اما برای پاک کردن صورت مساله علت آن را سرعت غیر مجاز اعلام می کنند.
یزدان پناه با اشاره به کشته شدن 2 گردشگر به علت واژگونی های اخیر، ادامه داد: گاهی از شهر قشم تا سوزا این خونابه ها مشاهده می شود، اما هیچ ارگان یا نهادی بر این امر نظارت ندارد و فعالیت های آنان رصد نمی شود.

** مردم چوب اعتماد را می خورند
رییس شورای شهر قشم با تایید سکونت مسوولان سوزا در شهر قشم گفت: به علت مشکلات مختلف زیست-محیطی که آب و هوای سوزا دارد، برخی مسوولان در شهر قشم ساکن شده اند.
ابراهیم ملاحی سوزایی افزود: مسوولان برای ایجاد و بهره برداری اولین کارخانه فرآوری ماهی در سوزا به مردم وعده هایی مبنی بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دادند و مردم نیز به آنها اعتماد کردند و اکنون مشکلاتاین کارخانه ها گریبانگیر آنان شده است.
وی ادامه داد: تا زمان بهره برداری، هیچکدام از مسوولان درباره مشکلات کارخانه و به خصوص مساله بوی نامطبوع آن به مردم و مسوولان سوزا هشدار نداده بودند و هیچ آگاه سازی و اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته بود.

** فرصت 6 ماهه برای تجهیز شرکت ها به فیلتر و تصفیه کننده
بخشدار شهاب در این باره گفت: کارشناسانی از دانشگاه صنعتی شریف تهران دعوت شده اند تا طرح مطالعاتی را انجام دهد و همه شرکت ها در یک بازه 4 تا 6 ماهه موظف به خرید و نصب دستگاه های تصفیه می شوند.
آرش نیرومند افزود: بر این اساس شرکت ها ملزم به اجرا هستند ودر صورتی که هر شرکتی تخطی کند، از فعالیت آن جلوگیری به عمل می آید.
وی ادامه داد: پیش از این نیز درنشست های مختلف، مدیران شرکت ها توجیه شده اند و تا کنون 2 شرکت موارد استاندارد و محیط زیستی را اجرا کرده اند و سه شرکت دیگر نیز توجیه می شوند.
بخشدار شهاب تصریح کرد: همچنین شهرداری و شورای شهر سوزا مکانی را برای دفع پساب ماهی مشخص می کنند که پس از تایید اداره محیط زیست در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: فعالیت های گذشته باعث شد که وضعیت شهر سوزا بهتر شود اما هنوز با استانداردها فاصله دارد و امید می رود که با انجام امور اصلاحی تا 6 ماه آینده این مشکل برطرف شود.

** نظارت بر فعالیت کارخانه ها
معاون فرماندار قشم نیز در این باره گفت: برای بررسی مساله جلسه ای برگزار شد که در آن مقرر شد به منظور جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع ماهی، کارخانه ها توسط کارشناسان ظرفیت سنجی شوند و بر اساس میزان دریافت ماهی، نسبت به نصب فیلتر و بوگیر مناسب اقدام شود.
عباس ماژین افزود: همچنین یک ناظر توسط شهردار و شورای شهر سوزا یک ناظر تعیین می شود که بر فعال بودن فیلترها و بوگیرها و همچنین تخلیه پساب های کارخانه ها نظارت کند.
وی ادامه داد: کارخانه ها نیز موظف شدند از تحویل گرفتن ماهی های فاسد خودداری کنند که در صورت مشاهده یا گزارش، با خاطی برابر مقررات رفتار می شود.
معاون فرماندار قشم اظهار داشت: خودروهای حمل ماهی باید از ریخته شدن خونابه در مسیر جاده جلوگیری کنند و در غیر این صورت به عنوان متخلف با آنان برخورد می شود.
به دلیل بوی نامطبوع، جابجایی واحدهای فرآوری ماهی، نصب فیلتر و اصلاح روش و همچنین جلوگیری از ریختن خونابه و زباله های ماهی از خودروهای حمل و نقل این ضایعات به عنوان مهمترین خواسته های مردم قشم بوده که مسوولان باید به طور جدی آن را دنبال کنند و زمینه رفاه، سلامت و آرامش مردم فراهم کنند.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.