در این یادداشت به قلم فروغ مسلم زاده مدیر مسوول این نشریه آمده است: ناگفته پیداست که هرمزگان با دارا بودن اقلیم متفاوت و متنوع می تواند در تمام فصل های سال پذیرای توریست های داخلی و خارجی زیادی باشد، امری که علاوه بر اشتغال زایی به درآمد زایی و ارزآوری هم در این برهه از زمان منجر خواهد شد.
با نگاهی دقیق تر به فرهنگ و سنت هرمزگان در می یابیم که بسیاری از آثار تاریخی بنا به شرایط جوی و آب و هوایی مورد تخریب و فرسودگی قرار گرفته که تاکنون مرمت و بازسازی هم نشده است.
احیاء اثار تاریخی و در مجموع رونق گردشگری و توجه به جزایر زیبای خلیج فارس و دهها اثر باستانی در سراسر استان می تواند نقطه مثبتی بر کارنامه سفید و نانوشته اداره میراث فرهنگی هرمزگان باشد.
دریای خلیج فارس و جزایر زیبا و منحصربه فردش ظرفیتی است که تاکنون مغفول مانده و جا دارد که مدیر کل جدید میراث فرهنگی هرمزگان که خود از افراد باسابقه و فرهنگ دوست بومی است با برنامه های نو و تازه اش جریانی سیال را در این حوزه به راه بیاندازد تا شاهد رونق گردشگری و رفت و آمد توریست های داخلی و خارجی باشیم.
آنچه که این روزها باید مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرد، آب و هوای مناسب هرمزگان برای پذیرایی از میهمانانی است که در شهر و استان شان شاهد برف و یخبندان هستند و چند روزی را برای استراحت و تفریح به این استان پهناور و زیبا که دیار حرا و نخل های سربفلک کشیده است، می آیند.
گردشگری با میراث فرهنگی و صنایع دستی پیوندی جدایی ناپذیر داشته و رونق این بخش از هنر و هویت مردم هرمزگان در قالب برنامه هایی چون شب های فرهنگی هرمزگان با اجراهای محلی بومی شروه خوانی، نغمه های بومی و ضرب المثل ها و غذاها و لباس های رنگی و متنوع هرمزگان و دهها جاذبه زیبای بیاد ماندنی در سراسر استان می تواند تاثیری ماندگار در ذهن وروح هر تازه واردی به هرمزگان داشته و از هرمزگان فقط مراکز خرید و بعد تجاری و اقتصادی اش مورد توجه قرار نگیرد.
بلکه به جاذبه های فرهنگی و هنری و گردشگری آن هم توجه خاصی خواهد شد و در دراز مدت شاهد رونق گردشگری و اشتغال زایی در تمامی شهرها وروستاهای استان خواهیم بود.
کما اینکه در حال حاضر جزیره هرمز با آنکه از امکانات زیرساختی گردشگری و شب مانی و بوم گردی مناسبی برای گردشگران بی بهره است اما هر هفته گردشگران زیادی به صرف دیدن جاذبه های دریایی و تاریخی این جزیره رنگین کمانی از سراسر کشور به هرمز آمده و یکی دو روز را سپری کرده و موجب رونق اقتصادی و گردشگری دراین جزیره شده اند.
راه اندازی خانه های بوم گردی با قیمت های مناسب در شهرها و جزایر هرمزگان یکی از ابتدایی ترین نیازهای گردشگری و زیرساختی است که باید مدنظر قرار گرفته و عرضه محصولات صنایع دستی وغذاهای محلی و لباس های بومی استان توسط افراد بومی به گردشگران تاثیر زیادی در معرفی فرهنگ هرمزگان داشته و دارد.
وجود مزارع سرسبز و سدهای آبی در شرق استان و جاذبه های تاریخی و جنگل های حرا و چندل و خورهای زیبا وقلعه های تاریخی وبجا مانده از زمان پرتغالی ها و صفویان وغیره از جمله جاذبه هایی هستند که نیاز به معرفی و شناساندن به گردشگران و سایر شهروندان دارد تا بتوان از این رهگذر هم هنر و فرهنگ بومی هرمزگان را بهتر معرفی کرد و هم برای بسیاری از افراد اشتغال زایی کرده و درآمدزایی نمود.
چه بهتر که با فراهم ساختن زیرساخت های لازم در تمامی جزایر و شهرهایی که از امکانات گردشگری و جذب توریست برخوردارند بتوانیم در حوزه گردشگری رتبه های برتر را کسب کرده و نام هرمزگان را در کشور و دنیا تکرار نماییم.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.