به گزارش ایرنا، ارادتمندان اهل بیت و عاشقان و دل سوختگان خاندان رسول مکرم اسلام (ص) در جای جای هرمزگان صبح امروز در صف های عزاداری روز عاشورا با چشمانی اشکبار و قلبی شکسته و محزون روح و روان را راهی کربلای معلی کرده و به یاد شهدای نینوا به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.
مردم مومن و ولایتمدار بندرعباس از ساعت 9 صبح امروز پنجشنبه در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به یاد سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش بر سر و سینه زنان، فریاد یا حسین یا حسین سر داده و از مسیرهای مختلف ازجمله میدان امام (ره) سه راه گمرک ، فرمانداری ومیدان انقلاب به سمت چهارراه مطهری (مصلی) وگلزار شهدای گمنام آمده بودند.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان امروز در مراسم هیات های عزادار حسینی بندرعباس حضور داشتند.

** فضیلت های عاشورایی را باید از زبان عاشوراییان شنید
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: بیان فضیلت های عاشورا، جایگاه عزاداری و توسل درس هایی است که باید از زبان اصحاب و خود عاشوراییان در کتاب های موثق خواند و شنید.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی به مناسبت عاشورای حسینی افزود: قیام امام حسین (ع) و عاشورا، واقعه ای تمام شدنی نیست وتا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) و قیامت همچنان ماندگار است.
وی رشوه را عامل تمام بدبختی های یک جامعه دانست و اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث وقوع عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش در آن زمان شد، فساد و وجود رشوه گیرندگان و رشوه دهندگان در جامعه آن روز بود.

** محرم یاد آور قیام خونین امام حسین (ع) در برابر ظلم است
استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: ماه محرم یاد آور قیام خونین حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در برابر ظالمان و ستمگران است که این قیام به نهضت عاشورا مبدل گردید و برای همیشه تاریخ به عنوان الگوی آزادی خواهان عالم ماندگار شد.
فریدون همتی افزود: واقعه عاشورا سرشار از درس هایی است که با وجود گذشت 1400 سال از وقوع آن، باز هم برای بشریت تازگی دارد و نیازمند پند گرفتن از این رویداد هستیم و چون امروز هم ظالمانی وجود دارند که دست به جنایت می زنند باید در مبارزه با آن ها نهضت عاشورای حسینی (ع) را الگوی خود قرار دهیم.
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز با تاثیر پذیری از حرکت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش شکل گرفت که منجر به براندازی رژیم ستمگر طاغوت و کوتاه شدن دست استکبار از این سرزمین شد.
استاندار هرمزگان، ریشه ایستادگی و مقاومت رزمندگان ایران اسلامی در دفاع مقدس را در قیام عاشورا دانست و گفت: رزمندگان دفاع مقدس از قیام امام حسین (ع) الهام گرفتند.
همتی ابراز داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال اخیر تلاش کرده تا با تاسی از نهضت عاشورا هرجا فریاد مظلومی وجود داشته، به داد آن برسد و در مبارزه با ظلم و ستم مستکبران پیشگام بوده است.
وی افزود: محرم و صفر روح مقاومت و امید را در بین مردم دو چندان کرده و حضور گسترده مردم در مراسم های این ماهها، دشمنان ایران اسلامی را مایوس می ‌کند.

**واقعه عاشورا محصول ظلم و قدرنشناسی بود
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان واقعه عاشورا را محصول ظلم و قدرنشناسی دانست و گفت: هر زمان که ظلم و قدرنشناسی در یک جامعه ای گسترش یافت، عاشورا در آن زمان و جامعه تکرار می شود.
حجت الاسلام علی اکبر میرزایی درحاشیه برگزاری آیین عاشورای حسینی در گفت و گو با ایرنا در خصوص درس ها و عبرت های عاشورایی و نقش خواص جامعه اظهار داشت: درس های عاشورا دارای چندین محور است که مهم ترین آن ها می توان به نادیده گرفتن حجت و کلام خود خدا در آیه پنج سوره فجر که می فرماید'هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ؟- آیا در این برای خردمند نیاز به سوگند دیگری است؟ اشاره کرد.
وی بیان داشت: این که مردم کوفه امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و عده ای اندکی آن حضرت راه همراهی کردند برای این بود که حرف و حجت خدا را قبول نکردند درواقع براساس آیه پنج سوره فجر حرف خود خدا نادیده گرفته شد.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اولین درس قرآنی که از قیام عاشورا می‌ توان گرفت این است که یاور دین خدا و رسول خدا(ص) باشیم، بنابراین در واقعه عاشورا افراد زیادی باغفلت از یاد خدا قدر امام زمان خود را ندانستند و به لشکر عمر سعد پیوستند.

**عقلانیت و معنویت در عزاداری تقویت شود
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در تبیین تکرار عاشورا ادامه داد: افرادی که در جریان های سیاسی و اجتماعی قدرشناس بوده و حامی مظلوم هستند راه امام حسین(ع) را انتخاب می کنند، اما اگر ظلم را انتخاب کردند در صف یزیدیان قرار می گیرند و راه رستگاری را از خود دریغ می کنند.
حجت الاسلام میرزایی محور سوم عبرت های عاشورایی را تقویت عقلانیت و معنویت در عزاداری ها دانست و افزود: عزاداری امام حسین (ع) میدان زورآزمایی نیست که عده ای با ترویج قمه زنی به شیوه های نادرست و جعلی روی می آورند.

** عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد نقش سازنده دارد
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار داشت: عاشورا به غیر از این که برای عوام و خواص یک درس باشد یک صحنه عبرت است که بـاید انسان در این صحنه نگاه کند تـا عـبرت بـگیرد، بنابراین فراموش کردن خدا و دنـبال شهوت رانی ها رفتن، انسان را از راه حق و رستگاری دور می کند.
حجت الاسلام علی اکبر میرزایی افزود: عزاداری امام حسین(ع) باید تقویت کننده عقلانیت، معنویت و تثبیت ایمان انسان ها باشد.
وی یکی دیگر از عبرت های عاشورایی را خدمت به مردم دانست و افزود: عزاداری برای هر فردی تعریف خاصی دارد، اما عزاداری برای یک مدیر در هر پست و مقامی در وهله اول باید خدمت به مردم باشد.
وی یاد آور شد: مدیری که در عزاداری ها چندین لیتر اشک می ریزد اما به فکر خدمت به مردم نیست چنین عزاداری و اشک ریختنی از چنین فردی مورد قبول نیست.
وی اضافه کرد: ثمره و نتیجه ای که از مجالس روضه خوانی و عزاداری امام حسین(ع) باید نصیب انسان شود نقش سازنده ای است که این عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد دارد.

** جامعه امروز نیازمند احیای مجدد فرهنگ عاشوراست
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: فرهنگ عاشورایی برخاسته از نهضت امام حسین(ع) و بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار است و جامعه امروزی با توجه به خرافه ها و ارزش های موهوم، نیازمند احیای مجدد این فرهنگ است.
حجت ‌الاسلام علی اکبر انصاری راد روز پنجشنبه درحاشیه مراسم عاشورای حسینی دربندرعباس افزود: کمرنگ شدن ارزش ها و آموزه های عاشورایی باعث می ‌شود مراسم و آداب عاشورایی در ایام عزاداری به خرافه ها گراییده شود و این نشان از ناآگاهی و ناآشنایی قشرهای مردمی با این ارزش هاست.
وی بیان داشت: فرهنگ عاشورایی، قیام برعلیه هر نوع بیدادگری ظالمانه است که نیازمند آموزش و تربیت دینی است و ضروریست این مهم در رسانه های جمعی بیشتر تبلیغ ‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با تاکید بر آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و کودکان با فرهنگ عاشورا بیان داشت: علاوه بر حضور پرشور در مراسم های عزاداری و سینه زنی باید به ارزش های بنیادین آن نیز توجه کنند.
در دیگر شهرهای هرمزگان از غرب تا شرق آن مردم دیشب تا پاسی از صبح به عزاداری پرداخته و از نخستین ساعت امروز نیز با انجام ایین های عزاداری به یاد امام شهدا و 72تن از یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.
بسیاری از ارادتمندان خاندان عصمت وطهارت با برپایی ایستگاه های صلواتی از زائران پذیرایی کرده و با برپایی خوان بی کران امام حسین (ع) عزاداران حسینی را اطعام می کنند.
استان هرمزگان با توجه به مهاجر پذیر بودن دارای یک هزار و 200هیات مذهبی از استان و شهرهای مختلف کشورمان است .
تنوع قومی حاصل از ضریب بالای مهاجر پذیری بندرعباس مرکز استان هرمزگان ، این شهر را در مقایسه با دیگر شهرهای هرمزگان به لحاظ گوناگونی هیات های مذهبی متمایز ساخته و در روزهای عاشورا هر هیات مطابق آداب و رسوم منطقه ای خود اما در یک قاموس و هدف مشترک یعنی در غم شهدای کربلا به عزاداری می پردازند.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.