پایگاه خبری جماران: این روز ها در کمتر محفلی بین هنرمندان و هنر دوستان صحبت از کنسرت همایون شجریان به میان نمی آید.

اجرایی که در آن ردیف های ویژه برای دانشجویان به صورت رایگان اختصاص یافت. همین خبر‌ باعث شد تا تبلیغ خوبی باشد برای این کنسرت شنیدنی. خدا را شکر که مردم فهیم قدر موسیقی خوب را میدانند و با استقبالی کم نظیر نشان دادند شنونده ای حرفه ای هستند. اما مشکل جای دیگری است.حال که مردم با شوق برای شنیدن موسیقی عازم شدند چقدر تنوع و‌ظرفیت برای آنها فراهم شده است؟

آیا با حذف نام خواننده کسی حاضر است ساعاتی برای شنیدن موسیقی خوب وقت و‌ هزینه ای صرف کند؟

بخش دردناک در یک کلمه خلاصه میشود خیر.

زیرا بسیاری حاضر نیستند هزینه بالای کنسرت را تقبل کنند بدون دیدن چهره ای خاص.

چه کسی باید برای این مشکل چاره ای بیاندیشد؟ طبیعتا دولت.متاسفانه بخش فرهنگ سازی از سیستم دولت حذف شده و این امر  باعث ترویج موسیقی های فست فودی و‌یکبار مصرف شده است.

چرا نباید با وجود ارکسترهای حرفه ای نظیر ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر صدا وسیما  که اتفاقا هزینه های آنها را دولت میدهد برای فرهنگ سازی استفاده بهینه کرد؟ متاسفانه ارکستر هایی که با مدیریت درست در سخت ترین شرایط دوام آورده اند امروز با کمترین مخاطب مواجه هستند زیرا توان رقابت با کسانی که از کنسرت ها نفع مالی میبرند ندارند. اجراهایی که به راحتی میتوانند در تمام شهر بیلبورد تبلیغاتی داشته باشند و بسیاری از رسانه ها را با خود هم مسیر کنند. برنامه هایی که بیشتر جنبه نمایشی دارند و تهی از هر گونه بار فرهنگی و هنری هستند. برای ساخت فرهنگ باید هزینه کرد.حال که ارکستر های دولتی این هزینه را میکنند چرا این اجرا ها به صورت رایگان و یا با کمترین قیمت در اختیار عموم مردم قرار نمی گیرد تا به این وسیله سطح شنیداری ارتقا پیدا کند؟ چند در صد از مردم توانستند طعم خوش دیدن و‌ شنیدن ارکستر هایی با جذابیت دیداری و شنیداری را بچشند؟

در مارکت موسیقی ما چند در صد برای موسیقی بی کلام، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی اقوام در نظر گرفته شده است؟ 

در خلا موسیقی های خوب گروه ها و‌ خواننده هایی رواج پیدا میکند که در کمال وقاحت با اجرای پلی بک دهن کجی میکنند به هنر و‌مخاطب. متاسفانه هیچ نظارتی بر اجراهای زنده نیست تا بعضی خواننده ها و گروه ها به خود اجازه ندهند با اجرای نمایشی و بی کیفیت تیشه به ریشه فرهنگ و هنر بزنند . حال که به لطف هنر همایون شجریان ‌عموم‌ مردم با موسیقی و کنسرت ارتباط برقرار کردند شایسته است که با معرفی موسیقی خوب قدردان آنها بوده و در این روزهای سخت التیامی باشیم بر روحشان و آنها را بدون چشم داشت به آرامش دعوت کنیم.

 

*حسام صدفی نژاد، نوازنده و آهنگساز

 

دیدگاه تان را بنویسید