به گزارش ایرنا، عباس زارع روز دوشنبه در نشست ستاد آبیاری نوین استان مرکزی افزود: با اختصاص این اعتبارات اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در 178 هزار هکتار از اراضی آبی کشور آغاز شد.
وی ادامه داد: اجرای طرح سامانه آبیاری نوین امسال در 48 هزار هکتار این اراضی انجام و بقیه در حال اجرا است.
مشاور وزیر و مجری سیستم‌های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی یاد آور شد: پنج و پنج دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای سیستم آبیاری قطره ای در کشور وجود دارد که تا کنون یک میلیون و 300 هزار هکتار شامل 20 درصد این اراضی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است.
زارع گفت: بر اساس برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش بهره وری از آب، سالانه تجهیز 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه آبیاری تحت فشار، تکلیف وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: اجرای سیاست ها و طرح های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه استفاده بهینه از آب و کشت محصولات کم آب بر سالانه 6 درصد افزایش بهره وری آب در کشور را به همراه داشته است.
مشاور وزیر و مجری سیستم‌های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی افزایش جابه جایی اعتبارات اجرای طرح های سامانه نوین در استان ها را یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: تا سال گذشته امکان جابه جایی 20 درصد اعتبارات اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در استان ها وجود داشت که با توجه به ظرفیت و تقاضای استان ها در انجام این طرح، افزایش مجوز تا 40 درصد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
زارع تغییر الگو و زمان کشت برای استفاده بهینه از آب و خاک کشاورزی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس زمان کشت چغندر قند به منظور استفاده بیشتر از باران و کاهش مصرف آب از فصل بهار به پاییز و کشت سبزی و صیفی جات از فضای باز به گلخانه ها منتقل شده است.
وی خاطر نشان کرد: اکنون حدود 180 هزار هکتار اراضی مجهز به سامانه آبیاری بارانی در سطح کشور متقاضی ارتقا به سامانه های آبیاری قطره ای هستند که به دلیل استفاده صاحبان این اراضی از اعتبارات سامانه آبیاری و موانع قانونی امکان پرداخت اعتبار وجود ندارد.
مشاور وزیر و مجری سیستم‌های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی، متوسط اجرای سامانه های آبیاری نوین در طول پنج سال گذشته در استان مرکزی را 2 هزار و 400 هکتار در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های این استان، سال گذشته سه هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز و امسال نیز تجهیز پنج هزار هکتار هدفگذاری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این نشست گفت: 160 هزار هکتار اراضی با قابلیت اجرای سامانه آبیاری نوین در استان وجود دارد که تا کنون 62 هزار هکتار معادل یک سوم این اراضی به این سامانه تجهیز شده است.
مجید آنجفی افزود: وجود مشکل مالکیت، نبود اراضی یکپارچه، اختلاف بین اراضی ملی و مستثنیات و اوقاف از جمله مهمترین عامل بر سر راه اجرای سامانه آبیاری در اراضی کشاورزی استان مرکزی است.
وی ادامه داد: تجهیز 2 هزار 200 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین برای استان مرکزی تعهد شده است و پیش بینی می شود با توجه به اقدام های انجام شده پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه تجهیز شوند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اجرای سامانه آبیاری نوین در این استان از سال 71 آغاز شده است.
عباس صالحی افزود: 38 و پنج دهم درصد از اراضی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز و 61 و پنج دهم درصد باقی مانده است.
وی ادامه داد: 46 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری بارانی، 11 هزار و 500 هکتار آبیاری موضعی، 500 هکتار آبیاری قطره ای و سه هزار هکتار به صورت خود اجرایی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: پارسال 776 میلیارد ریال اعتبار به اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در این استان اختصاص یافت که 245 میلیارد ریال معادل 36 و پنج دهم درصد برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.
صالحی افزود: 428 میلیارد ریال اعتبار نیز امسال برای اجرای طرح سامانه آبیاری نوین به استان مرکزی اختصاص یافته که 50میلیارد ریال آن به صورت اسناد خزانه 2 ساله و 10 میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه یک ساله است.
وی گفت: اکنون 110 طرح آبیاری تحت فشار در سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در حال انجام است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 2 هزار و 500 هکتار اراضی با سامانه آبیاری فرسوده در استان مرکزی وجود دارد که تخصیص اعتبار برای به روز رسانی سامانه آبیاری این اراضی یکی از خواسته های کشاورزان است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است.
670 هزار هکتار زمین باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.