به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی عصر دوشنبه در آیین آغاز به کار سفره خانه سنتی تشریفات ساوه واقع در ابتدای جاده قدیم ساوه به همدان با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران و شهروندان ساوجی، اظهار داشت: تاکنون 35 باب سفره خانه سنتی در شهرهای مختلف استان مرکزی به بهره برداری رسیده و هفت متقاضی هم در نوبت دریافت تسهیلات برای احداث سفره خانه در ساوه قرار دارند.
وی افزود: شهرستان ساوه با بهره گیری از مناطق تفریحی و ییلاقی ظرفیت قابل توجهی برای جذب گردشگر دارد و این امر احداث سفره خانه های سنتی را در این شهر توجیه پذیر کرده است.
حسینی گفت: برای پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری محدودیتی در استان مرکزی وجود ندارد و افراد متقاضی طرح می توانند با نام نویسی در سامانه نسبت به تکمیل پرونده اقدام تا در شورای اشتغال بررسی و پس از موافقت به بانک های عامل معرفی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در مورد معرفی آثار تاریخی این استان برای ثبت جهانی در یونسکو، گفت: امسال از میان سه اثر مسجد تاریخی جامع ساوه، بازار تاریخی اراک و سنگ نگاره های تیمره خمین، یک اثر را پس از بررسی و مطالعات لازم برای ثبت جهانی معرفی خواهیم کرد اما مسجد جامع ساوه با توجه به شاخص های ممتاز در زمینه آرایه های معماری و قدمت، شانس بالایی دارد.
وی ادامه داد: روند تکمیل پرونده های مربوط به این سه اثر برای معرفی به یونسکو در حال انجام است.
حسینی گفت: ساوه از نظر ابنیه و آثار تاریخی، نخستین شهرستان استان مرکزی است و همواره مورد توجه گردشگران واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به جایگاه شاخص این استان در حوزه صنایع دستی کشور اشاره کرد و گفت: 17 هزار نفر در حوزه صنایع دستی این استان فعالیت می کنند که از این شمار، هشت هزار نفر دارای مجوز فعالیت و تحت پوشش خدمات این اداره کل هستند.
حسینی گفت: اکنون 2 هزار و 700 فعال حوزه صنایع دستی استان مرکزی زیر پوشش بیمه هستند.
وی افزود: شهرستان ساوه دارای نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی است و 120 نفر نیز در این حوزه فعالیت می کنند.
مدیر مجموعه پذیرایی تشریفات ساوه نیز گفت: این مجموعه با 2 سرسرای پذیرایی و فضای سفره خانه در زمینی به مساحت سه هزار و 500 متر مربع با 60 میلیارد ریال سرمایه گذاری بهره برداری شد.
عیسی پیله ور افزود: در این مرکز همچنین 6 سوئیت اقامتی با ظرفیت پذیرش 120 نفر ساخته شده است و در ساخت آن تلاش شده تا تمدن کهن و اصالت فرهنگی ساوجی ها نمایان باشد.
وی گفت: در این مرکز از مهمانان و گردشگران با پخش موسیقی زنده و غذاهای سنتی و بومی ساوه استقبال می شود.
شهرستان ساوه دارای 400 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.