مجید آنجفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف کود شیمیایی در استان مرکزی در سنوات قبل بیش از 100 هزار تن بود که سالانه به 65 هزار تن در هر هکتار رسیده است.
وی اظهار داشت: بهره گیری از ریزمعذی ها برای کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی این استان جایگزین شده و به بهره برداران استفاده از کودهای ماکرو برای تولید محصولات کشاورزی پیشنهاد می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سرانه جهانی مصرف کودشیمیایی در هر هکتار 130 کیلوگرم . در ایران 89 کیلوگرم تعیین شده که این شاخص نشان می دهد مصرف کودشیمیایی در ایران کمتر از کشورهای اروپایی و آسیایی است.
آنجفی افزود: مصرف انواع سموم در کشت باغی این استان 450 تن در سال است در حالیکه این شاخص در سطح جهانی 2 و نیم کیلوگرم در هکتار و در کشور یک و نیم کیلو گرم تعیین شده است.
وی اظهار داشت: مصرف سم فرموله شده در تولید محصولات کشاورزی استان مرکزی یک کیلوگرم درهکتار است درحالیکه شاخص کشوری آن یک و نیم کیلوگرم و مصرف جهانی 2 و نیم کیلو گرم تعیین شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: 562 گرم ماده موثر در سموم ایرانی استفاده می شود که حجم این مواد در سموم کشورهای دیگر به یک هزار گرم می رسد و در کشورهای اروپایی میزان ماده موثر سم معادل2 کیلوگرم در هرهکتار است.
استان مرکزی با وجود شهرت در صنعت در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است.
90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان مرکزی در بخش کشاورزی به فعالیت اشتغال دارند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.