مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی در دومین نشست شورای اطلاع رسانی استان در سالجاری ، گفت: دوازدهمین خانه احزاب کشور در این استان راه اندازی می شود و نمایندگان گروه های فکری مختلف صاحب کرسی رسمی برای فعالیت های خود می شوند.

به گزارش ایلنا از اراک، مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مرکزی اظهار داشت : خانه احزاب متعلق به همه گرایش‌های سیاسی است و در راستای گسترش‌فعالیت‌های احزاب شکل گرفته است.

فراهانی افزود: یکی از معیارهای فعالیت سیاسی، فعالیت احزاب است و با توجه به اهمیت این موضوع تاسیس خانه احزاب در دستور کار حوزه معاونت سیاسی استانداری مرکزی قرار گرفته است.

فراهانی با اشاره به افتتاح خانه احزاب در سی و یکم تیرماه، در خصوص مهمترین اهداف این خانه گفت : این تشکل صنفی،خصوصی و مستقل است و عمده فعالیت خانه ، در زمینه گسترش فعالیت‌های سیاسی، حزبی، تقویت بنیه مالی احزاب و... است.

مدیر کل سیاسی و انتخابات بیان داشت : بر اساس آخرین آمار تعداد احزابی که می توانند در انتخابات خانه احزاب مشارکت کنند ۵۴ حزب و گروه سیاسی هستند که از این تعداد دو گروه و حزب استانی و ۵۰ حزب دیگر دفاتر فرعی احزاب کشوری هستند .

وی خانه احزاب را متعلق به تمامی جناح ها و گرایشات سیاسی عنوان کرد و گفت : در خانه احزاب از هر سه فراکسیون اصولگرا ، اصلاح طلب، مستقلین و معتدلین حضور خواهند یافت که در این خصوص ۹ نفر عضو اصلی ، ۳ بارزس و ۳ علی البدل به مدت سه سال انتخاب می شوند .

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه خانه احزاب یک تشکل صنفی در راستای پیگیری حقوق و جلوگیری از تضییع حقوق احزاب است و تنها مختص به فعالیت یک جناح خاص نیست انتظار می رود با نگاه جامع تری لحاظ شود .

مدیر کل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مرکزی گفت : خانه احزاب فارغ از گرایش جناحی و حزبی در راستای گسترش فعالیت های احزاب شکل گرفته تا با این اقدام مهم شاهد یک نهاد فعال مدنی در استان باشیم .

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز با اشاره به برنامه های سال جاری این حوزه گفت : در حال حاضر عمده فعالیت های دفتر امور اجتماعی حول ۹ محور اصلی فعالیت می کند که مهمترین محور مربوط به بخش سلامت است .

غلامرضا فتح آبادی افزود : از دیگر محورها فرهنگی ، حمایتی ، آسیبهای اجتماعی ، سازمانهای مردم نهاد ، ورزش و جوانان ، دانشگاهها، آموزش و پرورش و حوزه حقوق شهروندی در حال فعالیت هستند .

وی اولین اقدام سال جاری را تدوین و برنامه عمل و نمایه اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت : این برنامه توسط ۸۰ دستگاه اجرایی با ۱۰۵۶ نفر ساعت در طی دوماه تدوین شده که به تایید ۵۲۸ فرماندار ، مدیر کل و معاون رسیده که در سطح خود گسترده ترین میثاق فعالیت اجتماعی است .

فتح‌آبادی اهداف اجرای این طرح را افزایش تحرک اجتماعی، ساماندهی و نظم‌بخشی به فعالیت‌های اجتماعی ، توجه به اثربخشی برنامه ها، تقویت هماهنگی‌های بین بخشی ، افزایش نقش دانشگاه ها و تعریف نقش جدید برای شرکا در حوزه اجتماعی عنوان کرد .

فتح آبادی از دیگر اقدامات سال جاری به اجرای فاز دوم سند و برنامه عملیاتی کنترل و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود : این برنامه از مرداد ماه سال جاری با همکاری ۴۲ دستگاه اجرایی در قالب ۸۸۶ عنوان برنامه اجرایی می شود .

وی برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن ، برگزاری جشنواره ملی مهارتهای هنری هنرستان کار و دانش ، تهیه سند و برنامه عملیاتی ارتقا نشاط اجتماعی ، افرایش ۲۵ درصدی کنسرتها ، ۵۰ شب نشاط خانواده ، برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی ، راه اندازی خانه جوان در ساوه و خمین و پیش یابی علل و عوامل ممکن در بروز نارضایتی اجتماعی ، توسعه مطالعات و تحقیقات تخصصی در حوزه فرهنگی و اجتماعی ، ایجاد کانون های سلامت در محله و تحقق برنامه های شهر دوستدار سالمند و برنامه های سند سالمندی استان را از دیگر اقدامات سال جاری دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی عنوان کرد .

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت : سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی استان یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار بوده که رشد ۲۷ درصدی را به همراه داشته است . بختیار اظهار داشت: در حال حاضر در استان مرکزی دو هزار و ۶۹۷ واحد صنعتی وجود دارد که دارای پروانه بهره برداری هستند که با سرمایه گذاری در این واحدهای صنعتی ۱۰۶ هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده است .

وی با بیان اینکه از لحاظ تنوع محصولات تولیدی استان رتبه نخست کشور را کسب کرده است افزود : استان مرکزی به لحاظ پارامترهای توسعه یافتگی رتبه چهارم و از منظر اشتغال ایجاد شده رتبه ششم و همچنین رتبه پنجم کشوری از لحاظ شرکت های دانش بنیان را از آن خود کرده است .

بختیار با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵ فقره پروانه تحقیق و توسعه در استان صادر شده است بیان داشت : در حوزه معادن ۷۹ فقره جواز تاسیس صادر شده است .

وی با اشاره به صادرات یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلاری غیرنفتی استان مرکزی در سال گذشته گفت : تعداد کشورهای مقصد صادراتی ۷۸ کشور بوده و تعداد واحدهای تولیدی صادر کننده ۲۴۱ واحد بوده است .

وی در خصوص واردات استان نیز اظهار داشت : سال گذشته ارزش واردات ۳۹۸ میلیون دلار بوده که رشد ۳۶ درصدی را به همراه داشته است که عمده واردات مواد اولیه و ماشین آلات بوده است .

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت : مجموع میزان پرداختی تسهیلات رونق تولید در سال گذشته هشت هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال بوده که ۹۹۱ واحد از این تسهیلات بهره‌مند شدند .

بختیار با اشاره به عملکرد سه ماه سال در خصوص معادن جاری گفت : در سه ماه نخست سال جاری ۹ فقره پروانه اکتشاف معدن صادر شده که در این راستا چهار فقره پروانه بهره برداری معدن صادر شده که میزان حقوق دولتی وصولی معادن ۹۱ میلیارد ریال بوده است .

وی با اشاره به پروانه بهره برداری صادره اظهار داشت : در این خصوص ۴۸ فقره پروانه صادر شده که میزان سرمایه گذاری سه هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال بوده است .

بختیار افزود : جواز تاسیس صادره ۱۶۸ فقره بوده که پیش بینی سرمایه گذاری در این بخش ۱۴ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال بوده و زمینه اشتغال پنج هزار و ۱۰۲ نفر را فراهم می کند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.