به گزارش ایرنا، حامد سعیدی روز شنبه در سومین سمینار استانی فناوری پهباد در دانشگاه صنعتی اراک، افزود: بیش از سه هزار نیروی متخصص در این شرکت ها فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: فعالیت پهپادهای تا سال 1375 به انجام امور نظامی و دولتی محدود می شد اما از سال 75 به بعد این فناوری و تکنولوژی در بخش های دیگر به کار گرفته شد.
دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضای کشور اضافه کرد: عمده فعالیت شرکت های هوافضایی از سال 1375 تا 1385 نیز در زمینه نظامی بود که در این سال ها پرنده های ابابیل، مهاجر یک تا چهار و شاهد با به روز ترین فناوری های روز فعالیت می کردند.
وی اضافه کرد: ورود چشمگیر پهپادها به بخش های مختلف را باید از سال 85 دانست که در صنایع مختلف از قبیل عکاسی و فیلمبرداری در سینما، حراست، دیده بانی امداد و نجات، محیط زیست، نقشه برداری و سم پاشی مورد استفاده قرار گرفت.
سعیدی اظهار داشت: در سال های گذشته یگان های پهپاد سم پاش در نقاط مختلف کشور راه اندازی شد که در سال زراعی گذشته بیش از 15 هزار هکتار از مزارع ذرت، گندم، نیشکر، کلزا با استفاده از این فناوری سم پاشی شد و میزان قابل توجهی صرفه جویی در مصرف آب، سم و نیروی انسانی را به دنبال داشت.
دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضا گفت: در حوزه نقشه برداری و برای مقابله تجاوز به حریم ها، بهبود ساخت و سازها، نظارت بر طرح های عمرانی، جنگل ها، مراتع و تفکیک اراضی، نیز یگان های پهپاد سازماندهی شده اند.
وی ادامه داد: همچنین یگان های پهپادی بسیاری در زمینه حفاظت محیط زیست سازماندهی شده که در زمینه شناسایی گونه های زیست محیطی در حال انقراض در مناطق مختلفی ازجمله بندر انزلی، همدان، اردبیل، فارس، بوشهر، خراسان و جنگل های گلستان فعالیت می کنند.
سعیدی در خصوص برنامه های امداد و نجات پهپادها نیز گفت: شناسایی محیط های آسیب دیده و سرشماری چادرها در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بخشی از خدمات یگان های سازماندهی شده در این بخش است.
وی گفت: اکنون 17 هزار کاربر پهپاد بدون سرنشین غیر نظامی در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد حدود سه هزار و 500 نفر گواهینامه استفاده از پهپاد را پس از گذراندن 112 کارگاه آموزشی دریافت کرده اند و 2 هزار نفر نیز در نوبت رسیدگی قرار دارند.
پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) یک وسیله هوایی بدون سرنشین است که از راه دور کنترل می شود.
پهپاد از نیروهای ایرودینامیکی برای پرواز در مسیر دلخواه استفاده می‌کند و هدایت آنها یا به وسیله کنترل از راه دور، یا با برنامه های پیش پروازی یا با سامانه های خودکار دینامیک انجام می شود.
از پهپادها در برنامه های نظامی و غیرنظامی مانند عملیات امداد و نجات، خاموش کردن آتش سوزی ها، مرزبانی و شناسایی بیشتر حوادث غیرمترقبه طبیعی استفاده می شود.
3017/3075/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.