جواد نظری روز دوشنبه در همایش تجلیل از مجریان برتر مدارس مروج سلامت استان مرکزی در اراک، افزود: فعالیت 27 مدرسه مروج سلامت استان مرکزی در سال تحصیلی گذشته با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده که این مهم نشانگر اهمیت دولت به مقوله سلامت است.
وی ادامه داد: مدارس پنج ستاره مروج سلامت استان از 6 و 12 صدم درصد در سال تحصیلی 95 به 17 و 28 صدم درصد در سال تحصیلی قبل افزایش یافته است و تمامی تلاش می شود که خدمات بی کیفیت در راستای ترویج سلامت در مدارس نباشد.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطر نشان کرد: هدف مدارس مروج سلامت نهادینه کردن مفاهیم سلامت و ترویج راهبردهای خودمراقبتی در جامعه دانش آموزی استان مرکزی است.
نظری ادامه داد: رصد مستمر نیازهای بهداشتی و سلامت دانش آموزان و آموزش شیوه زندگی سالم محور فعالیت های مدارس مروج سلامت است.
وی گفت: شیوع بیماری های غیر واگیر از مهمترین عوامل مرگ و میر کشور است و اصلاح رفتارهای زیستی بهترین شیوه در مهار این بیماری ها به شمار می آید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: بهترین زمان برای مقابله با آسیب های اجتماعی با مداخله هدفمند و آموزش های کاربردی در دوران تحصیل است.
نظری با یادآوری برخی مشکلات شایع بهداشتی و درمانی در بین دانش آموزان، افزود: تحقیقات موجود بیانگر آن است که هشت تا 12 درصد کودکان به بیماری آسم مبتلا هستند که می توان با مداخله هدفمند و تغییر سبک زندگی بخشی از این معضل را کم کرد.
وی خاطر نشان کرد: شناسایی بهنگام بیماری آسم در بین دانش آموزان و کنترل انجام فعالیت فیزیکی در کاهش این معضل موثر است.
نظری گفت:به ازای هر هزار کودک سه و پنج دهم نفر در سنین نوجوانی به بیماری تشنح مبتلا می شوند و 2 تا سه درصد کودکان نیز با اختلالات شنوایی و بینایی روبه رو هستند که شناسایی این بیماری ها در سنین پایین بر روی کیفیت تحصیلی و پیشگیری از بسیاری مشکلات اثر دارد.
وی توضیح داد: بی اشتهایی با یک و پنج دهم درصد و پرخوری عصبی با فراوانی پنج درصد در بین دختران شایع است که این ساماندهی معضل نیز باید از سنین پایین رصد شود و مداخله بهنگام برای آن در دستور کار قرار گیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این همایش گفت: مدارس مروج سلامت با هدف معرفی شاخص های سلامت در بین دانش آموزان و با کمک مربیان و والدین کودکان ایجاد شده است.
مهدی دمنه افزود: فقر حرکتی و تغذیه ناسالم 2 مشکل جدی است که باید با نهادینه کردن مباحث خودمراقبتی در صدد درمان آن بود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نهادینه کردن شیوه زیست سالم را در دانش آموزان تکلیف خود می داند و با مدارس مروج سلامت می کوشد دایره سواد سلامتی در خانواده ها را تقویت کند.
227 هزار دانش آموز در 2 هزار و 269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.